کد خبر: ۲۳۵۷۳
۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
یک سند "فوق سری" که در جریان افشای اطلاعات محرمانه آمریکا منتشر شده، حاکی از آن است که آمریکا احتمالا از جلسات وزارت دفاع آلمان جاسوسی کرده است. آمریکا تاکنون نسبت به این موضوع واکنشی نشان نداده‌ است.
به گزارش جدید پرس:

هفته‌نامه "دی ‌تسایت" و شبکه یک تلویزیون آلمان (ARD) گزارش داده‌اند بر اساس سند محرمانه‌ای که به دست‌شان رسیده، سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده احتمالا از نشست نمایندگان وزارت دفاع آلمان با یک هیئت چینی در روز ۲۰ فوریه (اول اسفند ۱۴۰۱) جاسوسی کرده‌اند.

این سند که یک تکه کاغذ کوچک زردرنگ است، از جمله اطلاعات فوق سری پنتاگون به شمار می‌رود که توسط یک عضو گارد ملی آمریکا فاش شد؛ این جوان ۲۱ ساله شامگاه پنج‌شنبه ۱۳ آوریل (۲۴ فروردین) توسط ماموران اف‌بی‌آی به اتهام افشای اسناد محرمانه نهادهای اطلاعاتی آمریکا بازداشت شد.

در این سند محرمانه، احتمالا از سوی مقام‌های اطلاعاتی آمریکا نوشته شده است: «وزارت دفاع آلمان همکاری عمیق‌تر با چین را تا زمانی که چین عملکردی شفاف نداشته باشد، رد می‌کند.»

دویچه وله گزارش داد، گفته می‌شود که این سند پس از مدت کوتاهی از اینترنت پاک شد؛ اما هفته‌نامه دی تسایت و شبکه یک تلویزیون آلمان موفق شدند ضمن دستیابی مجدد به آن، این سند محرمانه را مورد ارزیابی قرار دهند؛ با این‌حال تنها نهادهای دولتی در آمریکا می‌توانند صحت این سند را تایید کنند؛ درخواستی که فعلا از سوی آنها بی‌پاسخ مانده است.

این گزارش می‌افزاید که نهادهای امنیتی در آلمان مشغول تحقیق بر روی این سند و محتوای آن هستند.

به هر حال نکته حائز اهمیت در مورد این سند، نه تنها محتوای آنکه بلکه این امر است که ایالات متحده همچنان از سازمان‌های دولتی در آلمان جاسوسی می‌کند. پیش‌تر در سال ۲۰۱۳ "رسوایی شنود" میلیون‌ها شهروند آلمانی از جمله صدراعظم وقت آلمان، آنگلا مرکل، از سوی سازمان امنیت ملی آمریکا (ان‌اس‌ای) جنجال‌برانگیز شده بود.

در بالای این پیام عبارت اختصاری TS آمده که احتمالا مخفف ''فوق‌سری'' (top secret) است؛ همچنین IS دیگر عبارت اختصاری در این سند است که به گزارش دی‌ تسایت و شبکه یک تلویزیون آلمان می‌تواند اشاره‌ای به 'شنود الکترونیک'' (signal intelligence) باشد؛ از این رو جاسوسی می‌تواند با رهگیری یک ایمیل یا هک کردن سیستم‌های فناوری اطلاعات وزارت دفاع آلمان انجام شده باشد.

مأمورهای اطلاعاتی آمریکا در گزارش خود از جلسه روز ۲۰ فوریه (اول اسفند ۱۴۰۱) میان مقامات آلمان و چین می‌نویسند: «نمایندگان وزارت دفاع فدرال با هیئتی از نیروهای مسلح چین گفت‌وگو کردند. بر این اساس، این دیدار در چارچوب دیپلماسی نظامی معمول و با هماهنگی سایر بخش‌های دولت فدرال انجام شد.» 

جنگ در اوکراین، تنش‌ها در رابطه با تایوان و حمایت نظامی سازمان ملل از جمله موضوع‌هایی بودند که طبق این سند، در جلسه یاد شده میان آلمانی‌ها و چینی‌ها مورد بحث قرار گرفت. 

همچنین گفته می‌شود طرف آلمانی به صراحت اعلام کرده که ''پیش از آنکه یک همکاری عمیق‌تر بتواند میان چین و آلمان شکل بگیرد، چینی‌ها باید عملکرد شفاف‌تری از خود نشان دهند.''

در این جلسه همچنین مقامات آلمانی بر اتحاد خود با آمریکا تاکید کرده‌اند. نکته عجیب اما در مورد این جاسوسی احتمالی این‌ است که طبق تحقیقات دو رسانه یاد شده، طرف آلمانی در آن زمان، سفارت آمریکا در برلین را به طور رسمی در جریان ملاقات با چینی‌ها قرار داده بود.

مقام‌های آمریکایی تاکنون نسبت به این موضوع واکنشی نشان نداده‌اند.

آلمان از لحاظ اطلاعاتی، همکاری تنگاتنگی با دستگاه‌های اطلاعاتی ایالات متحده دارد و به‌ویژه با توجه به ادامه جنگ در اوکراین، سعی می‌کند تا از تیرگی روابط با این کشور خودداری کند. 

در همین زمینه، یک کارشناس نظامی در آلمان با ابراز تعجب از جاسوسی ایالات متحده از نهادهای آلمانی گفته است که آمریکایی‌ها "می‌توانستند به طور مودبانه با ما تماس بگیرند و سوال‌های خود را مطرح کنند."

این کارشناس ابراز نگرانی کرده کشورهایی که با آلمان روابط دوستانه کمتری دارند نیز شاید از طریق جاسوسی، بتوانند به اطلاعات محرمانه و تعیین‌کننده‌ای درباره تصمیم‌های افراد و نهادهای ارشد آلمانی در زمینه‌های مختلف دست یابند.     

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها