کد خبر: ۲۰۳۸۴
۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲
انتخاب پودر زردچوبه خالص و سالم برای تهیه غذاهای شما ضروری است و شما می توانید با چند بررسی ساده، اصالت و کیفیت ادویه زردچوبه را بررسی کنید.
به گزارش جدید پرس:

 در سال ۲۰۱۹ ، محققان استنفورد تحقیقاتی را در زمینه علوم و فناوری محیط زیست منتشر کردند که از کشف رنگدانه کرومات سرب در برخی از انواع زردچوبه حکایت داشت. نوروتوکسین نیز یکی از موادی است که به دلیل ارتباط آن با بیماری های قلبی عروقی و مسائل غیر قابل برگشت عصبی و رشد شناختی در افراد گوناگون، استفاده از آن در صنایع غذایی ممنوع اعلام شده است. برخی از روش‌های تشخیص زردچوبه اصل از انواع تقلبی و ناخالص آن عبارتند از:

۱. توجه به ظاهر و رنگ زردچوبه

یکی از ساده ترین روش ها برای تشخیص زردچوبه با کیفیت از انواع محصولات بی کیفیت و نامرغوب، مقایسه ظاهری آن هاست. زردچوبه خالص باید رنگ زردی پر رنگ و کمی متمایل به نارنجی یا خردلی بسیار روشن و مات داشته باشد. وجود لکه های کوچک در پودر زردچوبه نشانه ای برای خلوص آن است. چرا که این لکه ها، عدم وجود رنگ مصنوعی در ساختار زردچوبه را تایید می‌کنند.

۲. طعم و عطر

زردچوبه خالص دارای رایحه‌ای خاص و قدرتمند از گل‌ها و گیاه است که اگر مقداری آن را تکان دهید و یا بهم بزنید، در هوا پخش شده و فضا را پر می‌کند. اگر زردچوبه شما رایحه مناسبی نداشته باشد و یا حتی مقدار کمی بوی گچ و مواد شیمیایی در آن محسوس باشد، به معنای وجود ناخالص و تقلبی بودن آن است. این موارد در مورد طعم زردچوبه نیز صدق می‌کنند، زردچوبه خالص و اصیل دارای عطر و طعم گرم و خاکی تند است. بنابراین اگر مقداری تلخی یا ملایمت در آن احساس کنید، یعنی این زردچوبه اصیل و مرغوب نیست.

۳. بررسی بافت

اگر بافت و ساختار مقداری زردچوبه خالص را به دقت بررسی کنید، این ادویه در داخل خود شامل توده‌هایی خواهد بود که نشان دهنده باکیفیت بودن و اصالت آن است. اما اگر در ترکیبات زردچوبه ناخالصی و یا موادی همچون نشاسته و انواع رنگ، مخلوط شود، غالباً ساختاری منسجم، یکدست و بافتی یکپارچه‌تر پیدا می‌کند.

تشخیص زردچوبه اصل و مرغوب با ۳ راه ساده | این آزمایش آسان را انجام دهید

بررسی و آزمایش زردچوبه اصل و تقلبی

یکی از راه‌های ساده برای آزمایش کیفیت زردچوبه این است که مقداری از این ادویه را بردارید و آن را به کف دست خود بمالید. اگر زردچوبه خالصی داشته باشید، این زردچوبه عمدتا به پوست شما می چسبد و رد زرد روشنی از خود بر جای می گذارد که با یک دستمال مرطوب به راحتی از روی دست شما پاک می شود؛ درصورتیکه رنگ‌های شیمیایی نیاز به پاک کننده دارند.

روش بعدی برای تشخیص اصالت زردچوبه این است که یک قاشق چای خوری زردچوبه را به یک لیوان آب ولرم اضافه کنید و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا ته نشین شود. اگر آب موجود در لیوان دو فاز شود و رنگ آب ثابت باشد، حاکی از وجود رنگ و مواد افزودنی ست. چراکه زردچوبه خالص، رنگ ثابت نداشته و متغیر است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها