کد خبر: ۲۲۶۹۰
۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
نیروی هوایی ژاپن (JASDF) که آشیانه‌ای از قدرتمندترین هواپیماهای جنگنده را در اختیار دارد، اکنون درحال ساخت جنگنده نسل ششم خود یعنی جت میتسوبیشی F-X است.
به گزارش جدید پرس:

میتسوبیشی F-X یک پروژه جنگنده نسل ششم برای نیروی هوایی ژاپن خواهد بود و صنایع سنگین میتسوبیشی پیمانکار اصلی این پروژه است.

در اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی، دولت ژاپن رسماً اعلام کرد که قصد ساخت یک جنگنده بومی با توانایی‌های نسل ششم را دارد تا با از بین بردن وابستگی، هزینه‌های پشتیبانی و تأمین قطعات را کاهش دهد.

پس از این تصمیم، نیروی هوایی ژاپن کار بر روی میتسوبیشی F-X، یک جت جنگنده نسل ششم را آغاز کرد که اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، یکی از پیشرفته‌ترین هواپیماها از نظر فناوری در هوا خواهد بود.

ویژگی‌های جنگنده نسل ششم ژاپن جت میتسوبیشی F-X

برای ساخت هواپیما از روش اجزاء محدود استفاده خواهد شد و طراحی به کمک رایانه انجام خواهد گرفت. جت میتسوبیشی F-X همچنین دارای کلاه‌خود خلبان دوربین، دامنه‌ی دید عریض و صدای سه‌بعدی خواهد بود.

گفته می‌شود این جنگنده از اف ۲۲ رپتور بزرگ‌تر است. این اندازه‌ی بزرگ آن را قادر می‌سازد برد و ظرفیت بیشتری داشته باشد و بتواند در مقایسه با اف ۳۵ سلاح‌های بیشتری حمل کند.

به منظور جلوگیری از شناسایی شدن و افزایش رادارگیزی این جنگنده، یک دستگاه رادار آرایه اسکن الکترونیکی فعال و سنسور فرکانس رادیویی پسیو برای آن درنظر گرفته شده‌ است که یک دوربین فروسرخ به‌عنوان مکمل دارد.

از آنجایی که قطعات اویونیک حرارت ایجاد می‌کنند، به وسیله یک سامانه آب‌خنک و به‌کارگیری روش تبرید تراکم-بخار از حرارت تولید شده جلوگیری می‌شود تا رادارگریزی افزایش یابد.

طبق برآوردهای شرکت میتسوبیشی، در سال ۲۰۲۰ اعلام شد که اولین پیش‌نمونه از این جت جنگنده در سال ۲۰۲۴ ارائه خواهد شد. اولین پرواز آن نیز در سال ۲۰۲۸ خواهد بود و در سال ۲۰۳۱ جنگنده در آستانه پیوستن به نیروی هوایی قرار خواهد گرفت و در سال ۲۰۳۵ آماده پرواز خواهد بود.

در حال حاضر، نحوه عملکرد و جزئیات این هواپیما هنوز مشخص نیست‌؛ زیرا هنوز ساخته نشده است. اما اگر این برنامه در نهایت منجر به ساخت یک جت جنگنده نسل ششم شود، مجموعه گسترده‌ای از پیامدها را به همراه خواهد داشت.

F-22 Raptor فعلی، یکی از پیشرفته‌ترین جت‌های جنگنده روی کره زمین، یک جنگنده نسل پنجم است. با در اختیار داشتن یک جت واقعی نسل ششم، JASDF قادر خواهد بود به راحتی با اکثر تهدیدات موجود در هوا مقابله کند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها