کد خبر: ۲۴۳۹۳
۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۰
طبق اعلام یک متخصص اطفال هندی، سویه جدیدی از کووید ۱۹ از هند آمده است که به طور ویژه کودکان خردسال را هدف قرار می‌دهد و می‌تواند موجب بروز عفونت چشمی شود.
به گزارش جدید پرس:

سویه جدید با نام ایکس بی بی.۱.۱۶ که آرکتروس هم نامیده می‌شود از زیرشاخه‌های کووید ۱۹ است که در هند شیوع یافته است و به گونه غالب در این کشور تبدیل شده است و حالا به سی کشور دیگر از جمله آمریکا، ژاپن و کشورهای اروپایی هم وارد شده است.

سازمان جهانی بهداشت این سویه را به عنوان «سویه مورد توجه» معرفی کرده است که به معنی آن است که ویژگی‌های دارد که می‌تواند به تدریج جایگزین سویه‌های رایج دیگر کنونی در جهان شود. طبق داده‌های موجود آرکتوروس در حال حاضر بیماری با شدت بیشتر ایجاد نمی‌کند، اما سرعت شیوع بالایی دارد. شیوع آن در هند موجب شدت گرفتن دوباره همه گیری شد.

ویپین واشیشتا رییس سابق کمیته واکسیناسیون آکادمی اطفال هند می‌گوید به غیر از علائم رایج بیماری مانند سرفه، تب، گلو درد و سردرد سویه جدید ورم ملتحمه را در بین کودکان به همراه دارد که نوعی عفونت چشمی است. این در حالیست که تاکنون، عفونت چشم از جمله عوارض نادر کووید ۱۹ بود.

با این حال هنوز آزمایش‌ها به طور دقیق سازمان دهی نشده است و نمی‌توان با قطعیت گفت این نشانه در کودکان ناشی از کووید ۱۹ با سویه جدید رایج در هند است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها