کد خبر: ۲۲۲۷۷
۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
نشریه «فوربس» در گزارشی با اشاره به اینکه کاخ‌سفید ابتکار سعودی-ایرانی برای صلح با میانجی‌گری چین را دست کم گرفته، تصریح کرد که رژیم صهیونیستی بزرگ‌ترین بازنده در این معادلات منطقه‌ای است.
به گزارش جدید پرس:

نشریه اقتصادی «فوربس» در گزارشی نوشت که گشایش ناگهانی در روابط عربستان سعودی در قبال ایران اخیراً همه را متحیر کرده و موجب جنجال‌های زیادی درخصوص میانجیگری چین در این توافق و بی‌توجهی آمریکا در قبال روند تحولات غرب‌آسیا شده است.

طبق گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین»، در گزارش فوربس آمده است که «برخی‌ها جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را مقصر دانستند و او را با دونالد ترامپ مقایسه کردند که در دوران ریاست جمهوری او یخ سعودی‌ها نسبت به اسرائیل آب می‌شد».

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: «برخی‌های دیگر هم مانند مقامات کاخ‌سفید، اهمیت ابتکار سعودی-ایرانی برای صلح را دست کم گرفتند؛ آن هم به این بهانه که عربستانی‌ها در نوعی صلح سرد از ایران فاصله خواهند داشت».

فوربس ادامه می‌دهد: اما حالا مشکل آمریکایی‌ها این است که ریاض گام‌هایی را به سمت سوریه که مورد حمایت ایران است، برداشته و سایر کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس هم از آن پیروی می‌کنند. عادی‌سازی روابط با ایران و پذیرش مجدد نزدیک‌ترین متحد آن [سوریه] به نظر نمی‌رسد که تنها یک بی‌طرفی منفعلانه از جانب عربستان سعودی باشد.

این نشریه درباره باخت رژیم صهیونیستی در توافق تهران-ریاض می‌نویسد: «عامل محوری در این معادله اسرائیل است، بالاخره تل‌آویو بزرگترین بازنده در مانور روابط با عربستان سعودی بود».

فوربس در ادامه گزارشش می‌نویسد: «پس از وخامت شدید اوضاع اسرائیل و فلسطین، سعودی‌ها از احیای روابط با ایران خبر دادند. آن‌ها تقریباً در همان زمان جلوی گرم‌شدن روابط‌شان با اسرائیل گرفتند و گفتند عادی سازی کامل با اسرائیل منوط به سیاست تل‌آویو در قبال فلسطینی‌ها و یا تضمین امنیت هسته‌ای عربستان با آمریکا است».

این نشریه درباره تحلیل تحولات منطقه‌ای نوشت: «در شرایط کنونی برخی توازن‌های پیچیده ژئوپلیتیکی نقش ایفا می‌کنند؛ چرا که ایالات متحده در درازمدت از حمایت از متحدان نفتی خود در مناطق آشفته عقب‌نشینی می‌کند، در حالی که عربستان سعودی خواهان تعهد هسته‌ای از سوی ایالات متحده است».

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: «با این حال، واشنگتن علاقه‌ای به ارائه تضمین‌های امنیتی یا راهبردی برای این کشورها در بلندمدت یا حتی میان مدت  را ندارد؛ در چنین وضعیتی، عربستان سعودی هم به اطرافش نگاه می‌کند و می‌بیند که دشمنان آمریکا مانند ایران و روسیه و حتی چین، مشتاقان نفت هستند و مهم‌تر از آن، همه در یک طرف ایستاده‌اند».

در بخش دیگری از این گزارش درباره وضعیت پیچیده غرب آسیا برای آمریکا آمده است: «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه اکنون از محبوبیت چندانی برخوردار نیست، در حالی که احتمال شکست حزبش در انتخابات بسیار محتمل است؛ اما او راه‌هایی برای حفظ قدرت خواهد یافت و مقاومت خواهد کرد.

نشریه فوربس اخیراً گزارش دیگری درباره روابط عربی-آمریکایی منتشر کرده و اذعان کرده بود که بعد از عربستان ممکن است یک کشور عربی دیگر یعنی امارات، از مدار متحدان ایالات متحده آمریکا خارج شود.

فوربس نوشت: «همه چیز با عربستان سعودی شروع شد؛ آن هم در جریان سفر جو بایدن به ریاض در ماه جولای، که از او با سردی استقبال شد. سپس سعودی ها چین را به عنوان میانجی خود در نزدیکی با ایران انتخاب کردند، امارات متحده عربی بعدی است».

بعد از توافق ایران و عربستان مبنی بر ازسرگیری روابط دیپلماتیک آن هم با میانجی گری چین و میزبانی پکن از گفت وگوهای تهران-ریاض، نشریات و تحلیلگران آمریکایی نگرانی خود را از روند تحولات منطقه غرب آسیا که برخلاف خواست واشنگتن پیش می رود را ابراز کرده اند. آن ها تغییر در سیاست خارجی عربستان را گام اول دوری کشورهای عربی از آمریکا و کشورهای غربی توصیف می کنند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها