کد خبر: ۲۴۱۵۷
۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
روسیه روز پنجشنبه از سازمان ملل خواست تا طرح انگلیس برای ارائه مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین را محکوم کند.
به گزارش جدید پرس:

 "آناتولی", ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفت: این گونه تصور می‌شود که دبیرخانه سازمان ملل همیشه آماده است تا «چشم خود را روی هر گونه اقدام غرب در حمایت از حکومت کی یف ببندد، به رغم این که این مهمات می‌تواند از نظر خطر رادیولوژیکی عواقب جدی داشته باشند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود که چنین مهماتی توسط آمریکا در یوگسلاوی و عراق استفاده شده است و استفاده از آن‌ها می‌تواند باعث آسیب‌های جدی از جمله سرطان شود.

زاخارووا همچنین گفت که پارلمان اروپا بارها قطعنامه‌هایی را تصویب کرده است که در آن‌ها استفاده از تسلیحات حاوی اورانیوم ضعیف شده ممنوع شده است، اما «مجموعه غرب» تلاش می‌کند این موضوع را فراموش کند.

 پیش از این فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل درباره ارسال مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین از سوی انگلیس نیز گفت: سازمان ملل در مورد استفاده هر کشوری از اورانیوم نگران است.

معاون سخنگوی سازمان ملل افزود که این امر در مورد انگلیس نیز صدق می‌کند.

روسیه پیش از این تصمیم انگلیس برای ارسال گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین را محکوم و اعلام کرد، این اقدام غرب، کی‌یف را به زباله‌دان رادیواکتیو تبدیل می‌کند.

سفارت روسیه در انگلیس هفته گذشته با صدور بیانیه‌ای تصمیم لندن برای ارسال مهمات حاوی اورانیوم را محکوم و آن را نوعی «خشونت تمام عیار» توصیف کرد.

با اشاره به یک تحقیق دولتی در سال ۲۰۰۷ مدعی شده خطرات بهداشتی و زیست محیطی اورانیوم ضعیف شده «اندک» است و وزارت دفاع هیچ تلاشی برای ردیابی محل استفاده نیروهای اوکراینی از این مهمات ارسالی انجام نخواهد داد و «هیچ تعهدی» برای کمک به تلاش‌ها برای پاکسازی منطقه پس از درگیری ندارد.

با این حال به گفته داگ وِیر (Doug Weir) کارشناس درگیری‌ها و محیط زیست، مهمات حاوی اورانیوم بعد از اصابت به اهداف سخت «ذرات شیمیایی سمی و رادیواکتیو» تولید می‌کند و گرد و غبار حاصل از آن «خطر استنشاقی برای مردم» به همراه دارد. سایر تحقیقات اخیر همچنین نشان داده‌اند که این مهمات، سلامتی را به خطر می‌اندازد.

مسکو از قدرت‌های خارجی خواسته انتقال سلاح به اوکراین را متوقف کنند و گفته که این کمک‌ها مانع از پیگیری اهداف نظامی این کشور در اوکراین نمی‌شود و فقط جنگ را طولانی‌تر می‌کند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها