کد خبر: ۱۹۸۳۸
۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۰
زباله های فضایی یکی از اصلی ترین مشکلاتی محسوب می شوند که ماهواره های موجود در مدار زمین و ایستگاه فضایی بین المللی با آن مواجه هستند. شب گذشته ایستگاه فضایی بین المللی به منظور اجتناب از برخورد با یک زباله نسبتا بزرگ سرگردان در مدار زمین مجبور به انجام مانور جا به جایی شد.
به گزارش جدید پرس:

 آژانس فضایی روسیه ساعاتی پیش اعلام کرد: فضاپیمای تدارکاتی پروگرس MS-22 روسیه برای جلوگیری از برخورد ایستگاه بین المللی فضایی با زباله های فضایی، ناگزیر شد، پیشرانه های خود را روشن کرده و این ایستگاه را جا به جا کند.

در این بیانیه آمده است: برای دومین بار در طول ماه جاری میلادی، فضا پیمای تدارکاتی Progress MS-22 ایستگاه فضایی بین‌المللی را از برخورد با زباله‌ های فضایی  نجات می دهد.

بر اساس این گزارش، فضاپیمای ترابری Progress MS-22 پیشرانه خود را در ساعت ۲و ۵۴ دقیقه بعد از ظهر روشن کرده و طی ۱۳۵ ثانیه با سرعت سه دهم متر بر ثانیه، ایستگاه فضایی را جا به جا نمود تا زباله فضایی در مسیر خود به این ایستگاه برخورد نکند.

در نتیجه این ماموریت اضطراری، میانگین ارتفاع مداری ایستگاه بین المللی فضایی در مجموع  به ۴۱۹  کیلومتر بالاتر از سطح زمین رسید.به گزارش سیناپرس، مدار ایستگاه بین المللی فضایی آخرین بار در ۶ مارس تنظیم شده بود. دیمیتری پتلین فضانورد آژانس فضایی روسیه در این رابطه گزارش داد، اگر مانور فوق الذکر انجام نمی شد، ایستگاه فضایی به زباله های تهدید کننده برخورد می کرد.

به گزارش سیناپرس، ماکسیم پنکوف، مشاور مدیر اجرایی TsNIImash  موسسه تحقیقاتی پیشرو آژانس فضایی روسیه  پیشتر به رسانه های خبری گفته بود که سیستم هشدار خودکار موقعیت‌های خطرناک در فضای نزدیک به زمین بیش از ۱۶ هزار مورد از نزدیکی ایستگاه فضایی بین‌المللی و فضاپیمای روسی را با اجرام خطرناک در مدار ۲۲۲۲ ثبت کرده است.

وی در این رابطه تصریح کرد: ایستگاه فضایی بین‌المللی پنج مانور بر اساس داده ‌های این سیستم برای جلوگیری از برخورد با زباله ‌های فضایی انجام داده و به این ترتیب از آسیب دیدن گران ترین سازه ساخته شده توسط بشر در طول تاریخ جلوگیری شد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها