کد خبر: ۱۹۸۴۳
۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
دو روز است که رابطه آمریکا و روسیه شکرآب تر از همیشه شده است. دلیل هم روشن است ، سرنگونی یک پهپاد مدرن ام کیو ۹ مدرن آمریکایی توسط سوخوی ۲۷ روسیه!
به گزارش جدید پرس:

درحالی که ارتش روسیه با انتشار تصاویری از همراهی دو فروند سوخوی روسی با پهپاد سرنگون شده آمریکایی ادعا کرده بود هیچ برخورد یا شلیکی از سوی جنگنده های روسی برای سرنگونی این پهپاد صورت نگرفته است ، انتشار یک ویدیوی جدید از سوی پنتاگون ، دلیل سقوط پهپاد آمریکایی را مشخص کرده است.

عکس | رازگشایی از ضربه کاری جنگنده روسیه به پهپاد آمریکایی بدون شلیک و برخورد !

پنتاگون پس از انتشار ویدیویی ارتش روسیه ، فیلمی را از آخرین لحظات پیش از سرنگونی پهپاد خود منتشر کرده که در آن سوخوی روسی درست در لحظه عبور از کنار پهپاد آمریکایی بخشی از محفظه سوخت خود را روی این پهپاد خالی می کند و این عملیات سوخت ریزی باعث از کار افتادن سیستم ارتباطی پهپاد و دوربین هایش شده و آن را از کنترل اپراتورهای این جنگنده بدون سرنشین خارج کرده است. اتفاقی که یک جدال سیاسی بزرگ میان دو کشور بر سر این پهپاد گرانقیمت ایجاد کرده است!

جنگ بر سر پیدا کردن لاشه این پهپاد که پر است از تکنولوژی های روز جنگی دنیا! روسیه به دست آوردن این لاشه را حق خود می داند و آمریکا در تلاش برای یافتن بقایای آن به همتایان روسی هشدار جدی داده است!

MQ-۹ Reaper چیست؟

عکس | رازگشایی از ضربه کاری جنگنده روسیه به پهپاد آمریکایی بدون شلیک و برخورد !

MQ-۹ Reaper یک هواپیمای بدون سرنشین بزرگ است که توسط پیمانکار نظامی جنرال اتمیکس ساخته شده است. از راه دور توسط یک تیم دو نفره، متشکل از یک خلبان و یک خدمه هوایی که حسگرها را کار می کند و سلاح ها را هدایت می کند، اداره می شود.

طول این هواپیما ۱۱ متر و طول بال آن بیش از ۲۲ متر است. نیروی هوایی ایالات می گوید این پهپاد یک پهپاد شناسایی و جاسوسی است ، در حالی که توانایی منحصر به فرد این پرنده برای حملات دقیق علیه اهداف با ارزش و حساس را در عراق ، سوریه و افغانستان و در عملیات های مهم علیه رهبران طالبان ، داعش و القاعده نشان داده است. ریپرها می توانند ۱۶ موشک هلفایر را حمل کنند که معادل ظرفیت بارگیری یک هلیکوپتر آپاچی است!

این پهپاد قادر به پرواز در ارتفاع ۵۰۰۰۰ فوتی (۱۵ کیلومتری) هستند و می توانند حدود ۲۴ ساعت بر روی اهداف پرسه بزنند و آنها را برای ماموریت های نظارتی محرمانه ، کنترل کنند. مهمتر اینکه مهم نیست که عملیات کجای دنیا باشد. تمام ماموریت قابلیت کنترل از پایگاهی نظامی از درون خاک آمریکا را دارد و دو اپراتور به دور از خطر ماموریت شناسایی یا تک نظامی را انجام می دهند!

تنها در طول سال ۲۰۱۸، پهپادهای MQ-۹ Reapers در مجموع ۳۲۵۰۰۰ ساعت برای نیروی هوایی آمریکا پرواز کردند که ۹۱٪ این مدت پروازی برای پشتیبانی از عملیات جنگی بوده است!

دعوا در ارتفاع ۱۰ کیلومتری از سطح زمین!

فیلم دراماتیکی که روز پنجشنبه از حالت طبقه بندی پنتاگون خارج شد تا پاسخی باشد برای ادعای بی تقصیری سوخوی روسی در سرنگونی پهپاد آمریکایی نشان می دهد که جت روسی یک ستون سوخت از روی پهپاد منتشر می کند که باعث قطع شدن سیستم دوربین آن می شود.

هواپیماهای روسیه و آمریکا در طول جنگ مسکو در اوکراین بر فراز دریای سیاه عملیات کرده اند، اما این اولین حادثه از نوع خود از زمان آغاز درگیری است - و تهدیدی برای تشدید تنش بین دو کشور است.

این پهپاد - یک MQ-۹ Reaper ساخت آمریکا - و دو هواپیمای سوخو-۲۷ روسی روز سه‌شنبه در حال پرواز بر فراز آب‌های بین‌المللی بر فراز دریای سیاه بودند . آمریکا با استناد این فیلم ادعا می کند یکی از جت‌های روسی عمداً در مقابل هواپیمای بدون سرنشین پرواز کرد و سوخت را روی چندین هواپیمای بدون سرنشین ریخت.

 

تردیدهایی درباره برخورد پهپاد با هواپیما هم وجود داشت اما تصاویر منتشره گویای چنین اتفاقی نیست. با این وجود پس این تقابل ، اپراتورهای پهپاد تلاش داشتند تا این پهپاد MQ-۹ را در آب های بین المللی پایین بیاورند. اتفاقی که سرانجام به جایی نرسید و با سقوط پهپاد آمریکایی تقابل دو کشور بر سر لاشه این پهپاد سرنگون شده آغاز شده است.

عکس | رازگشایی از ضربه کاری جنگنده روسیه به پهپاد آمریکایی بدون شلیک و برخورد !

دعوا بر سر لاشه گم شده

مسابقه ای برای جلوگیری از افتادن پهپاد به دست طرف مقابل در حال انجام است. مقامات آمریکایی می گویند تا حالا هیچ یک از ارتش های دو طرف نتوانستند لاشه این پهپاد را پیدا کنند. پهپادی چند صد میلیون دلاری با پیشرفته ترین امکانات راداری و تکنیک های نظامی کنترل از راه دور . پهپادی که دبیر شورای امنیت روسیه دستیابی به لاشه آن و تلاش برای بازخوانی سیستم های سازنده اش را حق کشور خود می داند.

اما یک سوال مبرم وجود دارد که بی پاسخ مانده است: وضعیت Reaper سقوط کرده و اطلاعات فوق محرمانه آن چه خواهد شد؟ به گفته کربی: « آمریکامطمئن نیست که بتواند با موفقیت لاشه هواپیما را در دریای سیاه بیابد.» نیروی دریایی مسکو چندین کشتی در دریای سیاه دارد، از جمله کشتی‌های مستقر در بنادر کریمه، که آنها را در موقعیتی مناسب برای تلاش برای بازیابی پهپاد آمریکایی MQ-9 Reaper قرار می دهد.
 

جرا آمریکا می ترسد؟

اتفاقی که می تواند موجب مهندسی معکوس از این سری از پهپادهای غولپیکر آمریکایی شود. پیشتر هم سرنگونی پهپادهای آمریکایی در خاک کشورهای دیگر باعث تولید نمونه هایی از این پهپادهای گرانقیمت بر اساس مهندسی معکوس شده است. شاهد ۱۹۱ که بر اساس نمونه آمریکایی آر کیو ۱۷۰ ، مهمترین نمونه از بازسازی پهپادهای آمریکایی است که در کشورمان و پس از به زمین نشانده شدن پهپاد آمریکایی در حوالی بردسکن ، به دست مهندسان نظامی ایرانی اتفاق افتاد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها