کد خبر: ۲۰۳۶۸
۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۶
تقریبا ۲۰۰ سال پس از مرگ «لودویگ فان بتهوون»، محققان دی‌ان‌اِی تار موی او را بررسی کردند تا بتوانند سرنخ‌هایی در مورد بیماری و کاهش شنوایی او به دست آورند.
به گزارش جدید پرس:

آنها نتوانستند موردی برای ناشنوایی یا بیماری شدید معده این آهنگساز آلمانی پیدا کنند، اما دانشمندان اختلالی ژنتیکی برای بیماری کبد او، به علاوه عفونت «هپاتیت بی» را در ماه‌های آخر زندگی‌اش پیدا کردند.

طبق مطالعه‌ای که روز چهارشنبه در مجله «کارنت بیولوژی» منتشر شده، این عوامل همراه با نوشیدن شدید الکل، احتمالا برای ایجاد نارسایی کبدی او کافی بوده که اصولا اعتقاد بر این است، همین باعث مرگ بتهوون شده است. کالبد شکافی او در سال ۱۸۲۷ هم مشخص کرده بود که او مبتلا به «سیروز کبدی» بوده است.

 
 
 

این یکشنبه، صد و نود و ششمین سالگرد مرگ بتهوون در وین در ۲۶ مارس ۱۸۲۷ در سن ۵۶ سالگی است. این آهنگساز در زمان حیاتش درخواست کرده بود که پزشکان مشکلات سلامتی‌اش را پس از مرگش بررسی کنند. سال ۱۸۰۲، او در سندی به نام «وصیت‌نامه هایلیگنشتات» از پزشکش خواست که کم‌شنوایی و سایر مشکلات سلامتی‌اش پس از مرگش به طور عمومی شرح داده شود. او گفته بود: «تا پس از مرگم، تا آنجا که مقدور است، دنیا با من آشتی کند.»

دانشمندان مدت‌ها تلاش کرده‌اند تا تاریخچه پزشکی بتهوون را جمع‌آوری کنند و توضیحات احتمالی مختلفی برای بیماری‌های متعدد او ارائه دهند. اکنون با پیشرفت‌های فناوری در «دی‌ان‌ای کهنه»، محققان توانسته‌اند سرنخ‌های ژنتیکی‌ای را از تارهای موی بتهوون که به عنوان یادگاری نگه داشته می‌شد، به دست آورند.

بر اساس این مطالعه، آنها بر روی پنج تار مو که «تقریبا مطمئن هستند معتبر است» و متعلق به همین آهنگساز آلمانی است، تمرکز کرده‌اند. آنها همچنین سه تار موی دیگر را هم بررسی کردند اما نتوانستند تایید کنند که این تارهای مو واقعا متعلق به بتهوون باشد.

آزمایش قبلی روی یکی از این تارهای مو نشان داد که بتهوون دچار مسمومیت با سرب شده بوده اما سپس محققان به این نتیجه رسیدند که این نمونه مو در واقع متعلق به یک زن بوده است.

«تریستان جیمز الکساندر بگ»، نویسنده این تحقیق و انسان‌شناس زیستی در دانشگاه کمبریج گفت: «پس از تمیز کردن یک تار موی بتهوون، دانشمندان توانستند تکه‌هایی از دی‌ان‌ای را خارج کنند.»

بتهوون از ۲۹ سالگی دچار کم‌شنوایی پیش‌رونده می‌شود و در ۴۴ سالگی کاملا شنوایی خود را از دست می‌دهد، اگرچه که او همچنان هم به آهنگسازی ادامه می‌داده است. 

این تحقیق همچنین یک کشف شگفت‌انگیز دیگری را هم آشکار کرد: وقتی دی‌ان‌ای به دست آمده از بتهوون را با ۵ تن از اعضای زنده خانواده‌اش آزمایش کردند، دانشمندان متوجه اختلال کروموزوم‌های «Y» شدند که از طرف پدر منتقل می‌شود. در واقع کروموزم‌های «Y» این پنج فرد مورد بررسی با هم مطابقت داشتند، اما با بتهوون مطابقت نداشتند. به عبارتی مشخص شد که در خانواده پدرش، در نسل‌های قبل از تولد این آهنگساز، فرزندی خارج از ازدواج به دنیا آمده است.

بگ گفت که این نشان می‌دهد در نسل‌های قبل از تولد بتهوون، فرزندی از یک رابطه خارج از ازدواج در شجره‌نامه خانوادگی‌اش متولد شده است.

 

با این حال، هنوز سوال کلیدی در مورد علت کم‌شنوایی بتهوون بی‌پاسخ مانده است. این راز همان چیزی است که بتهوون را بسیار جذاب و فریبنده می‌کند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها