کد خبر: ۱۹۹۹۷
۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۰
قهوه نوشیدنی محبوب بسیاری از مردم جهان است. برای آنها گذراندن روزی که در آن قهوه وجود نداشته باشد نه تنها بی معنی بلکه می‌تواند عذاب‌آور باشد. اما برای اینکه قهوه برایمان مفیدتر باشد باید به ۴ نکته مهم توجه کنیم.
به گزارش جدید پرس:

بیشتر افراد قهوه خالی را نمی‌نوشند و آن را همراه با چیزهای دیگری مصرف می‌کنند. این موارد می‌توانند افزودنی‌های به قهوه مانند شکر و شیر باشند یا خوراکی‌هایی که معمولا همراه قهوه استفاده می‌شوند مثل انواع شیرینی و شکلات. همه اینها در صورتی که دقت نداشته باشید می‌توانند کالری و قند فراوانی وارد بدنتان کنند.

قهوه نوشیدنی محبوب بسیاری از مردم جهان است. برای آنها گذراندن روزی که در آن قهوه وجود نداشته باشد نه تنها بی معنی بلکه می‌تواند عذاب‌آور باشد. این موضوع طبیعی است.

قهوه نه تنها به علت وجود کافئین قابلیت تبدیل شدن به یک عادت را دارد بلکه به خاطر سایر عملکردها نیز به یک عادت مهم روزانه تبدیل می‌شود. این موارد را تجسم کنید:

  • زمانی که پیش از شروع کار جدی روزانه قهوه‌ای آماده می‌کنید
  • سرکار با همکارتان با یکدیگر می‌نشینید و برای استراحت قهوه می‌نوشید
  • به بهانه قهوه مقداری شکلات و شیرینی می‌خورید
  • قراری دوستانه به بهانه نوشیدن قهوه در کافی‌شاپ می‌گذارید

در همه این لحظات قهوه سازنده لحظات و خاطرات ماست. همچنین مطالعات و تحقیقات نشان می‌دهند که قهوه تاثیرات بسیار مفیدی برای سلامتی دارد. قهوه می‌تواند متابولیسم را بالابرده و سرعت مصرف کالری را افزایش دهد و با این کار به حفظ وزن بدن کمک کند. قهوه می‌تواند نرخ ابتلا به دیابت را نیز کم کند. همچنین منبع بسیار مهمی برای آنتی‌اکسیدان‌ها محسوب می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌ها به بدن کمک می‌کنند تا در برابر ابتلا به سرطان مقاوم‌تر شود. کمک به بهبود عملکرد و حفظ سلامتی قلب، افزایش تمرکز و وجود منابع ریزمغذی نیز برخی دیگر از مزایای قهوه برای سلامتی هستند.

اما برای اینکه قهوه برایمان مفیدتر باشد باید به ۴ نکته مهم توجه کنیم. انجام همین کارهای ساده می‌تواند به سرعت تاثیر خود را نشان دهد. بنابر ین حتما آنها را امتحان کنید و ببینید که چگونه می‌توانند بر شما تاثیر بگذارند.

بهترین زمان مصرف قهوه ؛ ۴ نکته مهم در نوشیدن قهوه | روش مناسب درست کردن قهوه را بشناسید

۱- زمان صحیح مصرف قهوه

زمان نوشیدن قهوه بسیار مهم است. همه ما می‌دانیم که قهوه را نباید در ساعات پایانی روز مصرف کرد چون کافئین موجود در آن می‌تواند روند طبیعی خوابمان را دچار اختلال کند. ولی بسیاری این را نمی‌دانند که در ساعت‌های ابتدایی روز و بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب هم نباید قهوه خورد. در واقع بهترین زمان مصرف حدود یک ساعت و نیم بعد از بیدار شدن هست. 

به این ترتیب اگر می‌خواهید قهوه به بازدهی کاری و تمرکزتان بیشترین کمک را کند به جایی که بعد از بیدار شدن یا همراه صبحانه آن را بخورید و سپس به سر کار بروید، ابتدا صبحانه را نوش جان کنید و بعد از رسیدن به سر کار و پیش از آغاز فعالیت‌های کاری روزانه قهوه را آماده کرده و بنوشید.

بهترین زمان مصرف قهوه ؛ ۴ نکته مهم در نوشیدن قهوه | روش مناسب درست کردن قهوه را بشناسید

۲- انتخاب درست نوع قهوه

اینکه چه قهوه‌ای می‌نوشید بسیار مهم است. بسیاری از افراد بدون توجه به نوع و ویژگی‌های قهوه آن را خریداری کرده و مصرف می‌کنند. عمده قهوه‌ای که مصرف می‌کنیم از دو گونه عربیکا و روبوستا هست. این دو گونه با هم تفاوت‌های بسیاری دارند. هم در طعم و هم در میزان کافئین. 

در ساعات آغازین روز نیازمند ترکیب‌هایی از قهوه هستید که کافئین بیشتری داشته باشد و به مرور که به ساعات پایانی نزدیک می‌شوید نیازمند قهوه‌هایی هستید که میزان کافئین آنها کمتر باشد. اینکه چطور میزان کافئین و طعم و رایحه با یکدیگر بالانس شوند برای بسیاری از افراد کار دشوار و پیچیده‌ای است. این موضوع نیاز به ترکیب مناسبی از دانه‌های گوناگون با رست‌های مختلف دارد. 

برای حل این مشکل بسیاری از برندهای معتبر همانند پارگون قهوه‌های ترکیبی را ارائه می‌دهند. این قهوه‌ها، ترکیبی از دانه‌های گوناگون قهوه با ویژگی‌های مختلف هستند که براساس دانش متخصصان و ذائقه‌ مشتریان آماده‌سازی می‌شوند. قهوه‌های ترکیبی علاوه بر اینکه رایحه و طعم مطبوعی که دارند میزان کافئین در آنها نیز طبقه‌بندی شده است. 

مثلا برند پارگون چند نوع قهوه ترکیبی گوناگون ارائه می‌دهد که می‌توانید با توجه به‌ نیازتان از میان آنها انتخاب کنید. برای شروع روز می‌توانید از قهوه ترکیبی هارمونی آن استفاده کنید که میزان کافئین متوسط و رو به‌ بالایی دارد و ظهر به بعد قهوه ترکیبی ریلکس را برگزینید که کافئین پایین‌تری دارد.

به این ترتیب ضمن لذت بردن از یک فنجان قهوه خوش طعم می‌توانید با تنظیم میزان کافئین بدون اینکه خوابتان در شب دچار اختلال شود انرژی خودتان در طول روز را نیز حفظ کنید. حتی در مواقع دیگر نیز قهوه‌های ترکیبی انتخاب مناسبی هستند. اگر اهل ورزش هستید باید بدانید که قهوه می‌تواند به عملکردتان در هنگام فعالیت‌های بدنی کمک کند. 

در این شرایط قهوه ترکیبی هایپر یا بوست می‌توانند انتخاب مناسبی باشند. کافی است فنجانی از آنها حدود نیم ساعت قبل از شروع فعالیت ورزشی بنوشید.

بهترین زمان مصرف قهوه ؛ ۴ نکته مهم در نوشیدن قهوه | روش مناسب درست کردن قهوه را بشناسید

۳- روش مناسب درست کردن قهوه

روش‌ها و ابزارهای متنوعی برای درست کردن قهوه یا به معنای دقیق‌تر، دم‌آوری قهوه وجود دارد. هر روش علاوه بر اینکه نوع طعم متفاوتی در نوشیدنی ایجاد می‌کند، تاثیر متفاوتی بر میزان مواد مغذی و کافئین قهوه نیز دارد.

مثلا روش دم‌آوری به سبک قهوه ترک باعث ایجاد کافئین بیشتری می‌شود ولی در عوض طعم تلخ‌تری دارد و هم اینکه به علت فیلتر نشدن رسوب قهوه می‌تواند باعث اذیت شدن معده در برخی افراد شود. اسپرسو پر کافئین است ولی تلخ هست ولی رسوبات در آن تا حد زیادی فیلتر می‌شود. 

استفاده از قهوه‌سازهای دمی، قهوه ملایمی می‌دهد که کافئین متوسطی دارد. خیلی‌ها این طعم موردعلاقه‌شان هست و برخی نیز معتقدند این دستگاه‌ها طعم واقعی قهوه را ارائه نمی‌کنند و عصاره‌گیری مناسبی در آنها به وجود نمی‌آید.

بهتر است در مورد روش‌های مختلف دم‌آوری قهوه مطالعه کنید و روش مناسب خودتان را کشف کنید.

بهترین زمان مصرف قهوه ؛ ۴ نکته مهم در نوشیدن قهوه | روش مناسب درست کردن قهوه را بشناسید

۴- انتخاب همراه قهوه

بیشتر افراد قهوه خالی را نمی‌نوشند و آن را همراه با چیزهای دیگری مصرف می‌کنند. این موارد می‌توانند افزودنی‌های به قهوه مانند شکر و شیر باشند یا خوراکی‌هایی که معمولا همراه قهوه استفاده می‌شوند مثل انواع شیرینی و شکلات. همه اینها در صورتی که دقت نداشته باشید می‌توانند کالری و قند فراوانی وارد بدنتان کنند. 

این اتفاق باعث می‌شود تا در نهایت تمام مزایای قهوه از بین برود. ورود حجم بالای قند امکان دارد باعث نوسانات قندی شود و تلاش قهوه برای افزایش تمرکزتان را به باد دهد. کالری فراوان نیز می‌تواند افزایش متابولیسمی که قهوه ایجاد می‌کند و باعث بیشتر شدن سوخت و ساز بدن و در نتیجه کمک به متعادل ماندن وزن می‌شود را بی‌فایده کند. 

اگر نمی‌توانید قهوه خالی بنوشید و دوست دارید همراه قهوه‌تان شیرینی بخورید لازم نیست کلا آن را حذف کنید ولی به این موارد توجه داشته باشید و به جای اینکه در کنار جعبه شیرینی شروع به نوشیدن قهوه کنید یک تکه کوچک بردارید و با همان قهوه خود را تمام کنید.

مصرف متعادل و اصولی قهوه باعث می‌شود تا منافع این نوشیدنی مفید به بیشترین حد خودش برسد. مصرف حدود ۳ فنجان قهوه در روز به همراه توجه به موارد ذکر شده بهترین روش است. این کار باعث می‌شود تا به خوبی از مزایای قهوه بهره‌مند شوید و ضمن افزایش انرژی و بالاتر رفتن سطح تمرکز از منافع آن برای سلامتی نیز استفاده کنید. 

هرچند تعداد بسیار زیادی از انواع قهوه‌ تک خاستگاه در بازار وجود دارند اما به دست آوردن تعادل مناسب میان طعم و کافئین در آنها سخت است. برای مصرف روزمره، قهوه‌های ترکیبی مزایایی دارند که آنها را انتخاب مناسب‌تری می‌کنند، بنابراین با انتخاب آنها می‌توانید کار خود را ساده‌تر کنید.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها