کد خبر: ۲۳۷۷۶
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
شبکه خبری سی ان ان آمریکا درحالی که در گزارشی تلاش کرد در ادامه سناریوسازی واشنگتن، ادعاها و اتهامات پهپادی علیه ایران در جنگ اوکراین را توجیه و مستند جلوه دهد، اذعان کرد که سامانه های پهپادی ایران از نظر هدف گیری، هدایت و مقابله با پارازیت ها قابلیت بالایی دارند.
به گزارش جدید پرس:

شبکه خبری سی ان ان آمریکا در گزارش خود با تکرار اتهامات واشنگتن به رغم رد آن بارها از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران مدعی شد تحقیقات نشان می‌دهد پهپادهای ایرانی مورد استفاده روسیه در اوکراین، از فناوری‌های غربی استفاده می کنند.

سی ان ان که تلاش کرد ادعاهای خود را مستند جلوه دهد، گفت: تحقیقات جدید نشان داده است که ایران بر اساس فناوری غربی، صنعت قدرتمند تسلیحاتی ایجاد کرده است و این فناوری توسط روسیه علیه اوکراین استفاده می شود.

این رسانه آمریکایی در ادامه سناریوسازی خود ادعا کرد که موسسه "کانفلیکت آرمامنت ریسرچ" یا "کار"که در انگلیس مستقر است، قطعات بدست آمده از پهپادهای شاهد-۱۳۶ را که ایران به روسیه فروخته است، بررسی کرده و در این بررسی متوجه شد این پهپاد ها از موتوری مبتنی بر فناوری آلمانی استفاده می کنند که تهران تقریبا ۲۰ سال پیش بدست آورده است.

این رسانه آمریکایی در تداوم هراس از روابط نظامی میان تهران – مسکو مدعی شد مقامات غربی همچنین نگران ارائه فناوری و تسلیحات غربی ضبط شده توسط روسیه در اوکراین، به ایران هستند.

سی ان ان در عین حال اعتراف کرد تاکنون مدرکی در خصوص ارائه این فناوری ها به ایران وجود نداشته است.

این شبکه خبری آمریکایی که تلاش کرد برای این ادعاها مستندسازی کند، مدعی شد موسسه کار بین نوامبر سال گذشته تا مارس ۲۰۲۳، قطعات ۲۰ پهپاد و تسلیحات ساخت ایران را در اوکراین بررسی کرده  که حدود نیمی از آنها متعلق به پهپاد های شاهد-۱۳۶ بودند.

بر اساس این گزارش، این موسسه ادعا کرده است که موتور شاهد-۱۳۶ توسط یک شرکت ایرانی به نام اوج پرواز ما دو نفر - معروف به مادو - مستقر در شهر شکوهیه در استان قم، مهندسی معکوس شده است. این شرکت در دسامبر سال گذشته توسط انگلیس، آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم شد.

سی ان ان در ادامه سناریو سازی آمریکا به سراغ یک تحلیلگر به نام تیمور خان، تحلیلگر حوزه خلیج فارس در موسسه یاد شده رفت اما به نقل از این فرد اذعان کرد: سامانه‌های پهپاد ایران دائماً در حال اصلاح و نوسازی هستند و «ثابت کرده‌اند که از نظر سیستم‌های هدف‌گیری و هدایت و همچنین قابلیت‌های مقابله با پارازیت قابلیت بالایی دارند.»

این رسانه آمریکایی سپس به نقل از این تحلیلگر مدعی شد ایران «با بهره‌گیری از عدم شفافیت زنجیره تأمین، قطعات و فناوری‌های غربی را برای برنامه پهپاد خود به دست آورده است.»

سی ان ان به نقل از این تحلیلگر بار دیگر هراس واشنگتن از قدرت پهپادی ایران را چنین بیان کرد: "با توجه به این واقعیت که روسیه در حال ضبط تسلیحات پیشرفته غربی مانند موشک ضد تانک جاولین در میدان نبرد است و همکاری‌های نظامی فزاینده‌ای بین تهران و مسکو وجود دارد و ایران توانایی‌های اثبات شده‌ای در این زمینه دارد، من فکر می کنم احتمالا که دو کشور برای مهندسی معکوس این نوع تسلیحات با یکدیگر همکاری خواهند کرد."

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها