کد خبر: ۲۳۷۸۵
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶
شرکت اسپیس‌ایکس در حالی که کمتر از یک دقیقه به پرتاب سه ماهواره توسط موشک فالکون هوی مانده بود، آن را متوقف کرد.
به گزارش جدید پرس:

شرکت فضایی خصوصی اسپیس‌ایکس(SpaceX) می‌گوید هزاران راه برای پرتاب یک موشک وجود دارد و تنها یک راه است که می‌تواند درست پیش برود.

تلاش برای پرتاب یک موشک فالکون هوی(Falcon Heavy) متعلق به این شرکت که حامل سه ماهواره بود، روز گذشته در آخرین دقیقه متوقف شد.

موشک سنگین فالکون هوی ۵۹ ثانیه تا پرتاب در ساعت ۲۰:۲۶ به وقت محلی از سکوی پرتاب ۳۹A در مرکز فضایی کِنِدی ناسا در فلوریدا فاصله داشت که اسپیس‌ایکس آن را لغو کرد. این موشک در آستانه ورود به مرحله راه‌اندازی بود، اما ۲۷ موتور مرحله اول آن که شامل سه مجموعه ۹ موتوری در سه تقویت کننده این موشک است، روشن نشدند. هنوز مشخص نیست چه چیزی باعث لغو این پرتاب شده است.

آتیکوس وادِرا، مهندس اسپیس‌ایکس پس از این لغو پرتاب گفت: ما ۵۹ ثانیه مانده به پرتاب آن را لغو کردیم و موشک و محموله سالم باقی ماندند. به خاطر داشته باشید، هدف از شمارش معکوس این است که به ما کمک کند تا مشکلات احتمالی را قبل از پرواز پیدا کنیم. هزاران راه برای پرتاب موشک وجود دارد و تنها یک راه وجود دارد که می‌تواند درست پیش برود.

اسپیس‌ایکس اکنون امروز(یکشنبه ۳۰ آوریل) را برای پرتاب بعدی خود در یک پنجره ۵۷ دقیقه‌ای که از ساعت ۱۹:۲۹ به وقت محلی(۰۲:۵۹ بامداد دوشنبه به وقت ایران) باز می‌شود، هدف قرار داده است. این پرتاب به‌ شکل زنده پخش می‌شود.

اسپیس‌ایکس در جدیدترین به‌روزرسانی خود در توییتر نوشته است: آخرین پیش‌بینی آب‌ و هوا حاکی از ۸۰ درصد احتمال شرایط مساعد بودن هوا در طول پنجره پرتاب فالکون هوی در روز یکشنبه است.

پرتاب آتی موشک فالکون هوی ششمین پرواز این موشک سنگین است که اولین پرتاب آن در سال ۲۰۱۸ انجام شد.

برای این ماموریت، محموله اصلی موشک فالکون هوی یک ماهواره به نام ViaSat-۳ Americas است، یک ماهواره ۶۴۰۰ کیلوگرمی که برای ارائه خدمات پهنای باند برای شرکت کالیفرنیایی Viasat طراحی شده است.

این موشک همچنین حامل دو ماهواره کوچکتر موسوم به Arcturus، اولین ماهواره ساخته شده توسط شرکت Astranis که یک ماهواره کوچک ارتباطی است و همچنین یک تاسواره ارتباطی کوچک به نام GS-۱ ساخته شده توسط شرکت Gravity Space مستقر در واشنگتن است.

گفتنی است در حالی که موشک‌های فالکون هوی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مانند همتای کوچکترشان «فالکون ۹» مراحل اولیه قابل استفاده مجدد داشته باشند، اسپیس‌ایکس برنامه‌ای برای استفاده مجدد از تقویت‌کننده‌های این موشک در این مأموریت ندارد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها