کد خبر: ۲۳۸۹۲
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
رئیس اداره حفاظت محیط زیست املش از مشاهده دو بهله کرکس نادر و در معرض انقراض در این شهرستان خبر داد و گفت: گیلان در مسیر کریدور پرواز انواع پرندگان است.
به گزارش جدید پرس:

به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان، لطیف جواهردشتی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان املش، از مشاهده دو بهله کرکس در معرض انقراض در این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: دو گونه کرکس نادر در ارتفاعات این شهرستان مشاهده شد و توسط محیط بانان پر تلاش این اداره به ثبت رسید.

وی افزود: در فصل بهار با توجه به زمان زادآوری پرندگان و پستانداران در مناطق دوردست و ییلاقی، اکیپ یگان حفاظت اداره حفاظت محیط زیست شهرستان املش به هدایت محیط بان «شاپور عبدی» با پایش مستمر و شبانه روزی، موفق به تصویربرداری از دو گونه کرکس به نام های کرکس سیاه و کرکس مصری شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست املش با بیان اینکه در کرکس مصری رفتار زادآوری نیز مشاهده و ثبت شده است، تصریح کرد: این پرندگان به سمت تابستان‌گذرانی سیر می‌کنند.

جواهردشتی ادامه داد: گیلان در مسیر کریدور پرواز انواع پرندگان است و یک استراحت‌گاه امن برای آنها محسوب می‌شود، به طوری که بعضی از آنها تا دو ماه می‌مانند و بعضی هم جوجه‌آوری دارند.

وی ضمن اشاره به اینکه ۲۳ گونه کرکس در دنیا وجود دارد، به گونه‌های موجود در ایران اشاره کرد و گفت: گونه‌های اصلی و رایج کرکس در ایران چهار گونه کرکس معمولی، سیاه، کوچک(مصری) و هما است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست املش خاطرنشان کرد: کرکس ها با تغذیه از لاشه حیوانات نقش اکوسیستمی بسیار مهمی را در طبیعت ایفا می‌کنند و نابودی آنها مجموعه ای از خطرات بهداشتی از جمله افزایش شیوع بیماری ها را می‌تواند ایجاد کند.

وی اطلاع رسانی از طریق رسانه های عمومی برای بالا بردن آگاهی مردم، گشت های کنترلی برای جلوگیری از تخلفات شکار، برگزاری کلاس های آموزشی در روستاها و شهرهای واقع در حاشیه زیستگاه های حساس و ارتقای سطح مدیریتی مناطق آزاد استان را از جمله اقدامات لازم برای حفاظت از این گونه پرندگان دانست و متذکر شد: شهرستان املش با داشتن مناطق بکر از تنوع غنای گونه ای مطلوبی برخوردار می باشد و در طول سال از گونه های شاخص مستنداتی تهیه و زیستگاه های این گونه ها شناسایی می‌گردد.

 

 

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها