کد خبر: ۲۳۸۴۹
۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۰
مطالعات جدید نشان می‌دهد که حتی ابرها نیز حامل باکتری‌های مقاوم به دارو هستند.
به گزارش جدید پرس:

تیمی از محققان کانادایی و فرانسوی طی تحقیقی دریافتند که ابرهای آسمان هم حامل باکتری‌های مقاوم به دارو هستند و آن‌ها در مسافت‌های طولانی حمل می‌کنند.

فلورنت روسی، نویسنده اصلی این مقاله، در مصاحبه‌ای تلفنی گفت: «این باکتری‌ها معمولا روی سطح پوشش گیاهی مانند برگ‌ها یا در خاک زندگی می‌کنند. ما دریافتیم که آنها توسط باد به جو منتقل می‌شوند و می‌توانند مسافت‌های طولانی - در سراسر زمین - را در ارتفاعات بالا در ابرها طی کنند.»

این کشف در نسخه ماه گذشته مجله «Science of The Total Environment» منتشر شد. محققان دانشگاه لاوال در شهر کبک و دانشگاه کلرمون اوورگن در مرکز فرانسه ژن‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک را در باکتری‌های موجود در نمونه‌های ابر جستجو کردند.

نمونه‌ها از یک ایستگاه تحقیقاتی جوی در ارتفاع ۱۴۶۵ متر بالاتر از سطح دریا در بالای قله «Puy de Dome» یک آتشفشان خاموش در مرکز فرانسه بین سپتامبر ۲۰۱۹ تا اکتبر ۲۰۲۱ گرفته شدند. تجزیه و تحلیل مه بازیابی شده نشان داد که آنها حاوی بین ۳۳۰ تا بیش از ۳۰۰۰۰ باکتری در هر میلی‌لیتر آب ابر هستند و به طور متوسط حدود ۸۰۰۰ باکتری در هر میلی‌لیتر است. آن‌ها همچنین ۲۹ زیرگروه از ژن‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک را در باکتری‌ها شناسایی کردند.

مقاومت دارویی زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها در معرض آنتی‌بیوتیک‌ها قرار می‌گیرند و در طول نسل‌ها نسبت به آنها ایمنی می‌شوند. مقامات بهداشتی بارها هشدار داده‌اند که این سازگاری‌ها در حال تبدیل شدن به چیزی است که این مطالعه به عنوان یک نگرانی بهداشتی بزرگ در سراسر جهان توصیف می‌کند و درمان برخی عفونت‌های باکتریایی را دشوارتر و در برخی موارد غیرممکن می‌کند، چرا که استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در مراقبت‌های بهداشتی و کشاورزی همچنان در حال افزایش است.

این مطالعه هیچ نتیجه‌ای در مورد اثرات بالقوه انتشار باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک بر سلامتی ارائه نکرد و تخمین زد که تنها ۵ تا ۵۰ درصد از موجودات زنده و بالقوه فعال هستند، اما روسی می‌گوید که خطرات احتمالی کم است.

او توضیح داد: جو برای باکتری‌ها بسیار تنش‌زا است و بیشتر آن‌هایی که ما پیدا کردیم باکتری‌های محیطی بودند که کمتر برای انسان مضر هستند. بنابراین مردم نباید از پیاده‌روی زیر باران بترسند. همچنین مشخص نیست که آیا این ژن‌ها به باکتری‌های دیگر منتقل می‌شوند یا خیر. با این حال، نظارت جو می‌تواند به شناسایی منابع باکتری‌های مقاوم به دارو (مشابه آزمایش‌های فاضلاب برای COVID-۱۹ و سایر عوامل بیماری‌زا) به منظور محدود کردن پراکندگی آنها کمک کند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها