کد خبر: ۲۰۷۸۵
۰۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵
یک حفره جدید و غول‌پیکر که ۲۰ برابر زمین است، روی سطح خورشید مشاهده شده است که طوفان‌های خورشیدی را با سرعت ۱.۸ میلیون مایل در ساعت به سمت سیاره ما ساطع می‌کند.
به گزارش جدید پرس:

 به نقل از دیلی میل، این حفره عظیم ۲۰ برابر بزرگتر از زمین و دومین حفره‌ای است که در طول یک هفته ظاهر می‌شود. این «حفره تاجی»، در حال ایجاد بادها یا طوفان‌های خورشیدی با سرعت ۱.۸ میلیون مایل در ساعت به سمت سیاره ما است که روز جمعه (11 فروردین‌ماه) زمین را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

دانشمندان شرایط را زیر نظر دارند تا ببینند آیا این بادها بر میدان مغناطیسی زمین، ماهواره‌ها و فناوری‌های مخابراتی دیگر تأثیر می‌گذارند یا خیر.

اولین حفره که در ۲۳ مارس مشاهده شد، ۳۰ برابر زمین است که بادهای خورشیدی فراوانی را منتشر و شفق‌های قطبی خیره کننده‌ای را در جنوب آریزونا ایجاد کرد. هر دو حفره توسط رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا که خورشید را مطالعه می‌کند، رصد شده است.

به گفته مقامات ناسا، حفره‌های تاجی، مناطق باز مغناطیسی هستند که یکی از منابع ایجاد بادهای خورشیدی پرسرعت هستند.

62564945

این حفره‌ها زمانی که در طول موج‌های زیادی از نور فرابنفش شدید، مانند آنچه در اینجا دیده می‌شود، مشاهده می‌شوند، تاریک به نظر می‌رسند. گاهی بادهای خورشیدی می‌توانند شفق قطبی را در عرض‌های جغرافیایی بالاتر روی زمین ایجاد کنند.

اگرچه ممکن است این تصویر در ابتدا نگران‌کننده به نظر برسد، اما به این معنی نیست که ما روی زمین در خطر هستیم.

حفره‌های تاجی یک پدیده رایج در خورشید هستند، اگرچه در مکان‌های مختلف - به ویژه نزدیک قطب‌های خورشید - و با فراوانی بیشتری در زمان‌های مختلف چرخه فعالیت خورشید ظاهر می‌شوند. آنها معمولاً زمانی که خورشید در نقطه فعالیت کمتری در چرخه ۱۱ ساله خود قرار دارد، شایع‌تر هستند.

این حفره‌ها معمولاً بی‌خطر هستند، اگرچه ارتباطات ماهواره‌ای و انتقال رادیویی در ارتفاع بالا را گاهی اوقات به طور موقت مختل می‌کنند.

گفتنی است که بر خلاف اینکه این حفره‌ها اغلب نزدیک قطب‌های خورشید تشکیل می‌شوند، حفره جدید روی استوای خورشید قرار دارد. شکل این حفره تاجی چندان خاص نیست.

دنیل ورشارن، دانشیار فیزیک فضا و اقلیم در کالج دانشگاهی لندن می‌گوید: مکان این حفره بسیار جالب است. انتظار دارم باد خورشیدی سریعی از این حفره تاجی در حوالی جمعه شب تا صبح شنبه این هفته به سمت زمین بیاید.

اولین حفره تاجی مشاهده شده روی سطح خورشید منجر به ایجاد شفق‌های قطبی درخشان در تاریخ ۲۴ مارس شد که آسمان شب را با رنگ‌های بنفش و سبز روشن کرد. این شفق‌ها توسط یک طوفان خورشیدی در کلاس G۳ ایجاد شده بودند که به یک طوفان خورشیدی «قوی» اشاره دارد که می‌تواند بر سیستم‌های قدرت و عملیات فضاپیماها از جمله جهت‌گیری آنها تأثیر بگذارد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها