کد خبر: ۲۰۵۶۸
۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۵
باستان‌شناسان یک مومیایی مرموز که به وسیله یک طناب کاملاً بسته شده و دست‌هایش، صورتش را نیز پوشانده است، در مقبره‌ای زیرزمینی در کشور پرو کشف کردند! کارشناسان قدمت این اثر مکشوفه را چیزی در حدود ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ سال تخمین زده‌اند.
به گزارش جدید پرس:

 باستان‌شناسان دانشگاه ملی "سن مارکوس" یک مومیایی مرموز که به وسیله یک طناب کاملاً بسته شده و دست‌هایش، صورتش را نیز پوشانده است، در مقبره‌ای زیرزمینی در کشور پرو کشف کردند.

بقایایی این مومیایی در منطقه باستان‌شناسی "کاجامارکیلا" در ۱۵.۵ مایلی شهر ساحلی لیما، پایتخت پرو در وضعیت نسبتاً خوب و سالمی پیدا شده است و کارشناسان قدمت این اثر مکشوفه را چیزی در حدود ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ سال تخمین زده‌اند.

هرچند که طرز مومیایی شدن این اثر که در حالت جنینی با طناب بسته شده است، در نگاه اول غیرعادی و نامتعارف به نظر می‌رسد اما محققان بر این باورند که این شکل از مومیایی کردن از رسومات مرسوم تشییع جنازه در منطقه جنوب پرو است.

آثار باستانی | آثار تاریخی ,

همچنین در مقبره‌ای که مومیایی موصوف در آن کشف شد، بقایایی از جمله سرامیک، ابزار سنگی و بقایایی گیاهی نیز به چشم می‌خورد.

به علاوه در اطراف و اکناف مقبره نیز فسیل چندین نرم‌تن دریایی کشف شده که به اعتقاد کارشناسان این موضوع نشان دهنده این است که بعد از تدفین، مراسمات و رویدادهایی نیز به صورت مستمر برای مومیایی مذکور توسط افراد خانواده برگزار می‌شد که به دنبال آن غذا و هدایایی از جمله نرم‌تنان دریایی را نیز به فرد فوت شده پیشکش می‌کردند!

آثار باستانی | آثار تاریخی ,

مطابق با بررسی‌های انجام گرفته و مستندات موجود، مومیایی مذکور مردی در حدود ۲۵ تا ۳۰ ساله است که احتمالاً بنابر شواهد، فردی سرشناس و دارای منزلت اجتماعی بالایی در دوران زیست خود بوده همچنین احتمال می‌رود این مومیایی به تمدن "اینکاها" که ۵۰۰ سال پیش بر بخش جنوبی آمریکای جنوبی تسلط داشتند، تعلق داشته باشد.

آثار باستانی | آثار تاریخی ,

رهبر عملیات باستان‌شناسی منطقه کاجامارکیلا ضمن مهم شمردن اثر کشف شده در سیر مطالعاتی این منطقه باستان‌شناسی گفته: با توجه به اینکه تیم باستان‌شناسی در منطقه مذکور به صورت اختصاصی در جست‌وجوی این مومیایی نبود و به صورت کاملاً اتفاقی آن را کشف کردند، بسیار غافلگیرکننده و در عین حال خوشحال‌کننده بود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها