کد خبر: ۲۲۲۴۱
۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
آلرژی یا حساسیت واکنش تهاجمی است که دستگاه ایمنی بدن برخلاف حالت معمول به هر نوع ماده خارجی از جمله مواد غذایی،گردو غبار و گرده های گیاهی نشان می دهد.
به گزارش جدید پرس:

در بسیاری از کتب طب سنتی ایران برای مواردی نظیر افزایش صفرا در بدن با ابتلا به سوء مزاج صفراوی به علائمی مانند خارش،‌التهاب، سوزش، قرمزی یا آبریزش بینی و چشم که بسیار شبیه و نزدیک به علائم بیماری آلرژی است، اشاره شده است. در حقیقت در هیچ یک از این کتاب ها به طور مستقیم به آلرژی و اقسام آن اشاره نشده است اما از بیماری هایی که علائمی شبیه به آلرژی دارند مانند افزایش صفرا در بدن یاد شده است.

حکیمان طب سنتی برای درمان عوارض ناشی از افزایش صفرا در بدن با کمک نسخه های گیاهی و شیوه های پاکسازی بدن به کنترل میزان خلط و صفرا پرداخته و با ایجاد تعادل و دفع اخلاط موذی و زائد به کنترل بیماری و درمان آن کمک می کردند.

آلرژی و حساسیت بهاری

آلرژی‌های بهاری هم با آمدن فصل بهار، در بین مردم فراگیر می‌شود. واکنش‌های شدید و غیر عادی سیستم ایمنی بدن نسبت به ورود عوامل خارجی عوارض گوناگونی را برای فرد ایجاد می‌کند. این عوارض اگرچه در بیشتر موارد مقطعی و زودگذر هستند، ولی در مواردی نیز واکنش‌های شدید بدن را سبب می‌شوند و تا مدت طولانی ادامه می‌یابند.

آلرژی بهاری معمولا با آب ریزش بینی و سوزش چشم همراه است و در برخی موارد همانند سرماخوردگی حالت کرختی ایجاد می‌کند و فرد به عطسه‌های مکرر مبتلا می‌شود.

توصیه‌های بهاری طب سنتی

خاکشیر، خارش های پوستی بهاری را کاهش می دهد

برای درمان حساسیت و خارش فصل بهار، مصرف نعناع تازه، کاهو و خاکشیر توصیه می شود؛ همچنین برای جلوگیری از حساسیت بهاری باید از خوردن ادویه و غذاهای با طبع گرم پرهیز کرد.

چه چیزی موجب عطسه و آبریزش بینی صبحگاهی می شود؟

عطسه صبحگاهی می تواند عصبانی کننده باشد، اما یکی از بهترین روش ها برای بیرون کردن همه باکتری ها و میکروب ها از بدن شما است ؛ عوامل مختلفی این واکنش را تحریک می کنند.

برخی از آن ها عبارتند از:

گرفتگی بینی

آلرژی به گرد و غبار، آلاینده های و بوهای تند

قرار گرفتن در معرض آفتاب سوزان

عرق کردن بیش از حد به خاطر ورزش و یا خورشید

قرار گرفتن در معرض هوای سرد

دارو

سروکار داشتن با گرده گل و یا گل

بارداری

ممکن است یک سری از آیتم های غذایی وجود داشته باشد که می توانند عامل عطسه شما باشند.مراقب چنین غذاهایی باشید و به محض اینکه شک و تردیدهای خود را تایید کردید، از آن ها دوری کنید.

غذاهای منجمد، نوشیدنی های یخچالی، نوشیدنی های گازدار، پاستا، غذاهای غنی از گلوتن، بادام زمینی، غذاهای لبنی - اینها برخی از عوامل آلرژی زای رایج هستند.

افرادی هستند که می توانند نسبت به دستکش های پلاستیکی و یا حتی به غبار گچ نیز حساسیت داشته باشند.پیش گیری همیشه بهتر از درمان است بنابراین از این محرک ها دور بمانید.

آب شما را هیدراته می کند و از عطسه کردن با مجاری تنفسی خشک جلوگیری می کند ؛ یک لیوان آب ولرم بخورید چون آب سموم را دفع می کند، بدن را تصفیه می کند و تسکین می دهد. شما حتی هنگام عطسه کردن می توانید صورت خود را با آب بشویید.

در طول بهار ، درختان و علف ها شروع به انتشار گرده در هوا می کنند. وقتی مردم این گرده را استشمام می کنند ، می تواند باعث ایجاد حساسیت شود و آلرژی می تواند به دو شکل باشد:

فصلی: علائم در بهار ، تابستان یا پاییز رخ می دهد و معمولاً به دلیل اسپورهای گرده یا کپک است.

چند ساله: علائم در تمام طول سال رخ می دهد. علل آن شامل ریزگردها ، شوره حیوانات خانگی ، کپک و سوسک است.

نکته : آلرژی هایی که در بهار اتفاق می افتد به عنوان آلرژی های بهاری ، تب یونجه یا رینیت آلرژیک شناخته می شوند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها