کد خبر: ۲۳۶۰۵
۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۰
افزایش تهدیدات هسته ای کره شمالی، همراه با نگرانی در مورد پیشرفت های نظامی و اقتصادی چین در منطقه، دولت بایدن را وادار به گسترش اتحاد آسیایی خود کرده است.
به گزارش جدید پرس:

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و یون سوک یول رئیس جمهور کره جنوبی به توافق تازه‌ای دست یافته‌اند که شامل طرح‌هایی برای استقرار یک زیردریایی اتمی آمریکا در کره جنوبی است. بر اساس توافق صورت گرفته بین کره جنوبی و آمریکا که موسوم به «اعلامیه واشنگتن» است، سئول در مقابل این اقدام آمریکا که در برابر تهدیدات کره شمالی است موافقت کرده که از دنبال کردن برنامه تسلیحات هسته ای خودداری کند. یون درباره این توافق که بعد از هفت ماه مذاکره حاصل شد گفت که «اعلامیه واشنگتن» به معنی گامی بی‌سابقه برای تقویت بازدارندگی است، که شامل تعهد آمریکا برای حفاظت از متحدانش با تکیه بر نیروی نظامی از جمله سلاح‌های اتمی می‌شود.

یون افزود: صلح پایدار در شبه جزیره کره به طور خودکار اتفاق نمی افتد. کره جنوبی و امریکا موافقت کرده‌اند که در صورت حمله هسته‌ای کره شمالی، رایزنی‌های فوری دوجانبه را انجام دهند و قول داده‌اند که با استفاده از تمام نیروی ائتلاف از جمله سلاح‌های هسته‌ای ایالات متحده، به سرعت و قاطعانه به این حمله پاسخ دهند. بایدن نیز در این باره گفت: پیمان دفاعی متقابل ما آهنین است و شامل تعهد ما به گسترش بازدارندگی در واکنش به رفتار تشنج‌آفرین جمهوری دمکراتیک خلق کره است. وی همچنین خطاب به رهبر کره شمالی گفت: حمله هسته‌ای کره شمالی علیه ایالات متحده یا متحدان یا طرف‌های آن غیرقابل قبول است و منجر به پایان هر رژیمی می‌شود که چنین اقدامی را انجام دهد. معنی این اعلامیه این است که ما تمام تلاش خود را برای یاری متحدان خود در صورت لزوم انجام خواهیم داد.

مشخصات زیردریایی های بومر

نیروی دریایی ایالات متحده دارای ۱۴ زیردریایی مجهز به موشک بالستیک اتمی از کلاس اوهایو است که هشت زیردریایی در ایالت واشنگتن و شش زیردریایی در جورجیا مستقر هستند. این زیردریایی‌های ۱۷۰ متری که معمولاً «بومر» نامیده می‌شوند، توان جابجائی بیش از ۱۸۰۰۰ تن وزن را دارند و هر کدام از یک راکتور هسته‌ای انرژی می‌گیرند.

هر یک از زیردریایی های کلاس اوهایو حداکثر ۲۰ موشک بالستیک تریدنت را حمل می کند که برد آنها ۴۶۰۰ مایل (۷۴۰۰ کیلومتر) است، به این معنی که می توانند از مناطق دورتری در اقیانوس آرام، هند و منجمد شمالی کره شمالی را هدف قرار دهند. هر موشک این زیردریایی ها قادر به حمل چهار کلاهک هسته ای است. یعنی هر زیردریایی موشک بالستیک ایالات متحده می تواند حدود ۸۰ کلاهک هسته ای را حمل کند. به عبارت دیگر، یک زیردریایی مسلح به موشک های هسته ای می تواند تمام کره شمالی را نابود کند.

چرا آمریکا به کره جنوبی زیردریایی می فرستد؟

گفته می شود در بحبوحه جنگ سرد در اواخر دهه ۱۹۷۰، زیردریایی های موشک بالستیک مجهز به سلاح هسته ای ایالات متحده به طور مکرر در بنادر کره جنوبی رفت و آمد داشتند، این مربوط به دوره ای بود که ایالات متحده صدها کلاهک هسته ای در کره جنوبی داشت. اما در سال ۱۹۹۱، ایالات متحده تمام تسلیحات هسته‌ای خود را از شبه جزیره کره خارج کرد و سال بعد، سئول و پیونگ یانگ بیانیه مشترکی را امضا کردند که در آن متعهد شدند که فعالیتی در زمینه آزمایش، تولید، دریافت، نگهداری، ذخیره، استقرار و استفاده از سلاح های هسته‌ای نداشته باشند اما کره شمالی طی سال‌های اخیر مکرراً اعلامیه مشترک را نقض کرده است. کیم جونگ اون در حال ایجاد قابلیت موشکی فوق العاده ای برای کره شمالی است. رهبر کره شمالی در یک سخنرانی در شب سال نو میلادی در پاسخ به تهدیدهای کره جنوبی و ایالات متحده خواستار افزایش توان زرادخانه تسلیحات هسته ای کشورش شد.

تهدیدهای کیم باعث شده که برخی در کره جنوبی از سئول بخواهند که خود به یک قدرت اتمی تبدیل شود. گرچه کره جنوبی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای - ان‌پی‌تی - است و برای در پیش گرفتن برنامه اتمی نظامی با موانع قانونی و بین‌المللی زیادی روبرو است اما از یک طرف برنامه های موشکی و اتمی کره شمالی و از طرف دیگر درخواست افکار عمومی کره جنوبی به مجهز شدن به سلاح های اتمی این نگرانی را در غرب ایجاد کرده است که ممکن است سئول سرانجام دست از مدارا برداشته و قدم به سوی مجهز شدن به سلاح های اتمی بردارد. ایالات متحده نمی خواهد شاهد اشاعه تسلیحات هسته ای در شبه جزیره باشد، بنابراین تلاش می کند با حضور فعال تر خود در منطقه در مقابل کره شمالی به متحد خود اطمینان های لازم را بدهد.

در واقع این توافق به دنبال کاهش ترس کره جنوبی در مورد برنامه تهاجمی تسلیحات هسته ای کره شمالی و جلوگیری از شروع مجدد برنامه هسته ای سئول است که تقریباً ۵۰ سال پیش با امضای معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای از آن دست کشید. افزایش تهدیدات هسته ای کره شمالی، همراه با نگرانی در مورد پیشرفت های نظامی و اقتصادی چین در منطقه، دولت بایدن را وادار به گسترش اتحاد آسیایی خود کرده است. به همین منظور بایدن اخیرا به شدت توجهش به یون و همچنین فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن جلب شده است. هرچند به نظر می رسد هدف نخست ایالات متحده از پذیرش تعهد اعلام شده در اعلامیه واشنگتن، مقابله با کره شمالی باشد اما به وضوح حامل نشانه هایی از تلاش واشنگتن برای تقویت بازدارندگی در برابر چین نیز هست که در ماه های اخیر همزمان با تنش های دوره ای با آمریکا، تهدیداتی را متوجه تایوان نیز ساخته است. در مجموع، توافق اخیر میان آمریکا و کره جنوبی، بر شدت پویایی های امنیتی در شمال شرق آسیا که در حال تبدیل شدن به مهمترین کانون منازعات بالقوه میان قدرت های بزرگ و متوسط جهانی است، خواهد افزود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها