کد خبر: ۲۳۵۵۶
۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰
گروهی از اعضای مجلس سنای آمریکا در نامه‌ای به رئیس‌جمهور این کشور خواستار توقیف محموله‌های نفتی ایران شدند.
به گزارش جدید پرس:

نمایندگان هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در مجلس سنای آمریکا در نامه‌ای به رئیس‌جمهور این کشور با اشاره به افزایش صادرات نفت ایران علی رغم تحریم‌ها خواستار توقیف محموله‌های نفتی ایران شده‌اند.

این نامه به ابتکار «جونی ارنست»، سناتور جمهوری‌خواه و «ریچارد بلومنتال» تنظیم شده و ۱۰ سناتور دیگر آن را امضا کرده‌اند. 

نگارندگان از «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا خواسته‌اند به «اداره تحقیقات امنیتی» که از اداره‌های «وزارت امنیت داخلی» آمریکا است اجازه داده شود محموله‌های نفتی ایران را توقیف کند. 

آنها خاطرنشان کرده‌اند که اکنون بیش از یک سال است که اداره مذکور به دلیل محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی یکی از نهادهای وزارت خزانه‌داری قادر به توقیف محموله‌های نفتی ایران نبوده است.

رویترز امروز پنجشنبه گزارش داده نامه مذکور به رویت این خبرگزاری رسیده است. 

مطابق ادعای این ۱۲ سناتور، اداره تحقیقات امنیتی از زمان فعال‌سازی برنامه‌ای برای اجرای تحریم‌ها در سال ۲۰۱۹ موفق شده نزدیک به ۲۲۸ میلیون دلار از نفت خام و سوخت مایع مرتبط با نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مصادره کند. 

رویترز با استناد به گفته‌های ماه پیش وزیر نفت ایران نوشته صادرات نفت ایران به بالاترین رقم از زمان احیای تحریم‌ها در سال ۲۰۱۸ رسیده است. 

جواد اوجی، وزیر نفت ایران گفته که در سال گذشته نسبت به یک سال قبل‌تر ایران ۸۳ میلیون بشکه بیشتر نفت صادر کرده است. 

این نامه در همان روزی منتشر شده که ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد یک نفت‌کش را در خلیج عمان توقیف کرده است. 

 اقدام نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی ایران در پی تصادف این کشتی با یک شناور ایرانی در آب‌های خلیج فارس صورت گرفت.

گفته می‌شود این تصادم به مفقود شدن دو نفر و زخمی شدن چند تن دیگر از خدمه شناور ایرانی شده اما این کشتی بر خلاف مقرررات بین‌المللی مبنی بر کمک به شناور و مصدومان، اقدام به فرار از خلیج فارس نمود.

 بلافاصله پس از درخواست از سوی مرکز تجسس و نجات دریایی (MRCC)، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در قالب مرکز بین‌المللی امنیت دریایی مستقر در چابهار اقدام به رهگیری، شناسایی و توقیف کشتی ناشناس در دریای عمان کرد.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای گفته است: «اقدامات ایران خلاف قوانین بین‌المللی و باعث اخلال در ثبات و امنیت منطقه هستند. ایران بایستی فوراً این نفت‌کش را آزاد کند.»

در بیانیه نیروی دریایی آمریکا اشاره‌ای به دلیل توقیف این کشتی نشده است. همچنین در این بیانیه ادعا شده که ادونتج سوئیت توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شده در حالی که روابط عمومی ارتش در بیانیه‌ای توقیف این کشتی را تأیید کرده است.

یک دستیار جونی ارنست به خبرنگاری رویترز گفت: «در حالی که ایران کشتی‌ها را توقیف می‌کند برنامه‌های ما کاملاً فلج شده‌اند.»

سناتورها از بایدن خواسته‌اند به وزارت خزانه‌داری دستور دهد اطمینان حاصل کند که دولت از توقیف محموله‌های نفت ایران حمایت می‌کند و به آن منابع مالی اختصاص می‌دهد و توضیح دهد چرا منابع مالی لازم برای توقیف این محموله‌های نفت جهت اجرای تحریم‌ها علیه ایران قطع شده است.

سال گذشته آمریکا تلاش کرد یک محموله نفت ایران را در اطراف یونان توقیف کند. دیوان عالی یونان حکم داد که این محموله باید به ایران بازگردانده شود و در نتیجه آن محموله‌ها آزاد شدند. 

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها