کد خبر: ۲۴۱۵۲
۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
اداره دریایی وزارت ترابری آمریکا در بیانیه ای خواستار «احتیاط بیشتر» کشتی‌ها به هنگام عبور از خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان تا بیستم اردیبهشت(۱۰ ماه می ) شد.
به گزارش جدید پرس:

اداره دریایی وزارت ترابری آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای تاکید کرد: کشتی های تجاری آمریکا باید هنگام عبور از خلیج فارس، تنگه هرمز و خلیج عمان، احتیاط  بیشتری بکنند.

در این بیانیه بدون اشاره به تخلف کشتی های توقیف شده از سوی ایران، آمده است: یک تهدید دریایی شامل دو حادثه توقیف کشتی های تجاری توسط ایران بر خلاف قوانین بین المللی گزارش شده است. اولین کشتی با پرچم جزایر مارشال در ۲۷ آوریل در خلیج عمان و دومین کشتی با پرچم پاناما در ۳ ماه می در تنگه هرمز توقیف شدند. این گزارش ها تایید شده است.

در این بیانیه تصریح شده است: کشتی های تجاری آمریکا که در این منطقه فعالیت می کنند باید هنگام عبور از خلیج فارس، تنگه هرمز و خلیج عمان، احتیاط  بیشتری بکنند.

در ادامه این بیانیه آمده است که  این کشتی ها باید به توصیه نامه (دفترچه راهنما) دریایی آمریکا در تاریخ ۲۰۲۳-۰۰۳ (خلیج فارس، تنگه هرمز، خلیج عمان، دریای عرب، خلیج عدن، تنگه باب المندب، دریای سرخ و حوضه سومالی  ) برای افزایش اطلاعات و دسترسی به راههای ارتباط  توجه کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این بیانیه اداره دریایی وزارت ترابری آمریکا در حالی است که ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته مدعی شد: ما همچنان ابزارهایی برای مسوول ساختن حکومت ایران در اختیار داریم و ما در استفاده از این ابزارها تردید نکرده ایم و همچنان به اقدامات خود ادامه می دهیم.

ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن با بیان اینکه این دومین بار در یک هفته گذشته است که ایران یک نفتکش با پرچم خارجی را در آب های  بین المللی توقیف کرده است، ادعا کرد: آزار و اذیت کشتی ها توسط ایران و دخالت در حقوق کشتیرانی مغایر با قوانین بین المللی، ثبات و امنیت است. ما همگام با جامعه بین المللی از دولت و نیروی دریایی ایران می خواهیم که فورا این کشتی  و خدمه آن را آزاد کند.

 نیروی دریایی سپاه یک نفتکش خارجی متخلف را سوم می (13 اردیبهشت ) در آب‌های تنگه هرمز توقیف کرد. پیش از آن،ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که  نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران یک نفتکش به نام "نیووی" با پرچم پاناما را هنگام عبور از تنگه هرمز توقیف کرده اند.

نیروی دریایی آمریکا تصاویری را منتشر کرد که نشان می دهد کشتی‌های کوچک گاردی این نفتکش را محاصره کرده اند. طبق بیانیه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، این نفتکش دوبی را ترک کرده بود و در حال حرکت به سمت بندر الفجیره در امارات بود که بنابر ادعای نیروی دریایی آمریکا در میانه راه توقیف شد.

 نیروی دریایی آمریکا همچنین  ۲۷ آوریل / هفت اردیبهشت ماه  اعلام کرد نیروی دریایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران یک نفتکش به نام "ادونتیج سوییت"( Advantage Sweet) را با پرچم جزایر مارشال در خلیج عمان توقیف کرده است و ادعا کرد: این نفتکش هنگام  توقیف پیام کمک ارسال کرده است.  اقدامات ایران مغایر با قوانین بین المللی و مخل امنیت و ثبات منطقه است. ایران باید فورا نفتکش را آزاد کند.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرد: یک فروند کشتی متخلف را که با پرچم مارشال در حال فرار بود، با حکم قضایی توقیف و به آب‌های ساحلی ایران در دریای عمان هدایت کرد.

 نیروی دریایی ارتش ایران افزود: در اثر تصادم یک فروند کشتی ناشناس با یک شناور ایرانی در آب‌های خلیج فارس که منجر به مفقود شدن دو نفر و زخمی شدن چند تن دیگر از خدمه این شناور شد، کشتی ناشناس بر خلاف مقررات بین‌المللی مبنی بر کمک به شناور و مصدومان، اقدام به فرار از خلیج فارس کرد که بلافاصله پس از درخواست از سوی مرکز تجسس و نجات دریایی (MRCC)، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در قالب مرکز بین‌المللی امنیت دریایی مستقر در چابهار اقدام به رهگیری، شناسایی و توقیف کشتی ناشناس در دریای عمان کرد.

 در پی این تحولات، خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع در یک شرکت امنیتی دریایی ادعا کرد آمریکا در روزهای اخیر نفت ایران را بر روی یک نفتکش در دریا توقیف کرده است و چند روز بعد ایران در اقدامی تلافی جویانه یک نفتکش دیگر را توقیف کرد.

این رسانه انگلیسی به نقل از شرکت امنیت دریایی "آمبری" ادعا کرد که مصادره محموله نفتی ایران توسط  آمریکا حداقل پنج روز قبل از اقدام روز پنجشنبه  تهران صورت گرفته است. آمبری توقیف نفتکش در دریای عمان را  توسط نیروی دریایی ایران را در پاسخ به اقدام آمریکا ارزیابی کرده است.

 همزمان، نمایندگان دو حزب دموکرات و جمهوریخواه مجلس سنای آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور با اشاره به افزایش صادرات نفت ایران به رغم تحریم‌ها خواستار توقیف محموله‌های نفتی ایران شده‌اند. جونی ارنست سناتور جمهوریخواه و ریچارد بلومنتال،سناتور دموکرات، در نامه‌ای به بایدن گفتند که دفتر تحقیقات امنیت داخلی وزارت امنیت داخلی آمریکا  بیش از یک سال است که قادر به توقیف یک محموله نفت ایران نبوده است.

 سناتورها در نامه خود که به امضای ۱۰ سناتور دیگر نیز رسیده است،  اعلام کرده اند که  فعالیت  دفتر تحقیقات امنیت داخلی وزارت امنیت داخلی آمریکا برای مصادره دارایی ها، به دلیل مسایل سیاسی در دفتر اجرایی وزارت خزانه داری,  محدود گردیده و  از زمان فعال شدن برنامه دفتر تحقیقات امنیت داخلی وزارت امنیت داخلی آمریکا در سال ۲۰۱۹، نزدیک به ۲۲۸ میلیون دلار نفت خام و نفت کوره ایران  توسط آمریکا ضبط شده است.

سناتورها از بایدن خواسته اند تا به وزارت خزانه داری دستور دهد تا توقیف نفت ایران برای باقیمانده این سال مالی حمایت و تامین مالی می شود و توضیح دهد که چرا هیچ بودجه ای برای توقیف محموله های نفتی ایران که اجرای آشکار تحریم های ایران است وجود ندارد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها