کد خبر: ۲۳۸۶۳
۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۰
شرکت فضایی خصوصی اسپیس‌ایکس در ششمین ماموریت موشک «فالکون هوی» موفق شد ۳ ماهواره را به مدار زمین پرتاب کند تا پس از لغو این پرتاب در روز گذشته، دومین پرواز امسال را برای این موشک قدرتمند رقم بزند.
به گزارش جدید پرس:

شرکت اسپیس‌ایکس(SpaceX) موشک قدرتمند فالکون هوی(Falcon Heavy) خود را برای ششمین بار در تاریخ یکشنبه ۳۰ آوریل(بامداد امروز دوشنبه به وقت ایران) به فضا پرتاب کرد و سه ماهواره را به مدار زمین‌آهنگ فرستاد.

موشک فالکون هوی ساعت ۲۰:۲۶(۰۳:۵۶ بامداد دوشنبه به وقت ایران) از مرکز فضایی کِنِدی ناسا در فلوریدا با حمل سه ماهواره پس از چند روز تاخیر به دلیل شرایط آب و هوایی و لغو پرتاب در آخرین لحظه در روز گذشته بلند شد. گفتنی است که اسپیس‌ایکس هنوز دلیل آن لغو پرتاب در آخرین دقیقه را اعلام نکرده است.

تلاش برای پرتاب موشک فالکون هوی که حامل سه ماهواره بود، روز گذشته در آخرین دقیقه متوقف شد.

موشک سنگین فالکون هوی ۵۹ ثانیه تا پرتاب در ساعت ۲۰:۲۶ به وقت محلی از سکوی پرتاب ۳۹A در مرکز فضایی کِنِدی ناسا در فلوریدا فاصله داشت که اسپیس‌ایکس آن را لغو کرد. این موشک در آستانه ورود به مرحله راه‌اندازی بود، اما ۲۷ موتور مرحله اول آن که شامل سه مجموعه ۹ موتوری در سه تقویت کننده این موشک است، روشن نشدند. هنوز مشخص نیست چه چیزی باعث لغو این پرتاب شده است.

آتیکوس وادِرا، مهندس اسپیس‌ایکس پس از این لغو پرتاب گفت: ما ۵۹ ثانیه مانده به پرتاب آن را لغو کردیم و موشک و محموله سالم باقی ماندند. به خاطر داشته باشید، هدف از شمارش معکوس این است که به ما کمک کند تا مشکلات احتمالی را قبل از پرواز پیدا کنیم. هزاران راه برای پرتاب موشک وجود دارد و تنها یک راه وجود دارد که می‌تواند درست پیش برود.

اسپیس‌ایکس سرانجام بامداد امروز این پرتاب را در یک پنجره ۵۷ دقیقه‌ای که از ساعت ۱۹:۲۹ به وقت محلی(۰۲:۵۹ بامداد دوشنبه به وقت ایران) باز شد، انجام داد و این پرتاب به‌ شکل زنده پخش شد.

اسپیس‌ایکس در توییتر اعلام کرد که این مأموریت طولانی اما موفقیت آمیز بود و این سه ماهواره طبق برنامه‌ریزی حدود ۴.۵ ساعت پس از بلند شدن موشک در مدت زمان ۱۳ دقیقه مستقر شدند.

محموله اصلی موشک فالکون هوی در این ماموریت، یک ماهواره به نام ViaSat-۳ است، یک ماهواره ۶۴۰۰ کیلوگرمی که برای ارائه خدمات پهنای باند برای شرکت کالیفرنیایی Viasat طراحی شده است.

آتیکوس وادِرا مهندس ارشد اسپیس‌ایکس اندکی قبل از این پرتاب در جریان پخش زنده اینترنتی آن گفت: انتظار می‌رود ماهواره Viasat-۳ پرظرفیت‌ترین ماهواره جهان و بزرگترین ماهواره تمام الکتریکی باشد که تاکنون به فضا پرتاب شده است.

این موشک همچنین حامل دو ماهواره کوچک‌تر موسوم به Arcturus، اولین ماهواره ساخته شده توسط شرکت Astranis که یک ماهواره کوچک ارتباطی است و همچنین یک تاسواره ارتباطی کوچک به نام GS-۱ ساخته شده توسط شرکت Gravity Space مستقر در واشنگتن است.

دومین ماهواره یعنی Arcturus یک فضاپیمای ارتباطی است که توسط شرکت سازنده از سانفرانسیسکو اداره خواهد شد.

اگرچه این ماهواره ارتباطی قدرتمند فقط ۳۰۰ کیلوگرم وزن دارد، اما توانایی ارائه داده تا ۷.۵ گیگابیت بر ثانیه را دارد.

ماهواره سوم GS-۱ بود، یک تاسواره که توسط شرکت Gravity Space مستقر در واشنگتن اداره خواهد شد. ماموریت اصلی آن شامل ارائه ارتباطات برای برنامه‌های کاربردی اینترنت اشیا است، اگرچه برخی از کارهای دیگر را نیز در مدار انجام خواهد داد.

شرکت سازنده در شرح ماموریت این ماهواره نوشته است: این فضاپیما دارای سه باند فرکانسی باند پهن و همچنین دارای یک سیستم تصویربرداری است که قادر به تصویربرداری از زمین و اجرام فضایی و همچنین یک محموله آزمایشی و قابلیت اتصال است.

موشک فالکون هوی اما شامل سه مرحله اول از موشک «فالکون ۹» است که به هم متصل شده‌اند و تقویت کننده مرکزی آن دارای یک مرحله بالایی با قابلیت استقرار محموله‌های مختلف است.

فالکون هوی در فوریه ۲۰۱۸ با یک پرواز آزمایشی به یاد ماندنی فعالیت خود را به شکل رسمی آغاز کرد که طی آن یک خودروی تسلا رودستر قرمز رنگ متعلق به ایلان ماسک را همراه با یک مانکن راننده با لباس فضایی موسوم به استارمن(Starman) به مدار گردش به دور خورشید فرستاد.

این موشک تنومند تاکنون پنج بار دیگر از آن زمان پرواز کرده است که این پرتاب اخیر، دومین پرتاب آن در سال ۲۰۲۳ بود. ماموریت دیگر آن در امسال، USSF-۶۷ نام داشت، ماموریتی که برای نیروی فضایی ایالات متحده انجام شد و در ژانویه پرتاب شد.

سه تقویت کننده مرحله اول فالکون هوی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که قابل استفاده مجدد باشند. با این حال، هیچ یک از تقویت‌کننده‌ها در مأموریت روز یکشنبه بازیابی نشدند، زیرا آنها سوخت کافی برای مانور دادن ایمن به زمین برای یک فرود عمودی پس از ارسال چنین بار سنگینی به مداری چنین دور(۳۵۷۰۰ کیلومتری از زمین) را نداشتند.

فالکون هوی برای بیش از پنج سال قدرتمندترین موشک اسپیس‌ایکس بود. اما فضاپیمای غول پیکر استارشیپ این شرکت با اولین پرواز خود در ۲۰ آوریل ۲۰۲۳ این عنوان را به خود اختصاص داد. این یک پرواز آزمایشی بود که به حداکثر ارتفاع ۳۹ کیلومتری رسید و به خاطر شرایط ایمنی با یک انفجار دستوری در هوا پایان یافت.

بر اساس گزارش اسپیس‌ایکس، ۳۳ موتور رپتور مرحله اول موشک استارشیپ در هنگام بلند شدن ۱۶.۷ میلیون پوند نیروی رانش تولید می‌کنند که این بیش از سه برابر بیشتر از توان موشک فالکون هوی و تقریباً دو برابر بیشتر از قدرتمندترین موشک ناسا موسوم به SLS است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها