کد خبر: ۱۹۷۱۹
۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
امیر قلعه‌نویی سرمربی جدید تیم ملی ایران این روز‌ها در حال انتخاب دستیارانش برای تیم ملی است.
به گزارش جدید پرس:

 تیم ملی فوتبال ایران بعد از سال‌ها کار کردن با سرمربیان خارجی، از کی‌روش و ویلموتس گرفته تا دراگان اسکوچیچ، دوباره رو به مربیان داخلی آورده و این بار قرار است امیر قلعه‌نویی که ۱۶ سال پیش برای اولین بار طعم حضور روی نیمکت تیم ملی را چشیده بود، هدایت یوز‌ها را برای رقابت‌های جام ملت‌های آسیا برای دومین بار به عهده بگیرد.

به گزارش فرارو، انتخاب امیر قلعه‌نویی به عنوان سرمربی تیم ملی ایران، آنهم در شرایطی که پیش از این با نوشتن یک متن اینستاگرامی از این کار انصراف داده بود، موافقان و مخالفان زیادی دارد، ولی به عقیده موافقان او، اهمیت دادن به مربیان داخلی باید در اولویت باشد و از همین رو است که قلعه‌نویی به عنوان سرمربی جدید انتخاب شده است.

 

 

قلعه‌نویی هم پیش از آنکه روی نیمکت تیم ملی بنشیند یکی از مخالفان جدی سرمربیان خارجی برای تیم ملی بود. او در دهه گذشته بار‌ها عنوان کرده دانش سرمربیان داخلی به اندازه خارجی‌هایی است که به فوتبال ایران می‌آیند و فقط به دلیل آنکه چشم مربیان داخلی «آبی» نیست، فرصت لازم در اختیارشان گذاشته نمی‌شود. این عبارت «چشم‌آبی» را قلعه‌نویی در طول دوران مربیگری‌اش در فوتبال ایران که هدایت تیم ملی به عهده یک سرمربی خارجی، خاصه کارلوس کی‌روش بوده، به کرات تکرار شده است. مشکل، اما اینجاست که حالا خود قلعه نویی بعد از انتخاب شدن به عنوان سرمربی تیم ملی، در اولین گام تصمیم گرفته ۳ دستیار خارجی برای ایران بیاورد! این یکی از آن دست تناقضاتی است که نمی‌شود به سادگی از کنارش گذشت. به گزارش فرارو، در یکی دو روز اخیر شایعاتی در مورد دستیاران قلعه‌نویی در تیم ملی عنوان شده است؛ از جمله اینکه روز گذشته عنوان شد سه دستیار خارجی مدنظر سرمربی تیم ملی قرار دارند که دستیار اولش از کشور پرتغال است که در دوره جام جهانی حضور داشته است. مربی بدنساز و مربی دروازه‌بان‌ها نیز خارجی هستند که روی تاوارس مربی گلر‌های پیشین سپاهان گزینه پیوستن به کادر فنی تیم ملی است و فدراسیون فوتبال در حال مذاکره با باشگاه برزیلی است که تاوارس تحت قرارداد آنهاست.
اینجا همان موردی است که باید زیر ذره بین برود. در واقع مسئله اصلی این است که چطور مخالف حضور مربیان خارجی که قلعه‌نویی چندین بار مدافعانِ این اقدام را به «اجنبی پرستی» متهم کرده حالا انتقادات گذشته را فراموش کرده و حامی استفاده از دستیار خارجی برای نیمکت ایران شده است؟ آیا قلعه نویی اعتقاد دارد فقط سرمربیان ایرانی توانایی دارند و دستیاران آن‌ها ناتوان هستند؟ به هر روی برای آنکه نگاه قلعه نویی به استفاده از مربیان خارجی در دهه گذشته بیشتر روشن شود می‌توان به بخشی از کنایه‌های او درباره حضور «چشم آبی»‌ها در فوتبال ایران پرداخت.

در همین راستا و احتمالا از اولین دفعاتی که قلعه‌نویی «چشم‌آبی» و «اجنبی» را رو کرد، مربوط به سال ۱۳۹۰ باشد؛ خرداد همان سال، او که از قانون سقف قرارداد وضع‌شده توسط سازمان لیگ شاکی بود، در یک برنامه زنده تلویزیونی حاضر شد و انتقادش نسبت به چشم‌آبی‌ها را عیان کرد. «آیا قانون سقف قرارداد‌ها در مورد کی‌روش هم رعایت شده؟ بنده، چون چشم‌آبی نیستم و ادبیاتم ضعیف است، کسی حرفم را قبول نمی‌کند، اما مسئولان از کی‌روش بپرسند آیا این قانون می‌تواند به فوتبال ما کمک کند؟» چند ماه بعد قلعه‌نویی دوباره «چشم‌آبی» بودن سرمربی تیم ملی را زیر سؤال برد و این بار در اعتراض به فهرست اسامی بازیکنانی که به تیم ملی دعوت شده و از تراکتورسازی فقط یک نفر فراخوانده شده بود به‌شدت گلایه کرد. «اگر الان یک مربی داخلی سر تیم بود معلوم نبود رسانه‌ها برای این اسامی دعوت‌شده چه انتقاد‌ها که نمی‌کردند، ولی متأسفانه چشم‌آبی‌ها حتما هر تصمیمی بگیرند درست است.»

 

دیگر استفاده از کلمه چشم‌آبی و حمله به موافقان حضور سرمربیان خارجی در تیم‌های ایرانی تقریبا تکیه‌کلام امیر قلعه‌نویی شده بود. او فروردین ۱۳۹۲ این‌بار به بهانه اردو‌های تیم ملی و برنامه‌ریزی فدراسیون فوتبال یک‌بار دیگر «چشم‌آبی» معروفش را به کار برد و گفت: «چون چشم‌آبی هم نیستیم باید به ما حمله شود، یک برنامه خاص هم که نمی‌خواهم در موردش صحبت کنم (برنامه ۹۰)، منتظر چنین فرصت‌هایی است.»
دی‌ماه ۱۳۹۳، اما یک فرصت خوب در اختیار قلعه‌نویی قرار گرفت تا به دفاع از کارنامه‌اش در تیم ملی، زمانی که سرمربی بود بپردازد. او با توجه به شکست تیم ملی ایران با کی‌روش در جام ملت‌های آسیا در گفتگو با رادیو جوان، واژه‌های کلیدی‌اش را به زبان آورد؛ «کجای دنیاست که تیمشان به عراق می‌بازد و آن بازی برایشان می‌شود یک حماسه؟ عراق ضعیف‌ترین تیم تاریخ خود را داشت و از طرفی ما هم بیشترین هزینه تاریخ تیم ملی را کرده بودیم. من می‌گویم اگر قرار است عملکرد کی‌روش را بررسی کنیم چرا دیگر نظرسنجی می‌گذاریم؟ عملکرد او که مشخص است… کی‌روش که چهار سال است آمده و عملکردش مشخص است. دیگر این ۸۷ درصد برای چیست؟ همان‌طور که گفتم، غلام پیروانی ۹۰ درصد رأی آورد، اما مطمئن باشید اگر چشم‌آبی بود و یک‌سری برنامه‌ها بلد بود، او را هم نگه می‌داشتند.»

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ امیر قلعه‌نویی که سرمربی استقلال بود، در نشست مطبوعاتی قبل از دیدار مقابل تراکتورسازی، دوباره به تعطیلات طولانی‌مدت لیگ به‌خاطر تیم ملی اعتراض کرد و با زیر سؤال بردن امکانات لیگ برتر گفت که ۱۲ سال قبل حرف‌هایش را زده، ولی کسی به او توجه نکرده است: «۱۲ سال پیش حرفی زدم که، چون چشم‌آبی نیستم کسی توجهی نکرد. گفتم با این زمین‌ها دچار مشکل می‌شویم، ولی کسی توجه نکرد.»

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها