کد خبر: ۱۹۹۱۸
۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۰
محققان ناسا اولین شواهد مستقیم آتشفشانی را در سیاره زهره کشف کردند؛ کشفی که دهه‌ها در حال ساخت بوده است.
به گزارش جدید پرس:

به نقل از روزنامه سان، آنها پس از غربال کردن تصاویر رادار آرشیوی گرفته‌شده از زهره در طول ماموریت ماژلان ناسا در دهه ۱۹۹۰ به این یافته دست پیدا کرده‌اند.

در این تصاویر، محققان مشاهده کردند که یک دریچه آتشفشانی در کمتر از ۱۲ ماه تغییر شکل می‌دهد و به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.

ناسا در یک پست وبلاگ توضیح داد که دانشمندان به دنبال آتشفشان‌های فعال هستند تا بهتر بفهمند که چگونه درون یک سیاره می‌تواند پوسته آن را شکل دهد، تکامل آن را فعال کند و بر قابلیت سکونت آن تأثیر بگذارد.

چنین استدلالی در پشت جدیدترین ماموریت ناسا به «ونوس وریتاس» یا انتشار ناهید، علوم رادیویی، InSAR، توپوگرافی و طیف‌سنجی است.

رابرت هریک، استاد پژوهشی در دانشگاه آلاسکا فیربنکس و عضو تیم علمی «وریتاس» (VERITAS) که مطالعه داده‌های آرشیوی را مدیریت می‌کرد، می‌گوید: «انتخاب ماموریت وریتاس توسط ناسا به من انگیزه داد تا به دنبال فعالیت‌های آتشفشانی اخیر در داده‌های ماژلان بگردم.»

او افزود: «من واقعاً انتظار نداشتم موفق باشم، اما پس از حدود ۲۰۰ ساعت مقایسه دستی تصاویر مدارهای مختلف ماژلان، دو تصویر از یک منطقه را دیدم که با فاصله ۸ ماه از یکدیگر گرفته شده بودند و تغییرات زمین‌شناسی گویا ناشی از یک فوران را نشان می‌دادند.»

 

ناسا می‌گوید: «مدت‌ها تصور می‌شد که این منطقه از نظر آتشفشانی فعال است، اما هیچ شواهد مستقیمی از فعالیت آن وجود نداشت.»

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها