کد خبر: ۲۱۴۹۹
۱۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۰
رئیس سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که انتظار می‌رود این سازمان حالت «وضعیت اضطراری کووید-۱۹» را در سال جاری میلادی ملغی کند؛ هر چند وی اشاره‌ای به زمان دقیق آن نکرد.
به گزارش جدید پرس:

 این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد، در سه سال گذشته به طور پیوسته، شرایط را در حالت «وضعیت اضطراری بهداشت عمومی و نگرانی بین‌المللی» ارزیابی کرده است و همچنان آن را بدون تغییر حفظ کرده است. 

دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس مدیر کل سازمان جهانی بهداشت که به مناسبت هفتاد و پنجمین سالروز تاسیس این سازمان در مقر ژنو سخنرانی داشت، در این رابطه گفت: «فکر می‌کنم امسال بتوانیم آن [وضعیت] را ملغی کنیم. قرار است کمیته تخصصی تصمیم‌گیری در مورد وضعیت همه‌گیری در ماه مه میلادی جلسه برگزار کند.»

این درحالی است که در ایران و همزمان با آغاز تعظیلات نوروزی، شمار مبتلایان به بیماری کرونا رو به افزایش گذاشته است و وزارت بهداشت این کشور در جدیدترین نقشه خود از ردیابی این بیماری، ۱۹ شهر را به حالت «قرمز» یا «پرخطر» طبقه‌بندی کرده است و به نظر می‌رسد تعداد بیماران مبتلا به کووید-۱۹ همچنان در سراسر کشور رو به افزایش باشد. 

بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ایران، در شبانه‌روز منتهی به پنجشنبه هفدهم فروردین‌ماه، ۱۰۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در این کشور شناسایی شدند که ۳۲ نفر از آن‌ها جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری، بنا بر آنچه رسما از سوی نهادهای ایران اعلام شده، به بیش از ۱۴۵ هزار نفر برسد.

آیا منشا ویروس به زودی مشخص خواهد شد؟

علاوه بر ابراز خوش‌بینی رئیس سازمان جهانی بهداشت در مورد تغییر وضعیت نگرانی بین‌المللی از کووید-۱۹، وی روز پنجشنبه از کشور چین خواست تا اطلاعاتی که در مورد منشأ کووید-۱۹ در اختیار دارد را به اشتراک بگذارد.

 دکتر گبریسوس گفت که تا زمانی که این اتفاق نیفتد، تمام فرضیه‌های موجود ممکن است به قوت خود باقی باشد. آقای قبریسوس در پاسخ به سوالی درباره منشا ویروس گفت: «بدون دسترسی کامل به اطلاعاتی که چین در اختیار دارد، هیچ کس نمی‌تواند بگوید این [فرضیه] یا آن یکی [درست است.]»

 

این ویروس برای اولین بار در شهر ووهان چین در دسامبر ۲۰۱۹ شناسایی شد و بسیاری گمان می‌کردند که از بازار فروش حیوانات زنده به سراسر جهان گسترش یافته است، در حالیکه یک فرضیه دیگر معتقد است که شیوع آن از یک آزمایشگاه در چین بوده است. این ویروس تاکنون نزدیک به ۷ میلیون نفر را به کام مرگ کشانده است.

آزمایشگاه یا بازار فروش حیوانات؛ دانشمندان چینی پس از سه سال چه آماری را منتشر کردند؟

با گذشت بیش از سه سال از زمان شیوع این بیماری، بالاخره دانشمندان چینی در ماه فوریه سال جاری میلادی تصمیم گرفتند گزارش مقدماتی مربوط به روزهای اولیه همه‌گیری کووید (شامل توالی‌ ژنتیکی بیش از هزار نمونه زیست‌محیطی و حیوانی گرفته‌شده از بازار غذاهای دریایی ووهان در ژانویه ۲۰۲۰) را  در یک پایگاه داده بین‌المللی، آن هم خلاصه‌وار، به اشتراک بگذارند.

به اعتقاد گروهی از محققان بین‌المللی، این داده‌ها نشان می‌دهد که دی.اِن.اِی. گونه‌های جانوری متعددی - از جمله سگ‌های راکون - در نمونه‌های محیطی موارد مثبت سارس-کووید-۲ (ویروسی که باعث کووید می‌شود) یافت شده است و این یعنی اینکه این گونه‌های جانوری «محتمل‌ترین انتقال دهندگان» این بیماری بوده‌اند و این شاهد دیگری است مبنی بر این است که این بیماری در ابتدا از یک حیوان آلوده، به انسان منتقل شده است.

بر خلاف این نظریه، برخی دیگر از دانشمندان با همکاری مرکز چینی کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، معتقدند که این نمونه‌ها یک ماه پس از اولین موارد انتقال انسان به انسان گرفته شدند، پس بنابراین حتی اگر آنها به کووید مثبت هم مبتلا بوده باشند، این حیوانات می‌توانستند ویروس را از یک منشا انسانی گرفته باشند.

ماریا وَن کِرکووا، سرپرست فنی بخش کووید-۱۹ در سازمان جهانی بهداشت گفت: اطلاعات منتشره از سوی چین «سرنخ‌هایی» در مورد منشاء ارائه می‌دهد ولی در نهایت ما را به جواب نمی‌رساند. خانم کِرکووا گفت که سازمان متبوعش با دانشمندان کار می‌کند تا درباره اولین موارد ابتلا در سال ۲۰۱۹ از جمله محل نگهداری افراد آلوده اطلاعات بیشتری کسب کند.

وی افزود، سازمان جهانی بهداشت همچنین از ایالات متحده آمریکا خواست تا پشتوانه مطالعه اخیر را که نشان می‌دهد نشت آزمایشگاهی در چین احتمالا باعث همه‌گیری کووید-۱۹ شده است را به این نهاد ارائه دهد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها