کد خبر: ۲۰۳۶۵
۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
مسافرت یکی از بهترین روش‌های به آرامش رسیدن و زدودن خستگی روزها کار و تلاش از بدن خود است. سفر کردن فواید متعددی برای جسم و روح دارد. در سفر می‌توانیم با ساختن خاطره‌های دوست‌داشتنی، روزهای سخت و پرمشغله زندگی روزمره را بهتر تحمل کنیم.
به گزارش جدید پرس:

 سفر فواید بسیاری دارد. افرادی که سفرهای متعددی تجربه می‌کنند، افق دید بازتر و مهارت‌های ارتباطی بهتری دارند.

در ادامه به برخی از مزایای متعدد سفر رفتن اشاره کرده‌ایم:

سلامت جسم و روان

سفر رفتن درست مثل این است که یک دوره کوتاهی در زندگی‌تان، شروع دوباره‌ای داشته باشید. با محیط، آدم‌ها و غذاهای جدیدی آشنا می‌شوید و تجربه‌های خاطره‌انگیز دلچسبی کسب می‌کنید. افسردگی و اضطراب‌های ناشی از کار و زندگی با سفر کردن تا حد زیادی از بین می‌روند و ممکن است بعد از بازگشت از سفر به سراغ فعالیت‌های جدیدی بروید و زندگی‌تان را بهتر از قبل کنید. به‌طور کلی با سفر کردن می‌توانید روح و روان و زندگی سالم‌تری داشته باشید.

همچنین معمولا در مسافرت، فعالیت‌های فیزیکی‌تان بسیار بیشتر از مواقع عادی می‌شود، به‌ویژه اگر قصد طبیعت‌گردی داشته باشید. در سفر، بدن‌تان از کرختی در می‌آید و پس از بازگشت از سفر معمولا سرشار از انرژی می‌شوید.

مهارت‌های ارتباطی

اگر زندگی‌ پرمشغله‌ای دارید و نمی‌توانید ارتباط موثری با دیگران داشته باشید، سفر این کمبود را برایتان جبران می‌کند. روزهایی که در سفر هستید،‌ با انتخاب مقصدی آرام و بی‌سروصدا نه‌تنها می‌توانید ذهن‌تان را آرام کنید، بلکه با ارتباط با افراد محلی مهارت‌های ارتباطی‌تان را تقویت کنید. این موضوع در سفرهای خارج از کشور که زبان و فرهنگ کاملا متفاوتی دارند، خود را نشان می‌دهد. صحبت با مردم بومی منطقه‌ای که به آن سفر کرده‌اید، اثر فوق‌العاده‌ای روی مهارت‌های ارتباطی‌تان دارد.

زندگی آرام بدون فناوری

هنگام سفر، به‌ویژه وقتی به طبیعت‌گردی می‌روید، از دنیای پرمشغله‌ای که مملو از فناوری‌ها و دنیای مجازی است مدتی دور می‌مانید. در این روزها می‌توانید از دیدن مکان‌های مختلف دنیا، مانند دریا، نواحی سرسبز، خیابان‌های متنوع و مناطق باستانی لذت ببرید و آرامش داشته باشید. سفر کمک می‌کند تا احساس خوب و ذهن مثبتی داشته باشید.

کشف فرهنگ‌های دیگر

در سفر نه‌تنها با مکان‌های جدید و نقاطی که هرگز ندیده‌اید آشنا می‌شوید، بلکه با فرهنگ مردم بومی آن مناطق هم آشنا می‌شوید و فرصتی می‌یابید که دیدتان به دنیا و هرآنچه در آن است، بازتر شود. وقتی با مردمان متفاوت از شهر و محله خود آشنا شوید، توانایی سازگار شدن با محیط در شما افزایش می‌یابد. همچنین آگاهی‌هایتان هم بیشتر می‌شود و بعدها می‌توانید از مردم شهرهای مختلف که فرهنگ‌های متفاوتی دارند با دیگران صحبت کنید. درضمن روبه‌رو شدن با فرهنگ‌های متفاوت، تحمل‌تان را در برابر افرادی که در بافت فرهنگی کاملا متفاوت از شما بزرگ شده‌اند و سبک زندگی و سنت‌های مختلفی دارند افزایش می‌یابد. درواقع یاد می‌گیرید چگونه به ارزش‌ها و باورهای دیگران احترام بگذارید.

با ١١ فایده سفر رفتن آشنا شوید

افزایش خلاقیت

سفر به شما کمک می‌کند تا راه‌حل‌های جدید و گزینه‌های بهتری برای شرایط فعلی‌تان بیابید. درواقع با دیدن آدم‌های مختلف که باورهایی غیر از باورهای شما دارند یا برای مشکلات یکسان،‌ روش‌های دیگری به‌کار می‌گیرند، خلاقیت‌تان پرورش می‌یابد و یاد می‌گیرید مشکلات‌تان را با روش‌های خلاقانه‌تری حل کنید و به‌طورکلی آگاهی‌هایتان بالاتر رفته و زندگی‌تان را بهتر مدیریت کنید.

آشنایی با غذاهای جدید

اگر از امتحان کردن غذاهای جدید لذت می‌برید، مسافرت بهترین زمان برای این کار است. هر شهر و منطقه‌ای، غذاهای بومی خود را دارد که می‌توانید آنها را امتحان کنید و حتی دستور پخت آنها را یاد بگیرید. خوردن غذاهای خوشمزه محلی، یکی از اتفاق‌های خاطره‌انگیز سفر رفتن است.

شناخت خود

هنگام سفر با غریبه‌های متعددی روبه‌رو می‌شوید که ممکن است رفتاری متفاوت با افراد منطقه زندگی‌تان داشته باشند. چگونگی برخوردتان با این افراد و همینطور موقعیت‌های جدید کمک می‌کند تا خود را بهتر بشناسید و بدانید آیا می‌توانید از پس شرایط مختلف برآیید یا خیر. حتی اگر به‌تنهایی سفر کنید، به شناخت دقیق‌تری از خود دست می‌یابید.

ساختن خاطره‌های فراموش‌نشدنی

یکی از بهترین کارهایی که می‌توان در سفر انجام داد، ثبت خاطرهای زیبای سفر است. وقتی از مناظر سرسبز یا مناطق سنتی شهرهای مختلف عکس می‌گیرید، بعدها با تماشای آنها خاطرات خوب‌تان زنده می‌شود. همچنین در سفر اگر از نظر اقتصادی بتوانید هزینه کرده و برای خانواده خود سوغاتی بیاورید، گشتن در بازارهای سنتی شهری که به آن رفتید، خاطره خوبی برایتان می‌سازد.

با ١١ فایده سفر رفتن آشنا شوید

کاهش اضطراب و نگرانی

زندگی روزمره و پرمشغله امروز موجب اضطراب و نگرانی دایمی‌مان شده است. از وظایف شخصی گرفته تا کارهای مربوط به حرفه‌مان، جمعیت و سروصداهای اطراف‌مان، روح و جسم‌مان را به‌شدت خسته و گاه درمانده می‌کنند. اما وقتی فرصتی برای مسافرت پیدا می‌کنیم،‌ از تمام این مشکلات برای مدتی دور می‌شویم، هوای تازه تنفس می‌کنیم، غذاهای جدید می‌خوریم و فعالیت‌هایی غیر از کارهای روزمره انجام می‌دهیم. این شرایط حتی اگر مدت آن کوتاه باشد، اضطراب و نگرانی را از ما دور می‌کند و آرام‌تر می‌شویم و پس از سفر با روحیه‌ای تازه به کار و زندگی باز می‌گردیم.

توجه به محیط‌زیست و طبیعت

سفر و گشت‌وگذار در طبیعت و دیدن مکان‌هایی مانند جنگل‌ها، دریاها، کوهستان و هر محیط زیبایی که به آنجا سفر می‌کنید، حس قدردانی‌تان را از طبیعت و محیط‌زیست بالا می‌برد و در عین حال هنگام صحبت با محلی‌ها و افراد آگاه یاد می‌گیرید از طبیعت چگونه مراقبت کنید.

افزایش اعتمادبه‌نفس

سفر رفتن همانقدر که جذاب است، سختی‌های خودش را دارد. مثلا، ممکن است گرفتار هوای به‌شدت گرم منطقه‌ای که به آن سفر می‌کنید شوید. یا راهتان را گم کنید یا با مشکل زبان یا شوک فرهنگی در منطقه‌ای کاملا ناآشنا و غزیبه روبه‌رو شوید. زمانی‌که بتوانید از پس این مشکلات برآیید و باز هم سفر خوبی داشته باشید، اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس‌تان افزایش می‌یابد.

با سفر می‌توانید از فواید آن استفاده کنید. بنابراین همین حالا، برای سفر آینده‌تان برنامه‌ریزی کنید.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها