کد خبر: ۲۴۵۲۱
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰
علیرضا فغانی این روز‌ها در لیگ استرالیا خودش می‌درخشد؛ او در ۴۵ سالگی مثل یک قهرمان دوومیدانی انگیزه دارد و آمادگی بدنی خود را به رخ می‌کشد.
به گزارش جدید پرس:

در روز‌هایی که فضای داوری ایران پر از حواشی و اتفاقات عجیب شده و با زیاد اشتباهات شاهد جدال‌های رسانه‌ای گا‌ها زشت و افشاگرایانه میان کارشناسان و رییس کمیته داوران هستیم، بهترین داور فوتبال ایران در کشوری غریب در آرامش کامل گذران زندگی می‌کند و البته که در حرفه خودش همچنان موفق است.

به تازگی انتشار فیلمی از بخشی از بازی آدلاید یونایتد و وستام یونایتد در لیگ استرالیا با قضاوت علیرضا فغانی در فضای مجازی منتشر شده که آمادگی بدنی بالای این داور ایرانی مقیم استرالیا حسابی جلب توجه می‌کند.

این فیلم صحنه‌ای را نشان می‌دهد که تیم وستام که برای جبران گل خورده در دقیقه ۶۵ بازی موقعیت ایده‌آلی را از دست می‌دهد و بازیکنان آدلاید سریعا روی ضد حمله توپ را برداشته و به سمت دروازه حریف حمله‌ور می‌شوند. نکته قابل توجه اینجاست که فغانی با یک استارت سریع و طولانی همپای بازیکنان آدلاید یونایتد خود را از محوطه جریمه این تیم به محوطه جریمه حریف می‌رساند و در نزدیکی کامل به صحنه، برخورد مدافع وستام با مهاجم آدلاید را پنالتی تشخیص داده و نقطه وسط محوطه جریمه را نشان می‌دهد.

فغانی در شرایطی در رقابت‌های لیگ استرالیا با آمادگی ایده‌آل و فوق‌العاده بدنی اقدام به قضاوت می‌کند که او در آستانه ۴۵ سالگی قرار دارد و به همین بهانه کمیته داوران فدراسیون فوتبال چندی قبل نام او را از لیست الیت ایران خارج کرد تا موعود بنیادی‌فر به عنوان فرد جایگزین در سر لیست داوران بین‌المللی شانس قضاوت در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ را پیدا کند. اگرچه فغانی با حدس این مساله که از لیست الیت ایران کنار می‌رود با هماهنگی فدراسیون استرالیا در لیست داوران بین‌المللی این کشور قرار گرفت و یکی از داوران برجسته حاضر در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ خواهد بود.

مسئله مهم دیگری که فغانی در ماه‌های گذشته تجربه کرد، حذف ناباورانه و زودهنگام او و تیم ایرانی‌اش از جام جهانی بود. حواشی بازی پرتغال و اروگوئه و تصمیم جنجالی او در آن مسابقه باعث شد فیفا روی نام یکی از گزینه‌های اصلی قضاوت در فینال جام جهانی خط قرمز بکشد و فغانی را با شرایط روحی نه چندان خوب به استرالیا برگرداند. از زمان دیپورت فغانی از جام جهانی تا امروز چند ماه بیشتر نگذشته که شاهد قضاوت‌های کم‌نقص این داور برجسته ایرانی در مسابقات لیگ استرالیا هستیم که مورد تمجید بسیاری از کارشناسان در این کشور قرار گرفته است.

شرایط جسمانی فغانی، اما نشئت‌گرفته از چیست؟ مشخصا اینکه داور برجسته ایران در اواسط دهه پنجم زندگی خود توانسته بدون اضافه وزن اندامی فیت و سرحال داشته باشد که توانایی چندین استارت طولانی در یک مسابقه فوتبال را از خود بروز می‌دهد، به دلایل متعددی برمی‌گردد.

کوهنوردی یکی از تمرینات ویژه فغانی در استرالیاست؛ او برای رسیدن به آمادگی بهتر عضلاتش را تقویت می‌کند.
اصلی‌ترین دلیلی که باعث شده فغانی بیشتر به زندگی ورزشی‌اش اهمیت بدهد، این است که او در استرالیا شغلی جز داوری مسابقات فوتبال ندارد و بابت این موضوع حقوق مناسبی دریافت می‌کند. فغانی در زمان حضور خود در ایران کارمند شهرداری تهران بود و اجبارا هر روز مثل همه کارمندان دیگر به محل کار خود می‌رفت و در اوقات فراغت از کار فرصت برای تمرین و آماده‌سازی جسمانی خود به دست می‌آورد. در استرالیا، اما او تمام تمرکزش روی مسائل ورزشی است و همین موضوع به او در عضله‌سازی کمک زیادی کرده است.

فغانی در استرالیا بیشتر اوقات خود را به تمرین اختصاص می‌دهد. او علاوه بر اینکه در کنار خانواده خود هم زمان می‌گذراند و تصویری که از خانواده‌اش در فضای مجازی منتشر می‌کند اهمیت او به آن‌ها را به خوبی نشان می‌دهد، زمان زیادی روی ورزش می‌گذرد. تمرینات او از نظر فرم و شکل کار تفاوت زیادی با دوران حضورش در ایران نکرده، اما آیتم‌های دیگری به آن اضافه شده است.

در استرالیا، اما برخلاف ایران شرایط اینگونه است که هر ایالتی برای داوران خود هفته‌ای دو روز تمرین عمومی برگزار می‌کند و سایر تمرینات داوران به صورت اختصاصی انجام می‌شود. اگرچه دویدن در پیست تارتان یکی از تمریناتی است که در ایران داوران انجام می‌دهند، اما فغانی ترجیح می‌دهد تمرین پیست خود را کم کند. در مقابل او این روز‌ها در استرالیا کوهنوردی و شنا را به طور سخت انجام می‌دهد و مجموعه این اتفاقات در آمادگی بدنی خوب او تاثیرگذار بوده است.

شنا هم در دستور کار داور برجسته ایرانی است؛ آمادگی جسمانی او در این تصویر به وضوح دیده می‌شود.

مهمترین نکته درباره پرافتخارترین داور تاریخ فوتبال ایران که در بسیاری از تورنمنت‌های مهم از جمله رده‌بندی جام جهانی و فینال المپیک سوت در دست گرفته و میان بسیاری از ستاره‌های فوتبال دنیا قضاوت کرده، این است که او با وجود حذف ناباورانه از جام جهانی قطر ناامید نشده و برخلاف شایعاتی که درباره خداحافظی‌اش از داوری هم به وجود آمد، سعی کرده آماده‌تر از قبل خود را آماده مسابقات بعدی کند.

هدف بعدی فغانی فینال جام ملت‌های آسیاست؛ او قبلا این مسابقه حساس را سوت زده، اما در اندیشه تکرارش است تا با ادامه درخشش خود بتواند به مسابقات بعدی برسد. با این انگیزه‌ای که از داور ایرانی حاضر در لیست الیت استرالیا می‌بینیم، رسیدن او به جام جهانی ۲۰۲۶ هم غیرممکن به نظر نمی‌رسد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها