کد خبر: ۲۳۱۵۷
۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
برخی از حشرات مانند پروانه‌ها به طور طبیعی به سمت منابع نور جذب می شوند.
به گزارش جدید پرس:

اگر در طول یک عصر تابستانی در حیاط خلوت یا ایوان وقت گذرانده باشید، احتمالاً حشرات را دیده اید که در اطراف چراغ‌های ایوان، چراغ‌های خیابان یا حتی شعله آتش پرواز می‌کنند. به نظر می‌رسد برخی از حشرات مانند پروانه‌ها به طور طبیعی به سمت این منابع نور جذب شده و مسحور شده اند.

گاهی اوقات حشره‌ها حتی به لامپ‌ها برخورد می‌کنند. حال این سوال مطرح است که چرا این حشرات نور را دوست دارند؟ اگرچه حشرات پرنده، مانند مگس و پروانه به این رفتار معروف هستند، اما دانشمندان نتوانسته اند دقیقاً علت جذب حشرات به نور را دریابند. با این حال، آن‌ها چند تئوری در مورد این که چرا حشرات به این شکل رفتار می‌کنند، ارائه کرده اند.

یکی از مشهورترین تئوری‌ها این است که حشرات برای هدایت سفر و حرکت خود به منابع نور متکی هستند. بسیاری از محققان بر این باور هستند که حشرات از منابع نور طبیعی مانند ماه یا خورشید برای کمک به ناوبری و مسیریابی استفاده می‌کنند، این موضوع مشابه کار دریانوردان برای هدایت کشتی‌های خود است که به ستاره‌ها تکیه می‌کردند. بنابراین، هنگامی که حشره‌ای نور لامپ را می‌بیند، به سمت منبع نور پرواز می‌کند. با این حال، اگر شب پره یا مگسی نور چراغ را با خورشید یا ماه اشتباه بگیرد، می‌تواند به راحتی گیج شده و شروع به چرخیدن در اطراف منبع کند.

موضوع مهم دیگر این است که بسیاری از شب پره‌ها از شهد گل‌ها تغذیه می‌کنند، گل‌هایی که به بازتاب نور فرابنفش (UV) معروف هستند. برخی از لامپ‌ها مقدار کمی نور ماوراء بنفش ساطع می‌کنند که به طور بالقوه باعث می‌شود حشرات گرسنه یک لامپ را با یک گل اشتباه بگیرند.

نظریه دیگر در مورد این که چرا حشرات جذب نور می‌شوند این است که در طبیعت، نور سیگنال فرار از خطر بالقوه برای حشرات است. وقتی یک حشره نور را می‌بیند، می‌فهمد که مسیری توسط شکارچی یا موانع مسدود نشده است.

این امر ممکن است توضیح دهد که چرا حشرات مستقیماً به سمت منابع نور پرواز می‌کنند و به نظر می‌رسد ناآگاهانه با لامپ‌ها و فانوس‌ها برخورد می‌کنند.

 برخی دیگر از دانشمندان بر این باورند که حشرات جذب چراغ‌ها و آتش می‌شوند، زیرا می‌دانند که حشرات دیگر نیز چنین هستند. این موجودات ممکن است شکارچیانی باشند که به دنبال غذا هستند یا خواستگارانی باشند که به دنبال جفت خود می‌گردند. اما واقعیت این است که پژوهشگران هنوز پاسخ ساده‌ای برای این سوال نداریم.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها