کد خبر: ۲۱۸۳۷
۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۰
مهدی خسروی کارگردان فیلم «عروس خیابان فرشته» با اشاره به اینکه از ابتدا قصد ساخت فیلم دیگری را داشته تأکید کرد که سلیقه محمدرضا شریفی‌نیا در فضای کلی این فیلم غالب بوده است.
به گزارش جدید پرس:

مهدی خسروی کارگردان فیلم سینمایی «عروس خیابان فرشته» از فیلم‌های اکران نوروز ۱۴۰۲ سینماهای کشور درباره میزان رضایت خود از فروش این فیلم گفت: واقعیت این است که هم راضی هستم و هم نیستم. بالاخره با توجه به فروش فیلم‌های دیگری مانند «غریب»، «بخارست» و «ملاقات خصوصی» که همزمان با این فیلم روی پرده بوده‌اند فیلم ما فروش بدی نداشته است اما شخصاً معتقدم که این فیلم پتانسیل فروش بسیار بالاتری را هم داشت و می‌توانست بیش از این‌ها فروش داشته باشد.

این کارگردان درباره دلایل فروش پایین‌تر از حد انتظار فیلم گفت: هم ماجرای تبلیغات و هم روندی که برای ورود فیلم به چرخه اکران طی شد، بالاخره روی میزان فروش فیلم تأثیر می‌گذارد. ما کمی با تأخیر متوجه اکران فیلم شدیم و این‌ها فاکتورهای مختلفی است که تأثیر مستقیم بر فروش یک فیلم می‌گذارد. زمانی شاید بتوانیم با جزییات بیشتر درباره این فاکتورها صحبت کنیم و ترجیح می‌دهم بعد از اتمام اکران فیلم درباره آن‌ها صحبت کنم.

 

وی با تأکید بر رضایت خود برای اکران این فیلم در نوروز امسال به‌رغم همزمانی با ماه مبارک رمضان تأکید کرد: به نظرم از این بابت مشکلی متوجه فیلم ما نیست. حتی برخی این سوال را مطرح می‌کنند که چرا این فیلم را همزمان با فیلمی مثل «فسیل» اکران کرده‌ایم؟ به نظر شخصی من اگر کسی ادعای دوندگی دارد باید خود را در میدان عرضه کند. فیلم ما هم با تمام این تفاسیر تا به امروز روی پای خودش ایستاده است و خداراشکر فروش بدی هم نداشته است. در عین اینکه می‌گوییم ایده‌آلی که برای این فیلم در نظر داشتیم اتفاق نیفتاده است.

خسروی در تشریح ایده‌آل‌هایی که برای فیلم «عروس خیابان فرشته» اتفاق نیفتاده است گفت: بالاخره وقتی ترکیب فیلم‌ها برای اکران عمومی اعلام می‌شود هر فیلمی شرایط متفاوتی برای ورود به چرخه اکران دارد. به‌عنوان نمونه بسیاری از سینماداران می‌گویند از دو روز قبل از آغاز اکران نوروزی، همه مواد تبلیغاتی فیلم «فسیل» را در اختیار داشته‌اند اما مواد تبلیغاتی فیلم ما به دلایلی با چند روز تعطیل به سینماها رسید و عملاً روزهای ابتدایی را از دست دادیم. بالاخره همین مواد تبلیغاتی به خصوص در محیط سینماهاست که روی انتخاب مخاطبان هم تأثیر می‌گذارد. در زمینه تبلیغات ما می‌توانستیم بهتر عمل کنیم.

بازیگران فیلم نمی‌خواستند تبلیغ کنند

وی بااشاره به از بین رفتن ظرفیت‌های تبلیغاتی‌ای مانند اکران‌های مردمی برای فیلم‌های روی پرده هم گفت: بالاخره بازیگران فیلم ما هر یک به دلایلی که شاید بخشی از آن‌ها شخصی هم باشند نمی‌خواستند یا نمی‌توانستند برای فیلم تبلیغ کنند. بالاخره بازیگران ما در کنار یکدیگر تعداد قابل‌توجهی فالوور و دنبال‌کننده در فضای مجازی دارند و سکوت آن‌ها می‌تواند این حس بد را در مخاطب به‌وجود بیاورد که بازیگر با فیلمی که بازی کرده است همراه نیست.

که البته این موضوع درباره فیلم ما صادق نیست. از طرف دیگر هر یک از این بازیگران طرفدارانی دارند که می‌توانند از طریق همین صفحات مجازی از اکران فیلم‌ها با خبر شوند اما ما این ظرفیت را هم از دست دادیم.

کارگردان «عروس خیابان فرشته» ادامه داد: من فکر می‌کنم ما چیزی در حدود دو برابر رقم فروش فعلی فیلم در گیشه را به دلیل همین مواردی که به آن‌ها اشاره کردم از دست داده‌ایم. از نظر من این فیلم در همین شرایط می‌تواند ۱۳ تا ۱۴ میلیارد تومان فروش داشته باشد که این رقم محقق نشده است. در حال حاضر از نظر میزان فروش فیلم‌ها شکافی میان فیلم «فسیل» و دیگر فیلم‌های روی پرده وجود دارد که فیلم ما می‌توانست تا حدود زیادی این شکاف را پر کند.

خسروی درباره تبلیغات ماهواره‌ای فیلم «عروس خیابان فرشته» هم گفت: حتماً این تبلیغات روی فروش فیلم ما تأثیر داشته و مختص فیلم ما هم نیست. دیگر فیلم‌های اکران هم از این ظرفیت استفاده می‌کنند. اساساً هر یک از فیلم‌ها راه‌های مختلفی برای تبلیغ دارند که باید به یک انسجام برسد. شرکت‌های پخش بزرگ مانند فیلمیران می‌توانند این شرایط منسجم را برای فیلم مانند «فسیل» ایجاد کنند. ما در این زمینه اما کاملاً غریب بودیم!

برای تبلیغات ماهواره‌ای تذکری نگرفته‌ایم

وی درباره ممنوعیت قانونی تبلیغ فیلم‌ها در ماهواره هم توضیح داد: واقعاً در جریان جزییات فرآیند تبلیغ فیلم‌ها در این فضا نیستم و نمی‌خواهم هم اطلاعی از این موارد داشته باشم! خود من علاقه‌مند به تبلیغ فیلمم در تلویزیون بودم اما وقتی فضای مناسبی در اختیار ما نیست و نمی‌توانیم تلویزیون خودمان را به‌واسطه هزینه‌های سنگینی که اعلام می‌شود در اختیار داشته باشیم، طبیعتاً سراغ راه‌های دیگر می‌رویم.

فیلم قبلی من یعنی «هفت معکوس» از تبلیغات تلویزیونی رایگان بهره‌مند بود و ما هم به‌صورت گسترده از آن استفاده کردیم. در حال حاضر هم مسئولیت تبلیغات و پخش فیلم برعهده دفتر پخش است و تا امروز چیزی درباره تذکر قانونی بابت استفاده از این تبلیغات درباره فیلم خودمان نشنیده‌ام.

کارگردان «عروس خیابان فرشته» درباره شباهت تیزرهای تبلیغاتی این فیلم به برخی از فیلم‌های بفروش و گیشه‌پسند دهه‌های گذشته در سینما، توضیح داد: من در مقام کارگردان بسیار تلاش کردم تا این فیلم شبیه آن طیف فیلم‌هایی که شما مدنظر دارید و خود من هم دوست‌شان ندارم، نشود. فیلم قبلی من هم ثابت می‌کند که نمی‌خواهم به سمت این مدل از سینما بروم. اما فاکتورهایی وجود داشت که ما را به سمت این فیلم سوق داد.

 

در عین اینکه موافق هم نیستم که دوره این جنس فیلم‌ها گذشته است. من با فیلم‌هایی که زمانی به فیلم‌های گیشه‌پسند معروف بودند کاری ندارم بلکه یک سری فاکتورهای مشخص را مدنظر دارم و معتقدم سینمایی که قرار است در آن گردش پول اتفاق بیفتد، باید سلیقه مخاطب عام را هم به‌صورت جدی مدنظر قرار دهد. این جنس سینما باید به نیازهای مخاطب مانند موسیقی و ترانه در فیلم هم توجه داشته باشد.

وی درباره تأثیر شریفی‌نیا در ایجاد فضای فعلی در فیلم «عروس خیابان فرشته» هم گفت: بالاخره تجربه ایشان در سینما و فیلمسازی بسیار بیشتر از بنده است. ما از ابتدا قرار بود فیلم دیگری را بسازیم اما بعدها که جلساتی با سرمایه‌گذار فیلم و آقای شریفی‌نیا و آقای مجتبی متولی داشتیم، شرایط تغییر کرد. البته قصه فیلم را واقعاً دوست داشتم اما تأثیر سلیقه و تجربه آقای شریفی‌نیا بر خروجی فیلم، مشهود است.

در جزییات سعی کردم تفاوت‌هایی را به‌وجود بیاورم اما اینکه چقدر موفق بوده‌ام یا نبوده‌ام را مخاطبان باید بگویند. وقتی فیلمی در طول ۳ هفته اکران نزدیک ۴ میلیارد تومان می‌فروشد، مشخص است که مخاطب خود را پیدا کرده است و نمی‌توانیم منکر این موضوع شویم.

 

خسروی درباره اینکه آیا فیلم خود را یک فیلم کمدی می‌داند یا خیر هم گفت: بالاخره فیلمی که در بخش‌های مختلف سعی می‌کند از مخاطب خنده بگیرد، می‌تواند جزو فیلم‌های کمدی هم قرار بگیرد اما فیلم ما، تکیه اصلی‌اش بر پایه یک قصه است.

ما خیلی جاها می‌توانستیم خنده‌های بیشتری هم از مخاطب بگیریم اما برنامه‌مان از ابتدا این نبود. ما به قصه‌ای متعهد بودیم که سعی کردیم همان را به خوبی بپرورانیم در عین اینکه به برخی آسیب‌های اجتماعی هم در قالب آن پرداخته‌ایم.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها