کد خبر: ۱۹۸۳۰
۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰
عربستان سعودی تنها دو روز پس از اعلام موجودیت دومین شرکت هواپیمایی ملی این کشور، از سفارش خرید ۷۸ فروند هواپیمای «بوئینگ ۷۸۷ دریم‌لاینر» خبر داد.
به گزارش جدید پرس:

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان روز یکشنبه به طور رسمی اعلام کرد که شرکت هواپیمایی «ریاض ایر» به عنوان دومین شرکت هواپیمایی ملی این کشور آغاز به کار خواهد کرد.

شرکت هواپیمایی سعودی که اولین شرکت هواپیمایی ملی عربستان محسوب می‌شود، در سال ۱۹۴۵ میلادی آغاز به کار کرد.

از ۷۸ فروند هواپیمای «بوئینگ ۷۸۷ دریم‌لاینر» ۳۹ فروند سهم شرکت هواپیمایی سعودی و ۳۹ فروند سهم «ریاض ایر» خواهد بود.

عربستان در نظر دارد طی سال‌های آینده به یکی از مراکز اصلی حمل و نقل هوایی در منطقه خلیج فارس تبدیل شود.

سفارش جدید عربستان به شرکت بوئینگ پنجمین سفارش بزرگ خرید هواپیما در تاریخ این شرکت آمریکایی محسوب می‌شود. کاخ‌سفید ارزش سفارش خرید این ۷۸ فروند هواپیما را ۳۷ میلیارد دلار اعلام کرده است.

عربستان امیدوار است تا سال ۲۰۳۰ بتواند به کمک دو شرکت «سعودی» و «ریاض ایر» سالانه ۳۳۰ میلیون مسافر هوایی را جابجا کند. دولت عربستان به این ترتیب امیدوار است بتواند به تدریج با دیگر فرودگاه‌های بزرگ خلیج‌فارس از جمله دبی، دوحه و ابوظبی رقابت کند.

این در حالی است که شرکت‌های هواپیمایی عربستان مجبور به رقابت با شرکت‌های مطرحی مثل «امارات» یا «قطر ایرویز» خواهند بود. با این حال تحلیلگران بر این باور هستند که شرکت‌های عربستانی می‌توانند روی بازار داخلی خود با جمعیت ۳۵ میلیون نفری آن نیز حساب کنند.

مدیرعامل «ریاض ایر» اعلام کرده است که این شرکت تا پیش از انجام اولین پروازهایش در ابتدای سال ۲۰۲۵ میلادی، در نظر دارد هواپیما‌های بیشتری سفارش دهد. وی احتمال خرید هواپیما از شرکت ایرباس را رد نکرد.

مدیرعامل «ریاض ایر» افزود که این شرکت امیدوار است تا پرواز‌هایی را «به بیش از یکصد مقصد» در جهان برنامه‌ریزی کند.

به گفته مقام‌های عربستان شرکت «ریاض ایر» قرار است به طور مستقیم یا غیرمستقیم «بیش از ۲۰۰ هزار» شغل ایجاد کند.

مقام‌های عربستان ماه نوامبر سال گذشته از طرح ساخت فرودگاه جدیدی برای ریاض، پایتخت این کشور خبر داده بودند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها