کد خبر: ۲۲۹۴۸
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۰
سینماهای کشور در فروردین‌ماهی که ۲۸ روز آن با ماه مبارک رمضان در تلاقی بود، توانستند یک آمار خوب از خود به جای گذاشته و به پربارترین فروردین دوران پساکرونا تبدیل شوند.
به گزارش جدید پرس:

سینماهای ایران طی فروردین‌ماه، ۲ میلیون و ۱۹۱ هزار مخاطب داشتند که این آمار در قیاس با مدت مشابه سال گذشته که تعداد مخاطبان ۱ میلیون و ۵۵۱ هزار نفر بود، رشدی ۴۱درصدی را نشان می‌دهد.

در همین مدت، ۵۸ هزار و ۱۸۱ سانس تعریف شد و ۱۰۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان نیز به گیشه واریز شد. با این آمار، سینمای ایران، پرمخاطب‌ترین و پرفروش‌ترین فروردین پساکرونایی را تجربه کرد.

در فروردین ماه سال ۹۶، ۳ میلیون و ۱۵۲ هزار مخاطب به سینما رفتند. این آمار برای فروردین ۹۷ به ۴ میلیون و ۵۷۵ هزار نفر رسید و در فروردین ۹۸ نیز ۴ میلیون و ۵۲۵ هزار نفر به تماشای فیلم نشستند. بنابراین متوجه می‌شویم که هنوز تا رسیدن به شرایط نرمال پیش از کرونا، فاصله زیادی داریم و تاکنون که رونق خوبی نصیب سینماها در دوران پس از کرونا شده، تنها نیمی از مخاطبان فروردین ۹۸، به سینماها بازگشته‌اند.

البته در پردازش این آمار، ذکر این نکته نیز بسیار حیاتی است که اولا، در فروردین‌ماه سال‌های ۹۶ تا ۹۸، ۷ تا ۸ فیلم تازه‌نفس، ترکیب اکران اول و دوم نوروزی را تشکیل می‌دادند و ثانیا، این مدت یک ماه در آن سال‌ها، با ماه مبارک رمضان در تلاقی نبود.

برای امسال، تنها ۴ فیلم جدید، در قالب اکران نوروز به روی پرده رفت. ۱ فیلم از ۲۶ فروردین در تهران و ۴ فیلم نیز از ۳۰ فروردین به روی پرده رفتند. ضمن اینکه ماه مبارک رمضان، از سومین روز فروردین آغاز شد که قطعا تاثیر خود را بر روی سینما و گیشه آن گذاشت. بنابراین اگرچه نمی‌توان منکر بازگشت به دوران پیش از کرونا بود اما اگر این ۲ اتفاق در فروردین امسال رخ نمی‌داد، قطعا آمار سینمایی کشور، روند رو به رشد بیشتری را به ثبت می‌رساند.

در فروردین امسال، کمدی فسیل، با ۱ میلیون و ۴۲۳ هزار مخاطب و گیشه ۶۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیونی خود، در صدر فهرست قرار گرفت.

کمدی بخارست نیز ۱۵۳ هزار مخاطب را به ثبت رساند و با ۷ میلیارد و ۵۵۱ میلیون، در رتبه دوم جدول فروردین‌ماه سینماها ایستاد.

غریب، با ۱۴۸ هزار مخاطب و ۶ میلیارد و ۴۶۶ میلیون تومان، سومین فیلم پرفروش فروردین‌ماه شد.

ملاقات خصوصی، ۱۳۸ هزار مخاطب داشت و با گیشه ۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیونی خود، چهارم شد.

عروس خیابان فرشته با ۱۱۱ هزار مخاطب و فروش ۴ میلیارد و ۹۵۸ هزار نفری، به رتبه پنجم رسید.

از بین این ۵ فیلم، ۳ فیلم جزو بسته نوروزی سینما بودند. آخرین فیلم این ترکیب، بچه‌های طوفان است که تنها ۶۷۰ مخاطب داشت و نتوانست بیشتر از ۲۸ میلیون تومان بفروشد.

همان‌گونه که مشاهده شد، بار اصلی اکران فروردین‌ماه، بر دوش فسیل بود. اتفاقی که احتمالا برای ۲ ماه دیگر بهار نیز تکرار شود تا این فیلم، به یک رکورد خوب در گیشه بهار برسد. ضمن اینکه فیلم‌های اکران دوم فطر که قطعا شامل کمدی می‌شوند نیز می‌تواند تاثیرات بسیاری در ارتقای گیشه بهاری سینماها داشته باشد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها