کد خبر: ۲۳۱۲۴
۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۰
مستند «آشیانه عقاب» که به زندگی و کارنامه حرفه ای و هنری خلیل طریقت پیما با نام هنری «خلیل عقاب» می پردازد، با فیلمبرداری مراسم خاکسپاری این پهلوان به پایان می‌رسد.
به گزارش جدید پرس:

مریم اسلوبی کارگردان این مستند پس از درگذشت «خلیل عقاب» درباره سرنوشت این مستند گفت: در مدت ده سال همراهی با پهلوان خلیل عقاب سعی کرده‌ام در ثبت و به یادگار گذاشتن قسمتی از خاطرات این اسطوره ورزشی و فراز و نشیب های زندگی‌اش، تمام تلاشم را انجام بدهم.

وی با اشاره به مراسم خاکسپاری خلیل عقاب که فردا دوشنبه ۴ اردیبهشت ماه در شیراز برگزار می‌شود، ادامه داد: اکنون برای ضبط سکانس پایانی زندگی پهلوان خلیل عقاب، با اندوه بسیار برای وداع با پیرمردی عازم شیراز هستم که او را «بابا خلیل» صدا می‌کردم و قصد دارم این تلاش ده ساله را به ایستگاه پایانی‌اش برسانم و او را با دوربین‌ام تا آشیانه ابدی اش همراهی کنم.

اسلوبی در پاسخ به اینکه چرا در این ده سال ساخت این مستند به پایان نرسید، گفت:چون قرار بود تمام زندگی خلیل عقاب را دنبال کنیم، برخی سکانس‌ها در تایم‌های مختلفی گرفته شد و کار را طولانی کرد و سرانجام با سکانس خاکسپاری فیلم به پایان می‌رسد.

او پیش بینی کرد که فیلم تابستان آماده نمایش شود اما هنوز زمان و مکان اکران عمومی آن مشخص نشده است.

اسلوبی که ابتدا قرار بود مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه‌کنندگی فیلمش را برعهده بگیرد، تاکید کرد که این فیلم با سرمایه شخصی و به تهیه‌کنندگی خودش ساخته شده است.

کارگردان مستند «آشیانه عقاب» تاکید دارد که این مستند به حقیقت زندگی خلیل عقاب می‌پردازد و آنچه که کمتر از زندگی او شنیده‌ایم. چون هر چه آنچه تاکنون از او منتشر شده است، بیشتر آرشیو خبری است.

پهلوان خلیل عقاب متولد فروردین ماه ۱۳۰۳ در شیراز و دارنده رکورد گینس و اولین پایه گذار سیرک بین المللی در ایران است که به ۳۷ کشور سفر کرده است و موفق به کسب افتخارات بسیاری در زمینه‌های ورزشی و نمایشی در عرصه های بین المللی شده است.

پهلوان خلیل عقاب در کودکی به ورزش‌های باستانی و زورخانه‌ای پرداخت و سپس با انجام کارهای زورآزمایی و خارق العاده توانست توجه بسیاری از فیلمسازان زمان خود را جلب کند و در تعداد بسیاری از فیلم های سینمایی آن دوران به ایفای نقش پرداخت.

سپس به دعوت سیرک‌های به نام و بزرگ بین المللی به خارج از کشور رفت و توانست در طی سال‌ها تلاش، سیرکی با ۶۰ هنرور برپا کند.

در اوایل دهه هفتاد شمسی به دعوت دولت وقت در ایران به تهران بازگشت و توانست اولین سیرک بین المللی را در ایران پایه گذاری کند و تا اواخر دهه نود شمسی به همراه پسرش ابراهیم عقاب، به برگزاری سیرک پرداخت و بعنوان «پدر سیرک ایران» شناخته شد.

خلیل عقاب در سال های پایانی عمرش به زادگاهش شیراز بازگشت و مورد استقبال و تقدیر بسیار در شهر زادگاهش قرار گرفت.

ورزشگاه و زورخانه ای جهت یادبود و تقدیر از افتخارات او، در شیراز به نام «پهلوان خلیل عقاب» نامگذاری شده است. بنیاد و موزه ای به نام و یاد این اسطوره پهلوانی و به همت مدیر ورزش های پهلوانی و زورخانه ای استان فارس حسین غرقی نیز برپا گردیده است.

پهلوان خلیل عقاب در سی و یکم فروردین ماه ۱۴۰۲ در زادگاهش شیراز چشم از جهان فرو بست و گفته می‌شود در محل ورزشگاه و زورخانه‌ای که به نامش است به خاک سپرده خواهد شد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها