کد خبر: ۲۰۰۵۱
۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰
ترکیه پروژه ساخت جنگنده نسل پنجم خود را دنبال می‌کند و به تازگی تصاویری از آزمایش‌های اولیه آن روی باند فرودگاه منتشر کرده است.
به گزارش جدید پرس:

اطلاعات چندانی از مشخصات جنگنده نسل پنجم ترکیه در دست نیست اما به تازگی تصاویری از آزمایش‌های اولیه پروژه «تی‌اف-ایکس» در رسانه منتشر شده است که با نگاه به آن‌ها می‌توان اطلاعاتی هر چند اندک درباره این پرنده به دست آورد.

5826734

در تصاویر اولیه از این جنگنده چیزی که جلب توجه می‌کند، پیکربندی حسگرها در قسمت جلویی هواپیما است. در این پیکربندی زیر دماغه یک سیستم جستجو و ردیابی مادون قرمز (IRST) به چشم می‌خورد که البته می‌تواند عملکردهای دیگری نیز داشته باشد، در بالای دماغه نیز چیزی شبیه به سیستم هدف گیری الکترواپتیکال یا EOTS خودنمایی می‌کند.

5826733

چیزی دیگری که با نگاه به تصاویر می‌توان درباره‌اش گمانه‌زنی کرد، پیکربندی موتورهای این جنگنده است. تصاویر منتشر شده از پشت هواپیما و پیکربندی خروجی موتورها به طور کلی با نمونه‌های سری جنرال الکتریک F۱۱۰ مطابقت دارند.

از آنجا که نمونه‌هایی از موتورهای توربوفن اف ۱۱۰ در ترکیه تحت لیسانس تولید می‌شوند، می‌توان به این گمانه‌زنی اعتبار بیشتری داد. البته نگاهی به تنش‌های آمریکا و ترکیه در ماجرای جنگنده پنهانکار اف‌ ۳۵ آینده استفاده از فناوری این موتورها را در جنگنده پنهانکار جدید را در هاله‌ای از ابهام فرو می‌برد.

5826732

جنگنده پنهانکار ترکیه در مجموع بیشتر شبیه به جنگنده پنهان‌کار اف ۲۲ رپتور است البته ابعاد نمونه اولیه آن از رپتور آمریکایی کوچک‌تر به نظر می‌رسد.

این جنگنده قرار است تا سال ۲۰۳۰ به نیروی نظامی ترکیه اضافه شود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها