کد خبر: ۲۱۵۲۲
۱۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۰
از زمانی که آمریکا دایره تحریم‌ها بر ایران را تنگ‌تر کرد، امکان اعزام ورزشکاران ایرانی به این کشور حتی برای رقابت‌های رسمی هم سخت شد. از سوی دیگر، این کشور به آن دسته از ورزشکاران ایرانی که دوران سربازی‌شان را در سپاه سپری کرده بودند ویزا نمی‌داد یا به سختی و پس از دوندگی‌های بسیار چنین می‌کرد.
به گزارش جدید پرس:

ورزش از دیرباز نقشی مهم در احیای روابط سیاسی کشور‌های مختلف داشته و نقش کاتالیزور را به خوبی ایفا کرده است. نمونه‌های متعدد و زیادی است که نشان می‌دهد دولت‌هایی که رابطه دیپلماتیک خوبی با یکدیگر نداشته‌اند چطور به بهانه یک مسابقه ورزشی روابط سیاسی‌شان را بهبود بخشیدند یا اینکه حداقل تلاش کردند چنین کنند. درباره ایران و سیاست‌هایش نسبت به کشور‌هایی که از لحاظ دیپلماتیک، ارتباط با آن‌ها پستی و بلندی داشته نیز چنین است. مسابقه دو تیم ملی ایران و آمریکا در جام جهانی ۹۸ فرانسه که از آن به عنوان دیدار قرن نام برده شده، مهم‌ترین آنهاست.

البته که تنها مورد نیست، چون پس از آن، دو کشور یک بار دیگر در دیداری دوستانه به مصاف هم رفتند و تیم‌های کشتی هر دو کشور ایران و آمریکا با وجود تنش‌های سیاسی موجود به کشور دیگر سفر کرده و با رقبا روی تشک مبارزه کرده‌اند. این موضوع، ولی در چند سال اخیر کمی دستخوش تغییر و تحول شده است.

به عبارتی از زمانی که آمریکا دایره تحریم‌ها بر ایران را تنگ‌تر کرد، امکان اعزام ورزشکاران ایرانی به این کشور حتی برای رقابت‌های رسمی هم سخت شد. از سوی دیگر، این کشور به آن دسته از ورزشکاران ایرانی که دوران سربازی‌شان را در سپاه سپری کرده بودند ویزا نمی‌داد یا به سختی و پس از دوندگی‌های بسیار چنین می‌کرد. به همین دلیل بود که در سال‌های گذشته بسیاری از اعزام‌های ورزشکاران ایرانی که دست بر قضا تعدادشان زیاد بود، به آمریکا صورت نگرفت.

حالا، ولی ظاهرا شرایط در آستانه تغییر است. تیم ملی والیبال ایران همین روز‌ها در ترکیه است تا بتواند ویزای حضور در آمریکا را اوکی کند. آن‌طور که مسئولان این فدراسیون خبر داده‌اند از قبل رایزنی‌های لازم انجام شده و قرار نیست آمریکا مانع‌تراشی کند. از این موضوع مهم‌تر، شایعه‌ای است که این روز‌ها حول فدراسیون هاکی سالنی ایران می‌چرخد و از همین فدراسیون خبری به بیرون درز کرده که آمریکایی‌ها تیم هاکی زنان ایران را برای شرکت در تورنمنتی دوستانه به این کشور دعوت کرده‌اند.

این یکی اگر درست از آن دربیاید و دعوت‌نامه آمریکایی‌ها رسمی شود اهمیت دوچندانی دارد؛ چون علاوه بر نشانه‌هایی برای بهبود روابط، دعوت از دختران ایرانی به آمریکا می‌تواند پایه‌گذار روابط ورزشی جدیدی بین ایران و آمریکا شود. با این حال، همان‌طور که عنوان شد این موضوع فعلا به صورت رسمی بیان نشده و فدراسیون هاکی ایران منتظر دریافت دعوت‌نامه رسمی از سوی آمریکایی‌هایی است تا بعدا اقدامات لازم را انجام دهد.

چگونگی انجام این مذاکرات هم مربوط به تعطیلات نوروزی سال جدید است که کنگره هاکی آسیا در شهر مونگیونگ کره‌جنوبی برگزار شد و بهرام قدیمی، رئیس فدراسیون هاکی ایران به عضویت هیئت اجرائی هاکی آسیا درآمد. در آن مراسم که با حضور رئیس جهانی فدراسیون هاکی طیب اکرم و رئیس هاکی آسیا فومیو آگورا و دیگر اعضای هاکی آسیا برگزار شد، بهرام قدیمی برای چهار سال دیگر به عنوان رئیس هاکی داخل سالن آسیا انتخاب شد. در جریان آن کنگره رئیس فدراسیون هاکی با برخی از کشور‌های حوزه خلیج فارس دیدار‌هایی را انجام داد و در آن مقرر شد که از این پس تعاملات بیشتری بین این کشور‌ها صورت گیرد. البته موضوع دیگر هم اینکه قرار شد یک تورنمنت پنج‌جانبه آبان‌ماه سال جاری به میزبانی قطر و با حضور کشور‌های ایران، عربستان، عمان و قطر به همراه بحرین برگزار شود. در کنار آن هم به‌تازگی یک دعوت‌نامه رسمی از کشور بلاروس برای تیم‌های آقایان و بانوان در مسابقات داخل سالن پنج‌نفره ارسال شده و تاریخ رقابت‌های بلاروس در اواسط مردادماه برنامه‌ریزی شده است.

در همین رابطه خبرگزاری آنا عنوان کرده که پس از عملکرد عالی تیم بانوان ایران در سالیان اخیر، فدراسیون هاکی آمریکا از تیم بانوان برای حضور در آنجا دعوت کرده است و مسئولان فدراسیون ایران منتظر ارسال دعوت‌نامه رسمی از آن کشور هستند. بهرام قدیمی، رئیس فدراسیون هاکی نیز درباره دعوت تیم آمریکا از بانوان ایران برای حضور در آن کشور گفته است: «در کنار ارسال دعوت‌نامه رسمی از طرف کشور بلاروس برای تیم‌های داخل سالن پنج‌نفره آقایان و بانوان، تیم آمریکا هم یک درخواست جدی از ما داشته تا بانوان ما برای حضور در تورنمنت بین‌المللی به آن کشور سفر کنند. مسئولان آن کشور از ما پرسیدند که آقایان و بانوان ما در کجا تمرین می‌کنند و امکانات ما برای آن‌ها در چه حدی است که توانسته‌اند از بُعد نتیجه‌گیری به موفقیت‌های خوبی برسند. چنانچه نامه کشور آمریکا بیاید، ما درخواست جدی خودمان را به شورای برون‌مرزی و وزارت ورزش خواهیم فرستاد تا کار‌های مربوط به حضورمان را در آنجا پیگیری کنیم».

حالا همان‌طور که عنوان شد هنوز چیزی رسمی نشده، ولی ظاهرا اعضای کادر فنی و بازیکنان تیم ملی هاکی زنان ایران با روی گشاده از این دعوت استقبال کرده‌اند.

نسیم میرزایی، عضو تیم ملی هاکی داخل سالن بانوان ایران، درباره دعوت تیم آمریکا از بانوان ایران برای حضور در آن کشور برای شرکت در یک تورنمنت رسمی به برنا گفته است: «من هم فقط در جریان این دعوت‌نامه هستم. قاعدتا به عنوان یک بازیکن ملی‌پوش دوست دارم این بازی را تجربه کنم. به هر صورت حضور در بازی‌های بین‌المللی، چه آن یک رویداد رسمی باشد و چه یک بازی تدارکاتی، کمک شایانی به ما می‌کند و واقعا اتفاق خوبی است. فدراسیون هم در تلاش است که این اعزام انجام شود، ولی هنوز هیچ چیز قطعی‌شده نیست». او همچنین درباره زمان برگزاری مسابقات گفت: «فکر می‌کنم خردادماه تاریخی است که اعلام شده است، ولی مشخص نیست می‌توانیم این سفر را برویم یا خیر». میرزایی درباره سطح فنی هاکی بانوان آمریکا هم گفته است: «هاکی رشته جذابی است و می‌دانم که آمریکا هم تیم خوبی دارد، ولی رقیب جدی ما که واقعا بازی‌های خوبی انجام می‌دهند تیم قزاقستان است». عضو تیم ملی هاکی داخل سالن بانوان درخصوص نزدیک‌ترین رویدادی که قرار است اعزام شوند، گفت: «اعزام‌های کمی داریم. اخیرا در مسابقات آسیایی شرکت کردیم که اتفاقات خوبی هم رخ داد، ولی این اعزام زمانی انجام شد که پیش‌تر از آن آخرین اعزام به سال ۸۸ برمی‌گشت. در شرایط فعلی همین تورنمنت آمریکاست که اگر شرایط حضورمان مهیا شود، می‌توانیم اعزام شویم».

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها