کد خبر: ۲۴۱۷۸
۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرآنلاین شانس اردوغان را برای پیروزی در انتخابات بیشتر از قلیچداراوغلو دانست.
به گزارش جدید پرس:

 زمان زیادی تا انتخابات سرنوشت ساز ترکیه باقی نمانده است و هنوز کفه‌ی ترازوی نظر سنجی ها و گمانه زنی ها مبنی بر اینکه چه کسی برنده‌ی انتخابات ترکیه خواهد شد به نفع هیچ کدام از طرفین نه اردوغان نه ائتلاف شش گانه سنگینی نکرده است. ۲۴ اردیبهشت ماه انتخابات برگزار می شود و دو نامزد اصلی یعنی رجب طیب اردوغان و کمال قلیچدار اوغلو تمرکز خود را روی مسائل اقتصادی قرار داده اند و در روزهای منتهی به رأی گیری با حضور در جمع هواداران خود به بیان وعده های خود در صورت پیروزی می پردازند. پرسش اصلی این است که آیا اردوغان در این دوره مسیر همواری برای پیروزی دارد یا خیر و چه مسائلی نقاط ضعف او به شمار می روند.

علی بیگدلی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگویی با اشاره به اینکه رجب طیب اردوغان با دو مشکل داخلی و خارجی دست و پنجه نرم می کند گفت: در داخل اقتصاد ترکیه بسیار به هم ریخته است و با کاهش شدید ارزش لیر مردم ترکیه در تنگنای اقتصادی سختی قرار گرفته‌اند از طرفی زلزله هم لطمه‌ی بزرگی به محبوبیت اردوغان وارد کرد. با تمام این حرف ها اردوغان از زیرکی های خاصی برخوردار است و دارای نهادهای پیرامونی است که از جهت اطلاعاتی و جاسوسی و امنیتی خیلی به او کمک می کنند. مدیریت اردوغان برای ایجاد تیم های تخریبی بسیار قوی است. اگر اشتباه نکنم ما در ترکیه چهل و هشت تلویزیون داریم که تقریبا سی درصد آن ها خصوصی هستند و بیشترشان هم زیر نفوذ اردوغان هستند به همین خاطر من فکر می کنم که در مجموع محاسبات اردوغان در داخل وضعیت خوبی دارد.

 

این کارشناس درباره چالش های اردوغان در حوزه سیاست خارجی نیز گفت: اردوغان از همان روز های اولی که پا به عرصه‌ی قدرت گذاشت در تلاش برای گرفتن عضویت اتحادیه اروپا بود اما چون حزب او اسلامی است به او این اجازه را نمی دهند. حتی فرانسوا اولاند رییس جمهور پیشین فرانسه گفت که اتحادیه‌ی اروپا اتحادیه‌ی مسیحی ها هست. از طرفی فرانسوی ها بخاطر کشتار ارمنی ها از ترک ها بدشان می آید. اردوغان هم یک نگاه عثمانی گری داشت و به خاورمیانه هم اینچنین نگاه می کرد و می خواست شرایط امپراتوری عثمانی را احیا بکند مثل زیر نفوذ بردن کشور هایی که بخشی از امپراتوری عثمانی بودند. حتی در زمان سقوط قذافی چندین بار اردوغان به لیبی سفر کرد. حتی اردوغان بخاطر تمایلات شدیدی که به اخوان المسلمین دارد از رییس جمهور شدن محمد مرسی بسیار خوشحال شد و همراه با قطر و مصر فکر کرد که صاحب دنیای عرب شده است اما وقتی کلینتون به مصر آمد و نقشه‌ی کودتا علیه مرسی را کشیدند و بعد از اینکه مرسی را از قدرت پایین کشیدند قطر و ترکیه را از دنیای عرب بیرون کردند. در حال حاضر البته قطر دوباره اختلافات خود را با جهان عرب کاهش داده است ولی اردوغان هنوز نتوانسته به جهان عرب نفوذ کند.

در کل من گمان می کنم انتخابات به دور دوم کشیده می شود و اگر این اتفاق بیافتد ممکن است ائتلاف شش گانه از هم بپاشد و شاید همه‌ی احزاب در ائتلاف باقی نمانند. خیلی بعید است که آقای کمال قلیچدار اوغلو در دوم اول پیروز شود و به دور دوم هم اگر کشیده بشود اردوغان پیروز می شود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها