کد خبر: ۲۳۸۶۵
۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰
نتایج نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهند، جوانان نسل جدید ترکیه به دنبال حمایت از حزب اپوزیسیون در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور هستند و رای اولی‌های ترکیه از رجب طیب اردوغان روی برگردانده‌اند.
به گزارش جدید پرس:

به نقل از خبرگزاری فرانسه، نتایج نظرسنجی موسسه "کُندا" (Konda) حاکی از آن است که فقط ۲۰ درصد ترک‌ها با میانگین سنی ۱۸ الی ۲۵، حاضرند به رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و حزب او در انتخابات ریاست‌جمهوری رای دهند.

همزمان با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در ۱۴ ماه مه (۲۴ اردیبهشت)، بسیاری از جوانان امروزی و ۱۸ ساله‌هایی که رای‌اولی محسوب می‌شوند، قصد دارند در انتخابات از رقیب اصلی اردوغان حمایت کنند.

حدود ۵.۲ میلیون ترکیه‌ای (۸ درصد از جمعیت کل) امسال اولین رای خود را در صندوق‌های رای خواهند انداخت.

«عمره علی فرلی» دانش‌آموز ترکیه‌ای با اشاره به دوران ۲۰ سال حکومت اردوغان گفت: من از اینکه هر روز بیدار شوم و به سیاست فکر کنم، خسته هستم. وقتی رئیس‌جمهور اردوغان برود، جوانان قادر خواهند بود بر امتحانات خود متمرکز شوند و آزادانه صحبت کنند.

درحالیکه اکثر این رای‌اولی‌های ترکیه از اردوغان حمایت نمی‌کنند، «کمال قلیچداراوغلو» ۷۴ ساله، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری و رقیب اصلی اردوغان فرصت را غنمیت شمرده و بر روی چنین افرادی سرمایه‌گذاری می‌کند. او خطاب به جوانان در آنکارا گفت: "از طریق شما بهار خواهد آمد."

اردوغان و قلیچداراوغلو هر دو تلاش می‌کنند تا نظر جوانان نسل جدید را با وعده‌هایی نظیر "حذف مالیات برای خرید تلفن همراه" و "بسته‌های مجانی اینترنت" جلب کنند.

محرم اینجه، نامزد ۵۸ ساله انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از حزب وطن، سومین نامزدی است که به عنوان چهره جدید سکولار به مشکلات اردوغان اضافه می‌کند.

اِرمان باکریجی، محقق این موسسه نظرسنجی بیان کرد: رای اردوغان در میان جوانان ترکیه پایین‌تر است. رای‌اولی‌ها مدرن‌تر و نسبت به دیگران کمتر مذهبی هستند. همچنین بیشتر آن‌ها از سبک زندکی خود در ترکیه ناراضی هستند.

در محله قاسم‌پاشا، محله‌ای که تمکن مالی مناسبی ندارد و متعلق به طبقه کارگر استانبول است و از قضا خود اردوغان هم آنجا بزرگ شده و فوتبال بازی کرده، برخی ترسی از صحبت‌های اعتراضی علیه این رئیس‌جمهوری ترکیه ندارند.

گوکهان چلیک، جوان ۱۹ ساله ساکن این محله می‌گوید: اردوغان باید برود! تمام همسایه‌هایم به او رای خواهند داد، جز من!

فیرات یوردایگیت، کارگر نساجی نیز با انتقاد از اردوغان نسبت به "ساخت سومین فرودگاه در استانبول به جای اهمیت دادن به مردم"، گفت: من به محرم اینجه رای خواهم داد. اما مهم نیست چه کسی انتخاب شود، به هر حال آن شخص بهتر از اردوغان خواهد بود.

بیلال بویوکلِر، جوان ۲۴ ساله دیگری اردوغان را "تا حدی مسئول" سال‌ها آشفتگی اقتصادی، تورم بالا و فروپاشی ارز می‌داند. او با انتقاد از مسئله بیکاری گفت: من به خاطر پناهجویان سوری در ترکیه نمی‌توانم کار پیدا کنم. نمی‌توانم ازدواج کنم چون هزینه‌ها بسیار بالا است. اما هیچ جایگزینی هم ندارم. از طرفی هم نمی‌توانم به خاطر مسائل دینی به قلیچداراوغلو رای دهم. او با کفش‌هایش بر روی سجاده نماز راه رفت.

سِوگی، دختر ۲۰ ساله‌ای که در "ایوب" یکی از محافظه‌کار و سنتی‌ترین محله‌های استانبول زندگی می‌کند، گفت: من در تاریخ ۱۴ مه رای خواهم داد و نمی‌خواهم دین را با چیزی ترکیب کنیم. اردوغان مانع اصلی رویاهای من است.

علاوه بر رای‌اولی‌های ترکیه که اکثرا از حزب رجب طیب اردوغان ناراضی هستند و علنا اعلام کرده‌اند که به او رای نخواهند داد، تحلیلگران سیاسی معتقدند که حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه (AKP) که در ۱۴ ماه مه با یکی از سخت‌ترین چالش‌های انتخاباتی طی بیست سال ریاستش مواجه است، در حال از دست دادن رای‌های خود میان زنان محافظه‌کار نیز است؛ زنانی که جزو رای‌های اصلی و ارکان این حزب محسوب می‌شوند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها