کد خبر: ۲۳۵۳۲
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۰
تغییرات آب‌وهوایی موج گرمای مرگبار را در هند تشدید می‌کند. براساس مطالعات اخیر گرما توسعه هند را در معرض خطر قرار می‌دهد.
به گزارش جدید پرس:

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که امواج گرمای مرگبار ناشی از تغییرات آب‌وهوایی، توسعه هند را تهدید می‌کند و خطر معکوس‌کردن پیشرفت هند در زمینه کاهش فقر، سلامتی‌ و رشد اقتصادی را در پی دارد.

محققان دانشگاه کمبریج اعلام کردند که امواج گرما به شدت کشور را تحت تاثیر قرار داده و منجر به قطع برق، افزایش گردوغبار،آلودگی هوا و سرعت ذوب یخبندان در شمال هند شده است.

خطرات ناشی از امواج گرما در هند

از سال 1992، بیش از 24000 نفر به دلیل امواج گرما در هند جان خود را از دست داده‌اند و انتظار می‌رود که اثرات بدتر شود زیرا امواج گرما به دلیل بحران آب‌وهوایی مکرر، شدید و کشنده‌تر می‌شوند.

محققان می‌گویند: «هند در حال حاضر با خطر برخورد با چندین پدیده ناشی از تغییرات اقلیمی تجمعی مواجه است.»

پیش‌بینی‌های بلندمدت نشان می‌دهد که امواج گرمای هند می‌تواند تا سال 2050 از حد بقای انسان سالمی که در سایه استراحت می‌کند، عبور کند و همین موضوع نگرانی‌های جدی را در زمینه اقتصاد هند مطرح کرده است.

 

آمارها نشان می‌دهد که در هند میلیون‌ها نفر نسبت به تغییرات آب‌وهوایی آسیب‌پذیر هستند. بر اساس این مطالعه، حداقل 90درصد از کشور ممکن است به شدت تحت تأثیر امواج گرما قرار گرفته یا در منطقه خطر گرمای شدید قرار بگیرند.

شاخص گرما میزان احساس گرما است و محققان فاکتورهای «دما» و «رطوبت هوا» را برای ارزیابی تأثیر گرما بر جمعیت در نظر می‌گیرد.

سال گذشته، هند موج گرمای شدیدی را تجربه کرد که طی آن دمای بخش‌هایی از این کشور به بیش از 49 درجه سانتی‌گراد (120 درجه فارنهایت) رسید.

 

گرما در دهلی نو

گرم‌ترین آوریل تاریخ

بر اساس این مطالعه، هند در سال 2022 گرم‌ترین آوریل خود در 122 سال گذشته و گرم‌ترین ماه مارس را در تاریخ خود تجربه کرد. به عبارت دیگر هندی‌ها در 242 روز از 273 روز بین ژانویه تا اکتبر 2022، آب‌وهوای شدیدی را تجربه کرده‌اند. چنین استرس گرمایی مکرر زندگی و معیشت میلیون‌ها نفر را به هم خواهد زد.

این مطالعه نشان می‌دهد: «تا سال 2050 به دلیل گرمای شدید، ظرفیت کار در فضای باز 15 درصد کاهش می‌یابد» و انتظار می‌رود افزایش گرما تا سال‌های 2050 و 2100 به ترتیب 2.8 و 8.7 درصد از تولید ناخالص داخلی و استانداردهای زندگی را در پرچمعیت‌ترین کشور جهان کاهش دهد.

بر اساس این مطالعه، انتظار می‌رود تا اواسط قرن حاضر، 70 شهر هند بیش از 1 میلیون نفر جمعیت داشته باشند.

محققان دریافتند گرمای شدید، تهدیدی برای امنیت انرژی و سلامت شهرنشینان هندی خواهد بود و پیشرفت‌های اقتصادی کشور در نابرابری و کاهش فقر را معکوس کند.

دکتر رامیت دبنات، در اشاره به قطع برق اجباری که فشار بر شبکه توزیع انرژی در هند را کاهش می‌دهد، می‌گوید: «خانواده من در کلکته از امواج گرمای فعلی که منجر به کاهش مکرر بار برق شهری می شود، رنج می‌برند.» به طور معمول، این فقیرترین و آسیب‌پذیرترین افراد هستند که بیشترین آسیب را خواهند دید.

تاثیر گرما بر توسعه هند

در این مطالعه آمده است که امواج گرما پیامدهای بی‌سابقه‌ای بر جمعیت کم‌درآمد این کشور خواهد داشت. به عنوان مثال، دهلی نو که «سطح بالایی از فعالیت‌های ساخت‌وساز دارد و عمدتاً شامل نیروی کار کم‌‌درآمد است» دچار چالش جدی کارگرانی‌ست که در معرض خطر شدید تأثیرات موج گرما هستند.

در حالی که هند دارای «شاخص آسیب‌پذیری آب‌وهوا» است و از طریق آن آسیب‌پذیری خود را در برابر بحران آب‌وهوا ارزیابی می‌کند، کارشناسان معتقدند که این موضوع نباید باعث شود تأثیر امواج گرما بر توسعه کشور را دست کم بگیریم.

هند به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد متعهد شده است؛ فهرستی از 17 هدف که شامل کاهش فقر، گرسنگی، نابرابری و بیماری و همچنین ارتقای سلامت، آموزش و بهداشت است. این درحالی‌ست که دولت هند با درک نکردن تهدید واقعی امواج گرما بر جمعیت خود، خطر از دست دادن این اهداف را افزایش داده است.

هند برای گرمای بی‌سابقه برنامه‌ای دارد؟

پروفسور بردان می‌گوید: «این توصیه‌ها می‌تواند برای ایجاد انعطاف‌پذیری گرمایی ویژه مسکن‌های کم درآمد مورد استفاده قرار گیرد زیرا این جوامع در برابر اثرات گرما آسیب‌پذیرتر هستند.»

وی در ادامه بیان کرد: «بسته‌های بهداشتی گرما برای ساکنان کم‌درآمد و زاغه‌نشینان به‌ویژه حیاتی است زیرا نشان می‌دهیم امواج گرما تأثیرات مخربی بر پایداری شهری دارد.

پرفسور بردان می‌گوید که یکی دیگر از کاربردهای عملی، استراتژی‌های سبزسازی شهری در اطراف مناطق بسیار متراکم است که می‌تواند از اثرات جزیره گرمایی شهری بکاهد.

کارشناسان می‌گویند هند باید زودتر ارزیابی آب‌وهوای خود را به روزرسانی کند تا شاخص گرما و تأثیر آن بر توسعه پایدار هند را نیز شامل شود: «هند در پنج سال گذشته با اعلام امواج گرما به عنوان یک فاجعه طبیعی و بسیج منابع امدادی مناسب، رهبری فوق‌العاده در افزایش برنامه‌های اقدام گرمایی نشان داده است.»

اما از آنجایی که موج‌های گرما در هند و شبه قاره هند تکراری و طولانی‌تر می‌شوند، زمان آن فرا رسیده است که کارشناسان و سیاست‌گذاران آب‌وهوا معیارهای ارزیابی آسیب‌پذیری آب‌وهوای کشور را مجدداً ارزیابی کنند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها