کد خبر: ۲۳۴۹۷
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰
رئیس اداره حفاظت محیط زیست ارسنجان از تولد دومین گوساله گوزن زرد ایرانی در پهنه تکثیر و پرورش این گونه حیوانی در معرض تهدید آن شهرستان، خبر داد.
به گزارش جدید پرس:

حسن ابراهیمی شامگاه چهارشنبه ۶ اردیبهشت به خبرنگاران گفت: پیش بینی می شود تا پایان امسال ۱۸ گوساله گوزن زرد در منطقه تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی ارسنجان متولد شود.

ابراهیمی گفت: هم اکنون ۶۲ راس گوزن زرد در سایت ارسنجان زیست دارد و ۱۴ راس نیز به سایت میان کتل منتقل شده است که در صورت تحقق پیش بینی زایش امسال، جمعیت این گونه در فارس به ۹۳ راس خواهد رسید.

او زایش گوساله دوم در فاصله کمتر از ۱۵ روز از به دنیا آمدن اولین گوساله را نشان‌دهنده ایجاد محیطی امن و ایمن برای این گونه در معرض انقراض در ارسنجان دانست و گفت: همه تمهیدات برای فراهم شدن فضایی آرام توام با شرایط مناسب زیستی در پهنه تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی در ارسنجان ایجاد شده است.

۲۶ فروردین ماه امسال خبر تولد گوزن زرد ایرانی در سایت پرورش و نگهداری گوزن زرد شهرستان ارسنجان رسانه ای شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ارسنجان گفت: با هر گونه عوامل خطر و شکار و ورود غیر قانونی به این پهنه محیط زیستی از سوی یگان حفاظت محیط زیست جلوگیری و مطابق با قانون برخورد می شود، انتظار است همه کسانیکه در روستاهای اطراف و مناطق همجوار رفت و آمد دارند با ماموران یگان حفاظت محیط زیست همکاری لازم را داشته باشند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه سایت احیاء و تکثیر گوزن زرد ایرانی در ارسنجان این روزها زیستگاهی مناسب برای این دسته از حیوانات و حیات وحش است، افزود: این سایت به مساحت حدود ۳۰۰ هکتار در هشت کیلومتری شرق شهر ارسنجان در جنگل خلیل بیگ واقع شده و زیستگاهی مناسب برای پرورش گونه گوزن زرد است.

وی اضافه کرد: گوزن زرد ایرانی از نظر حفاظتی از سوی سازمان بین المللی حیات وحش جزو گونه‌های در معرض خطر انقراض اعلام شده و در سالهای گذشته با ایجاد شرایط امن و ایمن در پهنه زیست محیطی نگهداری گوزن زرد در این شرایط جمعیت این گونه کمیاب رو به فزونی است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ارسنجان خاطر نشان کرد: تعداد گوزن زرد در این سایت به دلیل نبود تعارضاتی نظیر گونه پلنگ، تامین امنیت، تغذیه و توزیع علوفه در فصول خشک سال، پایش و گشت و کنترل و مدیریت بهینه، رشد نسبتا مطلوب و خوبی داشته است. شهر ارسنجان در فاصله ۱۳۱ کیلومتری شمال شرق شیراز قرار دارد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها