کد خبر: ۲۴۰۴۵
۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۰
مرکز فرماندهی مرکزی ایالات متحده در غرب آسیا (سنتکام) روز چهارشنبه به وقت محلی (سوم می) در بیانیه‌ای ادعا کرد یک سرکرده ارشد القاعده را در حمله‌ای در شمال غرب سوریه هدف قرار داده است.
به گزارش جدید پرس:

فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه (سنتکام ) در حالیکه واشنگتن خود از ایجاد کنندگان گروههای تروریستی در منطقه و جهان است، در بیانیه ای اعلام کرد که نیروهای این کشور روز چهارشنبه حمله ای به شمال غرب سوریه انجام داده اند و در این حمله یکی از رهبران القاعده را که نامی از او اعلام نشده است ، به هلاکت رسانده اند.

در این بیانیه آمده است: «در ساعت ۱۱:۴۲ صبح روز سوم ماه مه به وقت محلی، نیروهای فرماندهی مرکزی آمریکا یک حمله یک جانبه را در شمال غرب سوریه انجام دادند که در آن یکی از رهبران ارشد القاعده هدف قرار گرفت.

این حمله چند روز پس از اعلام ترکیه هدف قرار دادن سرکرده داعش در شمال غرب سوریه، انجام می شود.

ساکنان این منطقه که عمدتاً شامل دشت‌های تپه‌ای پر از بوته‌ و صخره‌ها است، به رویترز گفتند که صدای سه انفجار شدید شبیه حملات هوایی را شنیده‌اند.

نیروهای موسوم به کلاه سفیدها، در مناطق تحت کنترل مخالفان سوریه، اعلام کردند که یک پهپاد ناشناس حمله ای را در شمال غربی استان ادلب انجام داده و یک چوپان را کشته است.

هیات تحریر الشام، شاخه وابسته به القاعده در سوریه، بخش هایی از شمال غرب سوریه را در اختیار دارد و شاخه غیرنظامی آن نیز اداره های مدنی در این منطقه را کنترل می کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه ۱۰ اردیبهشت ماه اعلام کرد که کشورش ابوالحسین الحسینی القریشی رهبر گروه تروریستی داعش را در سوریه کشته است که واشنگتن روز بعد در واکنش اعلام کرد که نمی‌تواند ادعای ترکیه مبنی بر انجام یک عملیات نظامی را که منجر به کشته شدن رهبر داعش در سوریه شده است، تائید کند.

یک مقام آمریکایی روز دوشنبه به وقت محلی به رسانه های آمریکایی گفت: ما قادر به تایید این موضوع نیستیم. علاوه بر این، ما هیچ اطلاعاتی که این ادعا را تایید کند، نداریم.

با این حال، خبرگزاری آناتولی ترکیه روز بعد به نقل از منابع امنیتی که نامشان را بیان نکرد گزارش داد که قریشی پس از یک حمله چهار ساعته در مخفیگاه خود در شهر جیندیرس در شمال سوریه در نزدیکی عفرین در ۲۹ آوریل کشته شده است.

با شکست گروه تروریستی «داعش» به عنوان بازوی نظامی آمریکا در سوریه در آذر سال ۹۶، نیروهای آمریکایی مستقیماً جایگزین آن‌ها شدند و دقیقاً از همان زمان نیز به جای داعش شروع به استخراج و سرقت نفت و منابع سوریه کردند.

ماه گذشته، ارتش آمریکا ۸۰ تانکر نفت سوریه را از میادین نفتی الجزیره سرقت و به پایگاه‌های خود در عراق منتقل کردند.

مناطق تحت اشغال نیروهای آمریکایی و شبه نظامیان تحت حمایت واشنگتن موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوریه» (قسد) در الحسکه و دیگر مناطق شمالی سوریه، همواره شاهد اعتراض‌های شهروندان سوری به حضور اقدام‌های تروریستی اشغالگران و شبه نظامیان علیه ساکنان این مناطق است.

دولت سوریه بارها تاکید کرده که این شبه نظامیان و آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه هدفی جز غارت نفت این کشور ندارند و حضور آنان غیر قانونی است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها