کد خبر: ۲۳۵۱۳
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۳
وزیر صمت طی دو هفته گذشته علاوه بر حضو پررنگ در برنامه‌های صدا و سیما، وعده‌هایی محقق نشده قبلی را مجددا تکرار کرده تا شاید شانس دوباره‌ای برای وزیر ماندن بیاید.
به گزارش جدید پرس:

بالاخره استیضاح وزیر صمت اعلام وصول شد. این برای دومین بار قرار است او راهی بهارستان شود تا نمایندگان را قانع کند که وزیر بماند یا نه.

از حدود یک ماه پیش زمزمه‌های دومین استیضاح فاطمی امین مطرح شده. افزایش قیمت خودرو از مبدا کارخانه و وضعیت نابسامان قیمت خودرو در بازار پاشنه آشیل او شد. همانطور که پاشنه آشیل چند وزیر قبلی بود. گرچه فاطمی امین و تیم رسانه‌ایش تلاش کردند که این گرانی را گردن نگیرند اما اوضاع چنان آشفته بود که راهی وجود نداشت. حالا نزدیک به دو هفته از مطرح شدن طرح استیضاح او در کمیسیون صنایع مجلس می‌گذرد و در تمام این دو هفته هزاران ریسمان بوده که وزیر صمت و تیمش به آن‌ها چنگ زده‌اند. از حضور پررنگ در بخش‌های خبری و برنامه‌های صدا و سیما گرفته تا دادن وعده‌های بدون پشتوانه.در این گزارش نگاهی می‌کنیم به همه این وعده‌ها.

 

فروش دوباره رویای واردات خودروهای دست دوم

 

اسفند ماه سال ۱۴۰۱، مجلس در قالب قانون برنامه بودجه ۱۴۰۲ با واردات خودروهای دست دوم موافقت کرد. براساس این قانون خودروهای سواری دست دوم با عمر زیر ۵ سال می‌توانستند به کشور وارد شوند. اما ۱۶ فرودین سال جاری شورای عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام این قانون را مغایر با حمایت از تولید ملی تصویب کرد و آن را رد کرد.

کمتر از دو هفته بعد، دقیقا زمانی که موضوع استیضاح فاطمی امین جدی شد، سخنگوی وزارتخانه او مجددا خبر از تصویب واردات خودروهای دست دوم داد و حتی گفت که همه اشخاص بدون کارت بازرگانی هم می‌توانند خودرو وارد کنند. یعنی تمثیل واردات خودرو به گوشی‌های مسافرتی. جدا از اینکه جزییات مجوزهای خودرو اجازه تحقق چنین وعده‌ای را نمی‌دهد، موضوع اصلی اینجاست که این قانون یکبار توسط نهاد ناظر برقانون رد شده، آیا فاطمی امین خودش را بالاتر از قانونی که حتی به غلط رد شده می‌بیند؟

 

منت آزادسازی حساب های وکالتی

 

قصه پیش فروش خودروهای وارداتی وارد نشده و کل تولید یکسال خودروسازان توسط وزارت صمت، بسیار تکرار شده. در قالب هر دوی این طرح‌ها که در اسفند ماه به تصویب رسید هر فرد چند صد میلیون در حساب‌های وکالتی به درخواست وزارت صمت بلوکه کرد که تازه بتواند شانس خود را در لاتاری خودرو امتحان کند.

حالا بیش از یک ماه از این پیش فروش‌ها و تعیین اولویت‌ها می‌گذرد اما همچنان کسانی که نامش در میان پذیرفته شدگان نبوده یا از طرح انصراف داده اند موفق به دریافت پول‌هایشان نشده‌اند.

حالا وزارت صمت پیگیری برای پول‌های گروگان گرفته شده مردم را که خودش باعثش بوده به عنوان دستاورد در چشم مردم می‌کند. آمارهایی که راستی آزمایی نمی‌شوند

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت پس از آن که با ادبیاتی دور از شان مخاطب خطاب به یکی دیگر از مدیران دولتی توییت زد، سپس توییت را پاک کرد، بعد با امضای خبرنگار صدا و سیما استعفای توییتری داد، مجددا توییت را پاک کرد و بدون عذرخواهی از مخاطب به پست خود برگشت، آمارهای افزایش چند صد درصدی ارزش افزوده هر یک از بخش‌های زیر مجموعه وزارت صمت منتشر کرد. آمارهایی که قدرت راستی آزمایی آن ها به دلیل منتشر نشدن آمار جدید از سوی وزارت صمت وجود ندارد. اما خب وزارتخانه بر روی آن ها تاکید دارد.

 

کاهش قیمت ۱۵ درصدی خودرو

 

اسفند ۱۴۰۰ فاطمی امین وعده کاهش ۱۵ درصدی قیمت تمام شده خودرو را داد. در سال ۱۴۰۱ که این اتفاق رخ نداد و او ابتدای این هفته اعلام کرد که کاهش قیمت تمام شده خودرو به معنای ارزان شدن خودرو نیست.

البته کسی به او نگفت که این وعده او هم نه تنها به تحقق نپیوست بلکه در سال جاری قیمت کارخانه‌ای خودرو ۳۰ درصد هم افزایش پیدا کرد.

این موارد تنها چند مورد از ریسمان‌های نه چندان محکمی است که وزیر صمت به آن ها چنگ زده. این موارد را گذارید کنار همه آن وعده‌های دیگری که اجرایی نشده مثل واردات خودرو. وزیر صمتی که حتی توان مدیریت سخنگوی خود را ندارد و این چند وقت بسیار تصویر او و دستاوردهایش در صدا و سیما دیده شده، قرار است هفته آینده در صحن مجلس برای دومین بار از عملکرد خود دفاع کند. عملکردی که اتفاقا نیاز به توضیح ندارد چرا که آثارش در زندگی مردم بسیار واضح است. من اگر جای نمایندگان مجلس بودم به عنوان اولین پرسش از فاطمی امین می‌خواستم که تعداد خودروهای وارداتی را بشمارد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها