کد خبر: ۲۳۰۳۴
۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
اکوایران: از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم زمزمه‌هایی درباره تعطیلی سراسری پنجشنبه‌ها در سراسر کشور شنیده می‌شد تا اینکه در نهایت علی بهادری جهرمی - سخنگوی دولت - آبان سال گذشته در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: «قرار است دولت لایحه‌ای برای مجلس ارسال کند که بر اساس آن تعطیلات پایان هفته برای تمام شهرستان‌های کشور مشابه تهران به دو روز افزایش پیدا کند.»
به گزارش جدید پرس:

اگرچه بعد از اظهارات سخنگوی دولت برای مدتی خبری از لایحه دولت در زمینه تعیین تکلیف تعطیلی‌های آخر هفته نشد، اما 12 فرودین امسال محسن منصوری - معاون اجرایی رئیس‌جمهور - از ارائه لایحه تعطیلی پنجشنبه‌ها در قالب اصلاح‌ ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری به مجلس خبر داد.

 

عباس گودرزی - نماینده مردم بروجرد در مجلس - درباره جزئیات این لایحه در توئیتر نوشت: «در این لایحه علاوه بر الزام دستگاه‌های اجرایی اعم از ستادی و استانی به تعطیلی پنجشنبه‌ها، نکات حائز توجه دیگری هم ذکر شده است. ساعات کار کارکنان دولت از ۴۴ ساعت در هفته به ۴۲ ساعت و ۳۰ دقیقه تقلیل می‌یابد. همچنین کارمندان می‌توانند با موافقت دستگاه اجرایی ساعات کار خود را تا یک‌چهارم ساعات کار روزانه (حداکثر ۱۰ ساعت) تقلیل دهند که البته حقوق و مزایا و محاسبات سوابق خدمتی آنها نیز متناسب با ساعات کار آنها تعیین خواهد شد.»

وی همچنین تاکید کرده است: «این لایحه شامل بخش عملیاتی، مراکز و واحدهای خدمات‌رسانی نظیر واحدهای ذیربط بهزیستی، بانک‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی، درمانی، اماکن ورزشی و واحدهای نظامی، انتظامی و امنیتی نخواهد شد.»

اختلاف مجلس و دولت بر سر تعطیلات آخر هفته

از سوی دیگر، لایحه دولت برای تعطیلی پنجشنبه‌ها، با استقبال نمایندگان مجلس روبه‌رو نشد و بر اساس اظهارنظرهایی که از آنان دیده و شنیده می‌شود، تمایل بهارستانی‌ها به تعطیلی شنبه‌ها به‌جای پنجشنبه‌ها بیشتر است.

محسن پیرهادی - نماینده مردم تهران در مجلس - با اشاره به لایحه دولت پیرامون تعطیلات پنجشنبه‌ها، گفت: «در لایحه دولت دو نکته حائز اهمیت است؛ نکته اول برنامه تعطیلی سراسری پنجشنبه و نکته دوم کاهش ۹۰ دقیقه‌ای ساعت کار هفتگی است. متأسفانه دولت در تدوین و تصویب این لایحه استاندارد دوگانه‌ای برای کارکنان دولت و بخش خصوصی قائل شده است. مقصود دولت در این لایحه باید کاهش ساعات کاری هفتگی کارکنان بخش دولتی و خصوصی به‌صورت توأمان باشد اما در مورد تعطیلی پنجشنبه‌ها فقط بر کارمندان دولت متمرکز شده است و گویا برنامه‌ای برای بخش خصوصی ندارد.»

وی با تاکید بر اینکه نباید رویکردی اتخاذ شود که آورده اقتصادی آن منجر به تضعیف چرخه اقتصادی کشور و متضرر شدن مردم از مبادلات و مراودات بین‌المللی شود، خاطرنشان کرد: «برای ساماندهی تعطیلات  باید با دیدی وسیع‌تر گام برداشت. بنابراین برای کاستن از هزینه افزایش تعطیلات رسمی کشور باید تعطیلات را حتی‌المقدور برحسب مبادلات بین‌المللی یکسان‌سازی کنیم. اجمالا به‌نظر می‌رسد تعطیلات کشورهای مسلمان مبنی‌بر تعطیلی جمعه و شنبه، درست‌تر باشد.»

ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد هم بیان کرد: «با توجه به تجربه‌ای که بنده در طول این سال‌ها با کار‌کردن بر روی موضوع ساماندهی تعطیلات کسب کرده‌ام، به این نتیجه رسیدم که ما باید به صورت تدریجی تعطیلات را ساماندهی کنیم. در وهله اول باید یک زبان واحد در حوزه تعطیلات داشته باشیم و در سطح کل کشور عدالت را در این حوزه برقرار کنیم. در گام بعدی برای اینکه به تعطیلات سایر کشورهای دنیا نزدیک شویم، پنجشنبه را روز کاری اعلام و جمعه و شنبه را تعطیل کنیم.»

بعد از چند روز اظهارات متفاوت در این رابطه، در نهایت ولی اسماعیلی - نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس - روز گذشته از احتمال ادغام لایحه دولت با طرح کمیسیون اجتماعی برای تصمیم‌گیری درمورد تعطیلی پنجشنبه‌ها و شنبه‌ها در سراسر کشور خبر داد.

مقایسه تعطیلات آخر هفته ایران و چند کشور دیگر

با توجه به اظهارنظر نمایندگان مجلس و تجربه برخی کشورها، به نظر می‌رسد که تعطیل کردن شنبه‌ها ترجیح بیشتری در مقایسه با تعطیلی پنجشنبه داشته باشد؛ چراکه در صورت تعطیلی روز پنجشنبه و با توجه به تعطیلی شنبه و یکشنبه در اغلب کشورهای جهان، بسیاری از مراودات بین‌المللی کشور طی چهار روز متوالی تقریبا تعطیل خواهد شد؛ پنجشنبه و جمعه به دلیل تعطیلات داخلی و شنبه و یکشنبه به دلیل تعطیلات بین‌المللی.

به دلیل همین مساله بسیاری از کشورهای مسلمان از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس از سال 2012 به بعد روزهای تعطیلی آخر هفته خود را از پنجشنبه و جمعه به جمعه و شنبه تغییر دادند. قطر، عربستان، اندونزی، بحرین، سوریه، عراق، افغانستان و مالزی از جمله کشورهایی هستند که در روزهای جمعه و شنبه تعطیل هستند؛ اما چند کشور هم کاملا با سیستم جهانی هماهنگ شده‌اند و شنبه‌ها و یکشنبه‌ها را به عنوان تعطیلات آخر هفته در نظر می‌گیرند که امارات متحده عربی، ترکیه و لبنان از آن جمله‌اند.

با توجه به ضرورت تغییر این مساله و نیز در نظر گرفتن این نکته مهم که تغییر سبک زندگی مردم بر اساس هرگونه تغییری در ساعات کاری و تعطیلات، نیاز به گذر زمان است، بر همین اساس، بهتر است دولتمردان و نمایندگان مجلس از توصیه‌های کارشناسان و تجربه‌های کشورهای دیگر استفاده کنند تا در صورت افزایش یا هرگونه تغییر در تعطیلات آخر هفته، سردرگمی و بلاتکلیفی برای مردم ایجاد نشود و مانند ماجرای تغییر ساعت‌ها در ابتدای سال نشود که مشکلاتی را به وجود آورد و برای مدتی به سوژه خنده  و البته دلخوری مردم تبدیل شد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها