کد خبر: ۲۴۳۲۲
۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰
ناسا به ارتش کوچکی از ربات‌ها و مریخ نوردها برای کمک به کشف زمین ناشناخته ماه نیاز دارد.
به گزارش جدید پرس:

یکی از بزرگترین ماموریت های ناسا در سال های آینده این است که انسان ها را برای اولین بار از زمان آپولو که بیش از ۵۰ سال پیش رخ داد به ماه بازگرداند اما با هدف ماندن. ناسا در مأموریت‌های آپولو قصد ایجاد یک پایگاه در مناطق صاف و هموار را ندارد و قصد دارد زمین‌های ناهموار و دهانه‌های بالقوه غنی از یخ قطب جنوبی ماه را هدف قرار دهد. این دهانه‌ها به دلیل داشتن شیب، مناطقی در کاسه‌های داخلی‌شان به‌طور دائمی تحت‌سایه قرار دارند و احتمالاً دارای ذخایر آب منجمد هستند.

مار در ماه/ عکس

کاوش در این چاله ها و دهانه ها آسان نیست و به همین علت حضور گروهی از ربات ها و مریخ نورد ها برای انجام این تحقیقات مورد نیاز و ضرر است.

ناسا هر سال دانش‌آموزان را در سراسر ایالات متحده برای حل یک مشکل مربوط به فضا به چالش می‌کشد و امسال خواستار طرح «ربات قمری» بود. به گونه ای که ربات‌ها می توانستند هر شکل یا اندازه‌ای داشته باشند، اما باید می‌توانستند از زمین‌های ناهموار و چالش‌برانگیز عبور کنند و نمی‌توانستند مشابه مریخ‌نوردها چرخ‌دار باشند. از دیگر ویژگی طرح ها که بسیار حائز اهمیت بوده استقامت، انعطاف‌پذیری و همترازی با طراحی فضاپیمای واقعی بوده است.

در ادامه به برخی از ربات های قمری خواهیم پرداخت.

ربات کبری

مار در ماه/ عکس

ربات ماری شکل یا همان ربات کبری توسط مهندسانی از دانشگاه نورث ایسترن طرحی شده‌است. این ربات که برای مقابله با زمین های دشوار و دهانه ها در قطب جنوبی ماه طراحی شده است، دارای حرکتی ماری و پیچشی شکل است که آن را قادر می‌سازد تا برروی زمین های صاف یا سربالایی حرکت کند. ربات کبری قادر به تغییر حالت به صورت های غلتان با اتصال سر و دم و حالت پیکربندی است که به آن این امکان را می‌دهند تا راحت‌تر حرکت کند.

مار در ماه/ عکس

 

ربات حشره‌ای

مار در ماه/ عکس

این ربات توسط دانشجویان موسسه فناوری ماساچوست طرحی شده است. طراحان این ربات با الهام گیری از موجوداتی همانند عنکبوت، بز و پنگوئن ساخته‌اند. این ربات به صورت قطعه قطعه است و در ابتدا باید مونتاژ شود.

مریخ نورد شش پا

مار در ماه/ عکس

طرح دانشگاه ایالتی آریزونا، یک ربات شش پا با ارتفاع حدود ۱۲۰ سانتی متر و دارای شش پا که سه پای آن به طور دائم بر روی زمین است، بود. این ربات با استفاده از یک سیستم شبیه رادار که پالس های نور دارد، چشم انداز اطراف خود را اسکن می کرد و تصمیم می گیرد که سه پای دیگر را کجا قرار دهد. سیستم پیاده‌روی قوی، به‌علاوه یک بند «راپل» کوچک، به آن اجازه می‌دهد با اطمینان از یک شیب تند بالا و پایین برود.

در نهایت ربات کبری برنده این مسابقات شد. در حالی که هر سه آزمایش حرکتی خود را موفق پشت سر گذاشت.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها