کد خبر: ۲۳۸۰۳
۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷
تنها حدود ۱۵ درصد مارها در جهان، مارهای سمی هستند و تنها حدود یک سوم از این مارها می‌توانند با یک نیش انسان را بکشند یا به شدت به آن آسیب برسانند.
به گزارش جدید پرس:

بیش از ۳۰۰۰ گونه مار برروی زمین زندگی می‌کنند. این خزندگان خونسرد تقریباً در همه جا زندگی می‌کنند به جز در مناطقی که آب و هوای سردتری دارد.

فهرست ما اتفاقاً شامل مارهای سمی است، چرا که لغت "مرگبار" برای مارها به این معنی نیست که همه آن‌ها از سم قوی برای کشتن استفاده می‌کنند. چرا که چندین مار غیر سمی اما کشنده نیز وجود دارند که از جمله مار گارتر و مار پیتون، که با قورت دادن طعمه خود را زنده یا منقبض کردن آنها به مرگ می کشند، اشاره کرد.

در ادامه ۵ تا کشنده‌ترین مارهای دنیا را معرفی خواهیم کرد.

مامبای سیاه

دو قطره از سم این مار برای مرگ کافی‌ است!/ عکس

مامبای سیاه آفریقایی نام خود را از قسمت سیاه داخل دهانش گرفته است. مار خطرناک بیشتر در مناطقی همچون دشت‌ها، تپه‌ها و جنگل‌های جنوب و شرق جنوب صحرای آفریقا زندگی می‌کند. مامباهای سیاه به سرعت بالایی که دارند معروف هستند و به عنوان یکی از سریع ترین مارهای خشکی شناخته می‌شوند و می تواند با سرعتی تا حدود ۱۹ کیلومتر در ساعت حرکت کنند. اما نگرانی بیشتر در خصوص سم این مار است. مامبای قبل از نیش زدن، صدای خش خش که به نوعی یک هشدار است از خود تولید می‌کند. اگر این صدا نادیده گرفته شود، نوبت به نیش زدن می‌رسد. فقط دو قطره از سم مامبای سیاه می تواند باعث فلج و ایست قلبی شود.

مار جعفری

دو قطره از سم این مار برای مرگ کافی‌ است!/ عکس

افعی جعفری، یکی از کشنده‌ترین مارهای افعی واقعی در نظر گرفته می‌شود. آنها در هند، پاکستان، بنگلادش و سریلانکا یافت می‌شوند. شالیکاران بیشترین مرگ و میر را در مواجهه با این مارها داشته‌اند. سم این مار می تواند منجر به نارسایی حاد کلیه، خونریزی شدید و آسیب چند اندام شود.

گفتنی است که افعی جعفری کشنده‌ترین مار ایران است.

شاه کبرا

دو قطره از سم این مار برای مرگ کافی‌ است!/ عکس

شاه کبرا طولانی‌ترین مار سمی جهان است که اندازه آن تا ۵.۴ متر هم می‌رسد. شاه کبرا دارای چشمان عقابی است که می‌تواند طعمه را از فاصله ۱۰۰ متری تشخیص دهد. آنها تا حدودی به دلیل دندان‌های نیش بلند و ظاهر چشمگیرشان تهاجمی در نظر گرفته می‌شوند. احتمالاً با "هود" دور سر این مارها هنگام مواجهه با شکارچیان آشنا هستید. این مکانیزمی است که آنها از آن برای بزرگتر نشان دادن خود استفاده می‌کنند. به این دلیل که زهر شاه کبرا حاوی مقادیر زیادی سیتوتوکسین و نوروتوکسین است، یک نیش این مار می‌تواند یک انسان را در ۱۵ دقیقه و یک فیل بالغ را فقط در چند ساعت بکشد.

مار تایپان

دو قطره از سم این مار برای مرگ کافی‌ است!/ عکس

تایپان استرالیایی احتمالاً به دلیل سم بسیار قوی آن، کشنده‌ترین مار جهان است. تایپان در شکاف‌های رسی کوئینزلند و دشت‌های سیلابی استرالیای جنوبی زندگی می‌کند. یک جزء منحصر به فرد در میان مارها، سم حاوی آنزیم هیالورونیداز است که این مار آن سموم را در سراسر بدن قربانی پخش می کند و منجر به مرگ سریع می‌شود.

مار ببری

دو قطره از سم این مار برای مرگ کافی‌ است!/ عکس

مار ببر شرقی که بومی کوه ها و ارتفاعات جنوب شرقی استرالیا است، به دلیل نوارهای زرد و سیاه روی بدنش نامگذاری شده است اما همه جمعیت های آن‌ها این الگوی بدنی را ندارند. اگر نیش این مار درمان نشود می‌تواند باعث مرگ انسان شود، چرا که دارای سم قوی است

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها