کد خبر: ۲۰۲۳۹
۰۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
مار، جانوری خزنده، گوشت‌خوار، با بدن کشیده و بدون پا است. مارها جانورانی خونسرد هستند. بدن مار از پولک‌هایی که با هم همپوشانی دارند، پوشیده شده‌است.
به گزارش جدید پرس:

بیشتر گونه‌های مار، جمجمه‌ای دارند که چندین مفصل بیشتر از اجداد مارمولکشان دارد. این جمجمه به آن‌ها اجازه می‌دهد تا شکارهای بسیار بزرگتر از سرشان را با کمک آرواره‌هایی که بسیار جابجایی پذیرند، ببلعند. اندام درونی بدن مارها برای تطبیق بیشتر با بدن کشیده و درازشان، به گونه‌ای است که عضوهای جفت در آن‌ها مانند کلیه‌ها به جای آنکه در دو سوی بدن باشد، یکی پس از دیگری قرار گرفته. همچنین بیشتر آن‌ها تنها یک شش دارند که کار می‌کند. برخی گونه‌های مار هنوز لگن خاصره دارند و یک جفت اندام بازمانده ژنتیکی ناخن مانند در دو سوی پارگین آن‌ها دیده می‌شود.

کفچه ماران، گرزه‌ماران و گونه‌های نزدیک به آن‌ها همگی از جمله مارهایی‌اند که برای بی‌حرکت کردن یا کشتن شکارشان از زهر استفاده می‌کنند. زهر در اصل همان بزاق اصلاح شدهٔمار است که از طریق دندان‌های نیش به شکار می‌رسد. مارها معمولاً از زهر برای شکار کردن استفاده می‌کنند و کمتر از آن در دفاع بهره می‌گیرند. در این گزارش به برخی از مرگبارترین مارها در دنیا پرداخته شده‌است.

1- اینلند تایپن

به طور کلی اینلند تایپن به عنوان زهردارترین مار دنیا شناخته می‌شود که از این مار با عنوان “مار خشم‌آلود” نیز یاد شده است. سم موجود در بدن این مار فلج‌کننده بوده و از تایپوکسین تشکیل شده؛ تایپوکسین ترکیبی از نوعی سم عصبی به نام نوروتوکسین، پروکوآگولانت و میوتوکسین‌ها بوده که همگی باعث بروز خونریزی در رگ‌های خونی و بافت‌های عضلانی شده و در نهایت منجر به اختلال شدید تنفسی می‌شود.

اگر این مارها را دیدید، از جایتان جم نخورید!/ عکس

اینلند تایپن با نام علمی Oxyuranus microlepidotus نیز شناخته می‌شود.

متاسفانه در 80 درصد موارد درمانی برای سم این مار وجود ندارد و در کمتر از یک ساعت مرگ فرد مصدوم را در پی خواهد داشت. بدون ذره‌ای شک می‌توان گفت در حال حاضر خطرناک‌ترین مار برای انسان‌ها بوده و می‌توان آن را یکی از مرگ‌بارترین حیوانات روی کره زمین دانست.

2- مار قهوه‌ای شرقی یا مار معمول قهوه‌ای

این مار بومی شرق و مرکز استرالیا و جنوب گینه‌ نو بوده؛ بسیار سرعت بالایی دارد اما به شدت منزوی است. طول مار قهوه‌ای شرقی دو متر اندازه‌گیری شده و بسیار بدنه باریکی دارد، در اغلب موارد تشخیص سر و گردن آن بسیار سخت خواهد بود. این مار زهردار در جنگل‌های استوایی به رنگ‌های مختلفی از قهوه‌ای کم رنگ گرفته تا سیاه دیده شده و قسمت‌های تحتانی آن زرد کرم رنگ است.

در حال حاضر در رتبه دوم از زهردارترین مارهای جهان قرار گرفته و جالب است بدانید 60 درصد از مارگزیدگی‌هایی که در استرالیا رخ می‌دهد به واسطه این مار انجام شده است!

اگر این مارها را دیدید، از جایتان جم نخورید!/ عکس

در هنگام حمله سر مار قهوه‌ای شرقی از سطح زمین بالاتر رفته و به شکل حرف S پیچیده و سپس اقدام به حمله می‌کند. اثرات ناشی از سم این حیوان بر سیستم گردش خون تاثیر عمده داشته و در نهایت منجر به خونریزی، نابودی قلب و عروق قلبی و ایست قلبی می‌شود.

3- مامبای سیاه

مامبای سیاه یکی از دو مار زهردار این لیست است که در آفریقا (به ویژه در بوته زارهای خشک آفریقای شرقی) زندگی می‌کند. این مار با سرعت بالایی که دارد طعمه خود را شکار کرده و سم بسیار قوی خود را به آن تزریق می‌کند. مامبای سیاه به عنوان سریع‌ترین و یکی از زهردارترین مارهای جهان شناخته می‌شود. این حیوان تا چهار متر نیز رشد می‌کند و با ساختار باریک و چابک خود در کسری از زمان می‌تواند سرعت خود را تا 19 کیلومتر در ساعت نیز برساند!

اگر این مارها را دیدید، از جایتان جم نخورید!/ عکس

درست همانند مار شرقی قهوه‌ای، این مار نیز در هنگام حمله سر خود را از سطح زمین بلند کرده و به شکل S در می‌آورد چراکه این کار به او کمک می‌کند تا تسلط بیشتری به روی هدف خود داشته و سریع به سمت آن حرکت کند.

ترکیب سرعت، زهر و نگرش تهاجمی باعث می‌شود تا مامبای سیاه در سرتاسر آفریقا ترس و هراس مردم را برانگیزد. البته باید توجه داشت که این مار مانند تمامی مارها از رویایی با انسان سر باز می‌زند اما در صورت برخورد نیز از مقابله و جنگ بسیار لذت می‌برد.

4_ شاه‌کبرا

زهر «شاه‌کبراها» در بین قوی‌ترین سم‌ها نیست، اما مقدار نوروتوکسینی که آنها می‌توانند در یک نیش وارد کنند - تا دو دهم اونس مایع - برای کشتن 20 نفر یا حتی یک فیل کافی است. سم «شاه‌کبرا» بر مراکز تنفسی مغز تأثیر می‌گذارد و باعث ایست تنفسی و نارسایی قلبی می شود.

شاه‌کبراها عمدتاً در جنگل‌های بارانی و دشت‌های هند، جنوب چین و آسیای جنوب شرقی زندگی می‌کنند و رنگ آن‌ها می‌تواند در مناطق مختلف، متفاوت باشد. آنها در زیستگاه های مختلف از جمله جنگل ها، بیشه های بامبو، باتلاق های حرا، مراتع در ارتفاعات و در رودخانه ها راحت هستند.

عکس| «شاه‌کبرا»؛ بزرگترین مار سمی که مار می‌خورد!

این گونه از سایر مارهای سمی و غیر سمی تغذیه می کند. آنها همچنین مارمولک، تخم مرغ و پستانداران کوچک را می خورند. آنها تنها مارهایی در جهان هستند که برای تخم های خود لانه می سازند و تا زمانی که جوجه ها بیرون بیایند از آنها به شدت محافظت می کنند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها