کد خبر: ۲۲۲۷۵
۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰
بررسی سرنوشت بالگردی که در مأموریت وزیر ورزش سقوط کرد کافی بود تا به واقعیت‌های عجیبی از بالگردهای هلال احمر برسیم.
به گزارش جدید پرس:

شاید باور نکنید که متخصصان خارجی از تعداد زیاد بالگردهای امداد و تعداد کم مأموریت‌های بالگردی امداد در ایران شوکه شده باشند.
به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، بعدازظهر ۴ اسفند ۱۴۰۱ بالگرد متعلق به جمعیت هلال احمر ایران حامل حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان در ورزشگاهی در شهر بافت در استان کرمان واژگون شد و یکی از دستیاران وزیر کشته و ۱۵ نفر دیگر زخمی شدند.
در این سانحه که هنگام فرود بالگرد رخ داد، حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان از ناحیه سر دچار آسیب دیدگی شد. تا روز وقوع این حادثه در مجموع، جمعیت هلال احمر ایران ۲۴ بالگرد داشت که از این تعداد چند بالگرد نیاز به تعمیر و اورهال داشتند.
حال با گذشت بیش از یک‌ماه از این سانحه از بابک محمودی مدیر سازمان امداد و نجات هلال احمر در مورد سرنوشت بالگرد امدادی که حامل وزیر ورزش و جوانان بود جویا شدیم و از اینکه این بالگرد تا چه زمانی از چرخه امداد خارج خواهد ماند و مراحل تعمیر آن در این مقطع زمانی چگونه است پرسیدیم:
مدیر سازمان امداد و نجات هلال احمر با اعلام اینکه هنوز تعمیر این بالگرد آغاز نشده است، گفت: در حال حاضر جعبه سیاه بالگرد به روسیه ارسال شده و حداقل سه ماه بررسی محتوای جعبه سیاه و ارائه تحلیل تیم تحقیق به طول می‌انجامد.
وی تأکید داشت: بیشتر از یکسال این بالگرد در وضعیت اورهال خواهد بود. اورهال بالگردی که سقوط نکرده، یکسال طول می‌کشد. این بالگرد دچار سانحه سقوط شده است و به حتم زمان بیشتری را طی خواهد کرد. زیرا قطعاتی که در بالگرد سانحه ندیده لزوم بررسی ندارد. در بالگردی که دچار سانحه شده است باید حتماً با دستگاه‌های مخصوص مورد آزمایش و بررسی قرار بگیرد تا هر گونه ترک و آسیب، مشخص و تعمیر شود.
بابک محمودی در مورد شرایط اورهال بالگردهای سانحه ندیده این‌گونه توضیح داد: بالگردها باید بعد از هر دو هزار ساعت پرواز مورد بررسی قرار گیرند.
رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در مورد اینکه با توجه به تولید این بالگرد در روسیه و امکان خریداری بالگرد جدید از روسیه چرا به جای هزینه کلان تعمیر چنین بالگرد سانحه دیده ای، تصمیم به خرید یک بالگرد تازه نفس گرفته نمی‌شود، گفت: اول باید برآورد هزینه شود. همه بالگردهای هلال احمر بیمه بدنه هستند. بعد بررسی هزینه امکان دارد تصمیم خرید بهتر از انتخاب تعمیر باشد و همان را اجرایی کنیم.
بابک محمودی در مورد اینکه بعد از این سانحه نقدهایی مطرح شد در مورد اینکه چرا از بالگرد امدادی برای نقل و انتقال‌هایی خارج از موارد امدادی استفاده شده است، اینچنین توضیح داد: ما بالگرد اورژانس نیستیم بالگرد امداد هستیم. تفاوت بالگرد امداد با اورژانس این است که می‌تواند در امور مختلف به کار گرفته شود وظیفه عام دارد اما از بالگرد اورژانس فقط برای حمل بیمار و سانحه دیده باید استفاده شود.
مدیر سازمان امداد و نجات هلال احمر با گفتن اینکه به هر استان حداقل باید یک بالگرد هلال احمر داد، ادامه داد: تا قبل از این حادثه 24 بالگرد داشتیم، حال 23 فروند در وضعیت امدادرسانی هستند. بالگرد امدادی در ایران کم نداریم. به طور کل در کشور امدادهوایی آمار بالایی ندارد و بدین ترتیب مشکل کمبود بالگرد هلال احمر وجود ندارد. هر بالگرد باید یا 2هزار ساعت پرواز کند یا 5 سال به اورهال برود. اما بالگردهای ما سالانه 2 هزار ساعت پرواز امدادی ندارند به همین دلیل استفاده از آنها در فضاهای دیگر نه تنها آسیبی به بالگرد و فرسایش آن نمی‌زند که برای قرار گرفتن در شرایط مناسب باید پروازهای غیر امدادی نیز داشته باشد.
بابک محمودی مدیر سازمان امداد و نجات هلال احمر در ادامه افزود: میزان پرواز بالگردهای ما آنقدر کم است که وقتی متخصصان شرکت سازنده این بالگردها برای اورهال به ایران آمده بودند به ما گفتند:«شما چرا این تعداد بالگرد خریداری کردید، شما خیلی پولدارید. کل 24 بالگرد هلال احمر در پنج سال به اندازه پروازهای یکسال سه بالگرد امدادی در روسیه مورد استفاده قرار نگرفتند.»
وقتی به مدیر سازمان امداد و نجات هلال احمر گفتیم که آمار سوانح در ایران زیاد است چرا از بالگردهای هلال احمر کم استفاده می‌شود، تأکید داشت: «بوق سوانح ما زیاد است وگرنه اصالت و تعداد سانحه‌ها زیاد نیست.»
بابک محمودی در پاسخ به این سؤال که با وجود اطلاعاتی که شما ارائه دادید چرا همیشه از کمبود بالگرد امدادی در استان‌های مختلف کشور گفته می‌شود، این‌گونه گفت: در زمان‌بندی دچار کمبود هستیم. در امدادرسانی زمان طلایی وجود دارد. برای اینکه در وقت طلایی امداد سوانح به محل سانحه برسید باید به میزان کافی بالگرد و نیروی امدادگر داشته باشید. به طور مثال وقتی یک فرد دچار سانحه تصادف می‌شود، امکان دارد وقت طلایی نجات او تنها یک ربع باشد، اگر این ربع از دست برود، جان او نیز از دست خواهد رفت. برای رسیدن بموقع به زمان‌های طلایی نجات و امداد، بالگردهای بیشتر می‌تواند کمک بیشتری باشد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها