کد خبر: ۲۰۰۱۱
۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد زنان مبتلا به فشار خون بالا در دوران بارداری، نسبت به زنانی که در این دوران فشار خون نرمال دارند، به مرور افت ذهنی شدیدی پیدا می‌کنند.
به گزارش جدید پرس:

مطالعات اخیر فشار خون بالا در دوران بارداری را با بروز مشکلات شناختی در مراحل بعدی زندگی مرتبط می‌داند. همچنین این وضعیت ممکن است به بروز خطرات شناخته‌شده‌ای همچون سکته مغزی و بیماری‌های قلبی منجر شود. فشار خون حاملگی زمانی تشخیص داده می‌شود که فشار خون در خانمی که قبل از هفته بیستم فشار خون طبیعی داشته و پروتئینوری (پروتئین اضافی در ادرار) ندارد، بالاتر از ۹۰ روی ۱۴۰ میلی‌متر جیوه باشد.

طبق نتایج این مطالعات، زنان مبتلا به پره اکلامپسی (فشار خون بالا همراه با آسیب به کلیه و دیگر اندام‌ها در دوران بارداری) ممکن است بعدها [در مقایسه با آنهایی که در بارداری صرفاً فشار خون بالا (بدون آسیب جانبی) دارند]، زوال شناختی بیشتری را تجربه کنند.

اختلال‌های شناختی (CD یا Cognitive disorder) دسته‌ای از اختلالات روانی هستند که در درجه اول بر توانایی‌های شناختی از جمله یادگیری، حافظه، درک، تمرکز و حل مسئله تأثیر می‌گذارند.

تاثیرات مهم فشار خون بالا در این گروه از زنان

میشل میلکه، نویسنده این مطالعه، می‌گوید: هرچند که تحقیقات بیشتری برای تأیید این یافته‌ها نیاز است، اما با این حال، این نتایج اثبات می‌کند که مدیریت و نظارت بر فشار خون در طول بارداری و بعد از آن، یک عامل مهم برای حفظ سلامت مغز در مراحل بعدی زندگی است.

 

تیم تحقیقات برای انجام این مطالعه، سوابق پزشکی ۲۲۳۹ زن با میانگین سنی ۷۳ سال را به منظور کسب اطلاعات در مورد سابقه بارداری بررسی کردند. در مجموع، ۸۳ درصد از این جمعیت حداقل یک بار باردار شده بودند. حدود ۱۰۰ بیمار در هفته بیستم بارداری دچار فشار خون بالای حاملگی و ۱۴۷ بیمار پره اکلامپسی داشتند. بیش از ۱۶۰۰ نفر نیز فشار خون طبیعی داشتند.

مسمومیت بارداری یا پره اکلامپسی جزئی از عوارض جانبی بارداری است که با فشار خون بالا و و علائم دیگری مانند آسیب به اندام‌های داخلی مانند کبد و کلیه مشخص می‌شود. این عارضه در دوران بارداری معمولاً پس از هفته بیستم در خانم‌هایی که فشار خون طبیعی و معمولی دارند، پدیدار می‌شود.

شرکت‌کنندگان در این مطالعه، به طور میانگین هر ۱۵ ماه یکبار در مدت پنج سال تست‌های حافظه و تفکر را انجام می‌دادند. نتایج نهایی می‌گوید که زنان مبتلا به فشار خون بالا در دوران بارداری نسبت به زنان دارای فشار خون طبیعی در این دوران و حتی زنانی که زایمان نکرده بودند، افت ذهنی بیشتری داشتند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها