کد خبر: ۲۱۰۹۷
۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
مریخ‌نورد «استقامت» ناسا شروع به جمع‌آوری نمونه‌هایی از سنگ «Berea» از سطح سیاره سرخ کرده است.
به گزارش جدید پرس:

مریخ‌نورد «استقامت» ناسا که هم‌اکنون در قسمت بالایی دهانه «Jezero» قرار دارد، شروع به جمع‌آوری نمونه‌هایی از سنگ «Berea» از سطح سیاره سرخ کرده است تا بتوان حیات میکروبی را با دقت بیشتری مطالعه کرد.

این نمونه درحقیقت آخرین نمونه از سنگ‌های هسته‌دار این مأموریت است که استقامت جمع‌آوری می‌کند. تیم‌ علمی باور دارد سنگ Berea از نهشته‌های سنگی دوره‌های زمین‌شناسی سیاره مریخ تشکیل شده است که درحقیقت حرکت جریان‌های تند یک رودخانه فعال سبب شده به این ناحیه آورده شود. این بدان معناست که این ماده می‌تواند متعلق به ناحیه‌ای فراتر از دهانه Jezero باشد و اطلاعاتی مفید از دیگر نواحی این سیاره که مریخ‌نورد امکان فرود بر آن‌ها را ندارد، به ما بدهد.

از دلایل دیگری که به اهمیت این سنگ می‌افزاید این است که سنگ Berea سرشار از کربنات است. سنگ‌های کربناته روی زمین در حفظ شکل‌های حیات فسیل‌شده عملکرد مناسبی دارند. اگر نشانه‌های زیستی در این قسمت از دهانه Jezero که استقامت از آن نمونه جمع می‌کند، وجود داشته باشد، احتمالاً این همان سنگی است که می‌تواند نشانه‌ها و اسرار آن را برای ما برملا کند.

این مریخ‌نورد تاکنون درمجموع ۱۹ نمونه را جمع‌آوری کرده است که از میان آن‌ها ۱۰ مورد برای بازگشت به زمین به منظور انجام مطالعات بیشتر به محفظه پنهان نگهداری منتقل شده‌اند.

 

دانشمندان قصد دارند نمونه‌های مریخی را با تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته روی زمین مطالعه کنند تا نشانه‌هایی از حیات میکروبی باستانی در سطح این سیاره پیدا کنند. آن‌ها همچنین قصد دارند چرخه آبی که روزی در مریخ فعال بود و حالا از بین رفته است را بهتر درک کنند.

درک تغییرات آب‌وهوای مریخ در چند میلیارد سال گذشته هنوز یکی از بزرگترین اسرار این سیاره است. از آنجایی که کربنات‌ها به دلیل فعل‌وانفعالات شیمیایی در آب مایع تشکیل می‌شوند، می‌توانند سابقه طولانی‌مدت تغییرات آب‌وهوایی سیاره سرخ را در اختیار دانشمندان قرار دهند. دانشمندان امیدوارند با مطالعه ساختار سنگ Berea بتوانند به سؤالات علمی بی‌پاسخ خود، پاسخ دهند.

این آخرین نمونه‌ای است که مریخ‌نورد استقامت از ناحیه مذکور جمع‌آوری می‌کند. پس از پایان‌یافتن این بخش از پروژه، استقامت به سمت ناحیه‌ای به نام «Castell Henllys»‌ خواهد رفت که احتمال داده می‌شود زمانی بستر رودخانه‌ای خروشان بوده است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها