کد خبر: ۲۰۳۹۳
۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵
بادام درختی، زمینی و هندی؛ سه نوع مغز که در آجیل‌ها نیز استفاده می‌شوند و خواص زیادی برای حفظ سلامت بدن دارند.
به گزارش جدید پرس:

استفاده صحیح از از مواد غذایی و مغذی از مهم‌ترین مسائل در حفظ سلامتی و تندرستی بوده و مصرف مناسب این مواد کلید سلامتی محسوب می‌شود. یکی از تنقلاتی که در ایام عید نوروز بسیار مصرف می‌شود، آجیل است و انواع بادام از آجیل‌هایی است که فواید بسیار زیادی برای بدن دارد.

بادام درختی

بادام درختی دارای پروتئین، روغن، مواد آلبومینوئیدی، قند، صمغ، موسیلاژ و نشاسته است. املاح معدنی آن شامل کلسیم، فسفر، آهن، سلنیوم و پتاسیم بوده و ویتامین ۱B، ۲B، ۳B و ویتامین E دارد.

خواص درمانی بادام

بادام شیرین دارای طبیعت گرم و مرطوب است. از نظر تغذیه‌ای، ارزش غذایی بالایی دارد. این مغز دارای مقادیر زیادی پروتئین و کلسیم بوده و می‌تواند در افرادی که در معرض پوکی استخوان بوده و قادر به مصرف شیر نیستند، مورد استفاده قرار گیرد. این مغز می‌تواند در کودکان و نوجوانان به دلیل آن که رشد استخوانی در آنها بالاست، به عنوان یک میان وعده مناسب میل شود. این مغز موجب کاهش کلسترول می‌شود. در مطالعه‌ای دیده شده است که مصرف روزانه چند عدد بادام در مدت سه هفته می‌تواند به میزان ۱۰ درصد کلسترول بد را کاهش دهد.

باید توجه کرد که چربی بادام، چربی غیراشباع است که برای تنظیم چربی خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی بسیار مفید است. بادام دارای پروتئین و چربی زیادی است و به واسطه داشتن املاح و ویتامین‌های مختلف، ارزش انرژی‌زایی بالایی دارد. مغز بادام چاق‌ کننده و تقویت کننده بدن است. همچنین بادام بسیار مغذی و نیروبخش است. بنابراین مصرف آن به مادران باردار و شیرده توصیه می‌شود.

در عین حال روغن بادام شیرین در استعمال خارجی هم بسیار مفید است و در فرمول بسیاری از کرم‌ها و لوسیون‌های زیبا کننده پوست شرکت دارد. میوه جوان بادام، چغاله نام دارد. چغاله بادام حاوی کالری، پروتئین، کلسیم و آهن است و میوه‌ای مغذی و سرشار از ویتامین‌ است، تقویت کننده معده است و جویدن آن در دهان، لثه‌ها را محکم می‌کند.

البته مغز بادام شیرین، بسیار دیرهضم است و افرادی که دستگاه گوارش حساسی دارند، نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنند. این مغز در هر ۱۰۰ گرم دارای ۵۶ کالری انرژی است و به این دلیل مصرف آن در افرادی که دچار چاقی هستند، توصیه نمی‌شود.

بادام ‌زمینی

دانه بادام‌ زمینی به صورت خام و بو داده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دانه حاوی آب، مواد چرب، سلولز، املاح معدنی و ویتامین‌ها است. املاح معدنی آن شامل کلسیم، فسفر، آهن، سدیم و پتاسیم و دارای ویتامین‌های ۱B، ۲B، ۳B و E است.

خواص درمانی بادام ‌زمینی

بادام‌ زمینی طبیعتی متعادل دارد. چاق کننده، مقوی و بسیار مغذی است. دارای پروتئین و املاح معدنی فراوانی بوده و سبب تقویت قوای مغزی و حافظه می‌شود. بادام زمینی سرشار از ماده‌ای به نام کولین است که در ساخت واسطه شیمیایی مؤثر در حافظه به کار می‌رود. با مصرف مواد غذایی حاوی کولین تا حدی می‌توان کمبود واسطه شیمیایی استیل کولین ناشی از سالمندی را جبران کرد و با کاهش حافظه مقابله کرد.

اسیدهای چرب غیراشباع اولئیک و لینولئیک سهم عمده‌ای از چربی‌های بادام زمینی را تشکیل داده و مقادیر خوبی از ویتامین E را تأمین می‌کنند. بادام زمینی از منابع خوب روی است که در تقویت سیستم ایمنی نقش دارد. بادام‌ زمینی همچنین کلسترول خوب خون را بالا می‌برد، شیر مادران را افزایش می‌دهد، به هضم غذا کمک می‌کند و درد معده را کاهش می‌دهد، نرم کننده سینه است و سرفه‌های خشک را از بین می‌برد.

بادام زمینی به علت داشتن ویتامین‌های گروه B سبب تقویت عضلات، رفع خستگی شدید، گیجی، بی‌ حوصلگی، ترس و دلهره می‌شود. زنان باردار به ویتامین‌های گروه B نیاز دارند، مصرف بادام‌ زمینی در این دوره کمک زیادی به سلامتی آن‌ها می‌کند. تحقیقات دیگری نشان داده است که مصرف ۱۰ عدد بادام‌ زمینی در هفته می‌تواند از بروز سرطان روده پیشگیری کند. فیتواسترول موجود در بادام‌ زمینی و کره بادام‌ زمینی می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی، خصوصا سرطان پستان، روده بزرگ و پروستات را کند کرده و حتی از بروز بعضی سرطان‌ها جلوگیری کند. همچنین ثابت شده مصرف مرتب بادام‌ زمینی می‌تواند از بروز دیابت جلوگیری کند. زیرا بادام‌ زمینی دارای فیبر و منیزیوم فراوانی است که خاصیت ضد دیابتی دارد. بادام‌ زمینی خطر ابتلا به سنگ صفرا را کاهش می‌ دهد. دلیل این امر، وجود فیبرهای غذایی، فیتواسترول و منیزیوم فراوان بادام‌ زمینی است. این مغز همچنین جزء مواد غذایی آلرژی‌زا است. حساسیت به بادام‌ زمینی می‌تواند شدید باشد و منجر به شوک آنافیلاکسی شود.

افرادی که کلیه سنگ‌ساز دارند، توصیه می‌شود از مصرف زیاد بادام ‌زمینی بپرهیزند، زیرا این ترکیبات احتمال بروز سنگ‌سازی را بالا می‌برند.

بادام هندی

بادام هندی به دلیل طعم منحصر به فردش یکی از آجیل‌های محبوب مردم کشور ما و دیگر کشورها است.

خواص بادام هندی

مصرف بادام هندی برای پیشگیری از تشکیل سنگ‌های صفراوی بسیار مفید است. منیزیم موجود در بادام هندی برای حفظ سلامت استخوان‌ها حیاتی است. منیزیم برای متابولیسم کلسیم در بدن لازم است و با تراز کردن میزان کلسیم، به تنظیم تونوسیته‌ عصبی و انقباض عضلانی کمک می‌کند.

بادام هندی منبع خوبی برای مس است. مس یکی از اجزای مهم آنزیم‌های بدن است که در بسیاری از فرآیندهای فیزیولوژیکی بدن شرکت می‌کند. مس برای برداشتن رادیکال‌های آزاد مضر در بدن و برای استفاده‌ بهینه‌ آهن کمک بزرگی است. مس برای تولید ملانین و برای رشد استخوان‌ها و بافت‌های ارتباطی بدن ضروری است. همچنین بادام هندی منبع خوبی از ویتامین K است که به تنظیم انعقاد خون و شرایط ناشی از آن کمک می‌کند. این مغز همچنین فشار خون بالا را کاهش می‌دهد. علاوه بر این موادی چون منیزیم و لینولنیک اسید نیز در آن یافت می‌شود که از عوامل تنظیم کننده‌ فشار خون هستند. پس مصرف مرتب آن می‌تواند برای پیشگیری از بیماری‌های کرونری قلب مناسب باشد.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی تهران، بادام هندی حاوی مقادیر قابل ملاحظه‌ای از اگزالات است. مطالعات نشان داده است که تجمع این مواد در بدن می‌تواند منجر به کریستاله شدن آن‌ها و در نتیجه ایجاد سنگ کلیه وکیسه صفرا شود.

آلرژی غذایی یکی دیگر از عوارض بادام هندی است. این واکنش‌های آلرژیک ممکن است فوری و خاص باشد؛ مانند خارش، گرفتگی بینی، تورم لب‌ها و... یا ممکن است با تأخیر بروز کند مانند خستگی و افسردگی.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها