کد خبر: ۲۳۴۲۳
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰
امروزه رهبرانی در جهان هدایت کشورهایشان را برعهده دارند که سن‌شان بین ۸۰ تا ۹۰ سال است.
به گزارش جدید پرس:

به گزارش العربی الجدید، جو بایدن (۸۰ ساله) که روز سه شنبه نامزدی خود را برای دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ اعلام کرد، به جمع محدود رهبران منتخب جهانی می‌پیوندد که امروز در دهه هشتاد و حتی نود هستند.

رئیس جمهوری کامرون

مسن‌ترین رهبر منتخب جهان پل بیا، رئیس جمهوری کامرون ۹۰ ساله است.

او که به دلیل تمایل به رازداری و همچنین شخصیت سرسخت خود به «ابوالهول» ملقب است، به مدت ۴۰ سال بر این کشور در مرکز آفریقا حکومت و با خشونت تمام صدای هرگونه مخالفت سیاسی را خاموش کرد.

از زمان انتخاب مجدد جنجالی خود در سال ۲۰۱۸، او تنها در سخنرانی‌های تلویزیونی از پیش ضبط شده آن هم به ندرت ظاهر شده است.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین

محمود عباس که از سال ۲۰۰۵ پس از پنج دهه ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین را بر عهده دارد امروز در سن ۸۷ سالگی بعد از پل بیا مسن‌ترین رئیس منتخب است که در پستش قرار دارد.

اگرچه دوره ریاست او سال ۲۰۰۹ به پایان رسید؛ اما همچنان در سمت خود است و محبوبیت وی در طول سال‌ها کاهش یافته است.

او در خارج از فلسطین به عنوان یک «شخصیت میانه‌رو» دیده می‌شود و مهندس اصلی فلسطینی‌ها در توافقنامه تاریخی اسلو است که در سال ۱۹۹۳ امضا شد. این توافق‌نامه پایه‌های حل نزاع با رژیم صهیونیستی را پایه ریزی کرد؛ اما بعد از ۲۵ سال از امضای آن هنوز اجرا نشده است.

رهبران آفریقا

در آفریقا، سن و مدت زمان حضور رهبران در قدرت، مرتباً رکوردها را می‌شکند.

در زیمبابوه، امرسون منانگاگوا، که از پایان سال ۲۰۱۷ پس از کودتای نظامی بر کشور حکمرانی می‌کند، ۸۰ ساله است. به خاطر ظلم و ستمش به او لقب «تمساح» داده‌اند.

اما تئودور اوبیانگ انگوئما، رئیس جمهوری گینه استوایی که از زمان کودتای ۴۳ سال پیش قدرت را در دست دارد، ۸۰ ساله است. او رکورد جهانی مدت زمان در دست داشتن قدرت را برای یک رئیس جمهور یک کشور زنده به استثنای پادشاهان دارد.

آلاسان واتارا، رئیس جمهور ساحل عاج، به تازگی ۸۱ ساله شده است. این اقتصاددان سیاست امیدوارکننده‌ای را در زمینه مشاغل بزرگ در پیش گرفت؛ اما انتخاب او در سال ۲۰۲۰ به رغم نتیجه بسیار بالا برای سومین دوره ریاست جمهوری به وجهه وی آسیب زد، زیرا مخالفان او را به «دیکتاتور» بودن متهم کردند.

هاگه گینگوب در سن ۸۱ سالگی، از سال ۲۰۱۴، ریاست جمهوری نامیبیا، کشور نیمه بیابانی وسیع در جنوب آفریقا را بر عهده دارد که یکی از آخرین کشورهای این قاره بود که در سال ۱۹۹۰ استقلال یافت.

رؤسای جمهور ایرلند و مالت

مایکل دانیل هیگینز، وزیر سابق و جامعه شناس ۸۲ ساله و نهمین رئیس جمهوری ایرلند است. او با رأی مستقیم عمومی اما بدون وظایف اجرایی انتخاب شد. وی دومین دوره هفت ساله خود را در پایان سال ۲۰۱۸ آغاز کرد. او به دلیل علاقه‌اش به شعر و سگ‌هایش که گاهی اوقات در مناسبت‌های رسمی توجه را به خود جلب می‌کنند، شهرت دارد.

جورج ولا، رئیس‌جمهوری مالت، در سن ۸۱ سالگی نیز از سال ۲۰۱۹ یک پست افتخاری دارد. این وزیر خارجه سابق نشان داده است که مخالف سرسخت حق سقط جنین است؛ اما قرار است لایحه‌ای به زودی از شدت این قانون بسیار سختگیرانه در این جزیره کوچک بکاهد.

یک ایتالیایی بر خلاف میل خودش انتخاب شد

رئیس جمهوری بسیار محبوب ایتالیا ، سرجیو ماتارلا که اوایل سال ۲۰۱۵ با رأی غیرمستقیم عمومی از سوی پارلمان انتخاب شد، تولد ۸۱ سالگی خود را جشن گرفت. او فرد اصلی است که با آرامش بحران‌های سیاسی ایتالیا را حل می‌کند.

پس از اینکه او بارها گفت که برای دور دوم نامزد نخواهد شد اوایل سال ۲۰۲۲ پذیرفت که برای دومین دوره هفت ساله خود را «در اختیار» کشورش قرار دهد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها