کد خبر: ۲۴۷۹۷
۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰
سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: تا پایان سال تجهیزات جدیدی به هلال احمر اضافه می‌شود که از فناوری هوش مصنوعی برخوردار است.
به گزارش جدید پرس:

صادق محمودی سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اضافه شدن تجهیزات جدید به جمعیت هلال احمر گفت: پیش بینی‌ها و بودجه لازم برای تخصیص تجهیزات جدید در نظر گرفته شده و بخشی از بودجه را هم دولت تخصیص داده است. ما هم شناسایی تجهیزات مورد نیاز و نمونه‌های آن را انجام داده ایم و بعد از اخذ بودجه و اضافه کردن تجهیزات نیرو‌های جمعیت باید آموزش‌های لازم را ببینند و بعد در مناطق مختلف و مورد نیاز آن تجهیزات را فعال کنیم. پیش بینی می‌شود در شش ماهه ابتدای امسال بخشی از این تجهیزات و تا پایان سال هم مابقی تجهیزاتی که در برنامه داریم، به هلال احمر اضافه شود. 

وی اظهار داشت: این تجهیزات از فناوری هوش مصنوعی مدیریت بحران برخوردار است. در این هوش مصنوعی باید ابزاری را که به کار می‌گیریم به طور مشخص وارد کنیم تا بتواند کنترل، هدایت و فرماندهی به موقع را انجام دهد. این کار با استفاده از مرکز دانش بنیان سازمان امداد و نجات هلال احمر پیش می‌رود و نخبگان زیادی در این زمینه به ما اضافه شده و کمک می‌کنند.

سرپرست سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: مانور امروز با هدف محک زدن نیرو‌های عملیات واکنش سریع در هنگام بروز شرایط بحرانی به خصوص زلزله برگزار شد. 

محمودی تصریح کرد: هنگام بروز شرایط بحرانی مثل زلزله برخی از مصدومان در نقاطی هستند که امکان دسترسی سریع به آن‌ها وجود ندارد؛ نیرو‌های امدادی جمعیت هلال احمر با آموزش‌ها و تمرین‌های زیاد آموخته اند که چطور باید خود را به این دسته از مصدومان برسانند و آن‌ها را از موقعیت خطر نجات دهند. 

وی افزود: اساس این رزمایش برای تمرین اقدام واکنش سریع بود که زمان طلایی امدادرسانی به مصدومان حفظ شود. این موضوع در مناطقی مثل شهر تهران که برج‌های بلند و متعدد دارد حیاتی است، زیرا تخریب این ساختمان‌ها هنگام وقوع زلزله باعث می‌شود جاده‌ها و راه‌ها بسته شوند و امکان انتقال پیاده یا زمینی نیرو وجود نداشته باشد یا برای این کار زمان زیادی صرف شود. به همین دلیل باید خودمان را برای واکنش سریع در بحران‌ها و مناطقی که قابل دسترسی نیست آماده کنیم.

سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر بیان کرد: در مانور امروز چند سطح عملیات انجام دادیم که سریع‌ترین آن عملیات‌های هوایی است، زیرا نجاتگران بدون محدودیت می‌توانند در بالای هر منطقه آسیب دیده‌ای واقع شوند و عملیات امدادرسانی خود را آغاز کنند، اما محوریت مانور این است که عملیات انتقال مصدومان، کالا‌های امدادی، و نجاتگران دقیقا در مناطق مشخص شده صورت بگیرد.

سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به زلزله شدیدی که در ترکیه رخ داد و نیرو‌های امداد و نجات جمعیت هلال احمر ایران نیز برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان بسیج شدند، گفت: زلزله ترکیه اتفاقی بود که در تاریخ بشر بی سابقه است؛ این زلزله در گستره‌ای به وسعت ۲۰۰ در ۳۰۰ کیلومتر رخ داد و در این فاصله همه شهر‌ها ویران شده بودند. نیرو‌های هلال احمر با حضور در مناطق زلزله زده ترکیه و سوریه علاوه بر اینکه توان خود را محک زدند، درس‌هایی گرفتند که سال‌های سال می‌تواند راه گشا باشد.

محمودی تصریح کرد: درباره سگ‌های زنده یاب جمعیت هلال احمر: سگ‌های زنده یاب یکی از موثرترین تجهیزات و لوازمی هستند که در عملیات‌های امدادی به کار می‌آیند و در سوریه و ترکیه هم این موضوع اثبات شد. هرچند زنده یاب‌های جدیدتری که عمق بیشتری را ردیابی می‌کنند هم وجود دارند، اما سگ‌های زنده یاب سرعت و دقت عملکردشان بسیار بالا است. در گذشته برای خرید و تربیت این سگ‌ها در هلال احمر سرمایه گذاری خوبی شده و حالا هم برنامه داریم این موضوع را توسعه و ارتقا دهیم به صورتی که در همه استان‌ها بتوانیم این ظرفیت را فعال کنیم.

وی افزود: در مانور امروز از ۴ استان معین تهران استفاده شد که این ارتباط تنگاتنگ بین پرسنل هلال احمر ایجاد شود و در صورت نیاز به امدادرسانی همه نیرو‌ها به صورت یکپارچه وارد عمل شوند.

سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر درباره نقش رسانه در مدیریت شرایط بحرانی نیز بیان کرد: رسانه کمک بزرگی که باید بکند بحث آموزش‌های اجتماعی افراد است. مردم باید مسئولیت اجتماعی‌شان را در زمان بحران یاد بگیرند. ما در بین نیرو‌های هلال احمر با تمرین و ممارست و هم افزایی داریم به نقاط خوبی می‌رسیم و این مردم هستند که باید به وظایف خود در زمان خود واقف باشند و به درستی عمل کنند. این رسانه است که می‌تواند این رسالت مهم را به عهده بگیرد و انجام دهد.

در مانور امداد و نجات جمعیت هلال احمر، توان امدادرسانی هوایی این جمعیت به عنوان اولین برنامه به نمایش گذاشته شد و عملیات‌هایی از جمله انتقال کالا‌های امدادی سبک و متوسط به وسیله چتر از ارتفاع‌های مختلف، انتقال کالا‌های سنگین‌تر از ارتفاع کم به وسیله بالگرد، انتقال مصدوم از مناطق کوهستانی و صعب العبور و همچنین انتقال تیم‌های امداد و نجات به وسیله بالگرد به مناطق دور از دسترس صورت گرفت.

همچنین در عملیات‌های زمینی نیز واکنش‌های سریع تیم‌های امدادی در برپایی اردوگاه‌ها و ساماندهی کالا‌های امدادی دریافت شده، استفاده از تیم سگ‌های زنده یاب برای یافتن افرادی که زیر آوار مانده اند، امدادرسانی بهداشتی و درمانی در هنگام بروز تصادف‌های احتمالی در مسیر‌ها و عملیات رهاسازی افراد از داخل ماشین هنگام بروز حادثه ترافیکی آزمایش شد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها