کد خبر: ۲۲۷۲۲
۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰
پشه‌ها در واقع، آنها کشنده‌ترین حیوان جهان هستند و بیماری‌های منتقل‌شده از طریق پشه مسئول بیش از یک میلیون مرگ در سال است
به گزارش جدید پرس:

این فقط نیش آنها نیست که باید نگرانش باشیم. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که چگونه بزاق یک پشه حامل ویروس عمل تب دِنگی با ماده ای پر شده که ممکن است پاسخ سیستم ایمنی بدن ما را سرکوب کند و خطر عفونت را افزایش دهد.

از طریق سه روش تجزیه و تحلیل جداگانه، دانشمندان نوع خاصی از «RNA» ویروسی یا پیام‌رسان شیمیایی به نام «sfRNA» را در بزاق پشه آلوده شناسایی کردند که مکانیسم‌های دفاعی بدن انسان در برابر عفونت را سرکوب می‌کند. این یافته‌ها دیدگاه‌های جدیدی درباره چگونگی مقابله با عفونت‌های ویروس دنگی از همان اولین نیش پشه ارائه می‌کنند.

sfRNA در بخش های غشایی به نام وزیکول‌های خارج سلولی بارگذاری می‌شود و آماده تحویل است. به گفته محققان، به نظر می‌رسد ویروس دنگی بیولوژی پشه‌ها را زیر و رو می‌کند تا شانس بیشتری برای انتشار داشته باشد.

دنگی یک مشکل جدی است و سالانه ۴۰۰ میلیون نفر را آلوده می‌کند و پس از یک بار ابتلا، احتمال عفونت مجدد هم وجود دارد. علائم آن شامل تب، حالت تهوع و بثورات پوستی است. در تعداد کمی از موارد ابتلا می‌تواند منجر به خونریزی داخلی یا حتی مرگ شود.

در حال حاضر هیچ راهی برای درمان این ویروس وجود ندارد و فقط به روش‌هایی می‌توان علائم بیماری را مدیریت کرد. در حالی که هنوز از ساخت دارو برای درمان تب دنگی فاصله داریم، دانش بیشتر از آن و نحوه انتشارش برای مبارزه با این ویروس ضروری است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها